شناسهٔ خبر: 20884 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حسن‌نیا در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

آخرین وضعیت راه‌های استان‌های سیل‌گیر/ برآورد خسارات وارد شده تا هفته آینده/ انسداد هراز برای لق‌گیری سنگ‌ها از فردا

عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های استان‌های سیل‌گیر گفت: بر اثر بارش‌های اخیر سنگ‌های برخی مقاطع بالادست محور هراز لق شدند که در هماهنگی با پلیس راه فردا محور هراز بسته می‌شود و احتمال دارد این انسداد تا پنجشنبه ادامه پیدا کند.

عبدالهاشم حسن‌نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بارش‌های اخیر در کشور گفت: از روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ۹۵ بارندگی‌هایی که در بیشتر استان‌ها آغاز شد تا روز جمعه تا ۲۷ فروردین ادامه داشت و از روز شنبه این جبهه سیل‌زا به سمت شرق کشور رفت و طی امروز و فردا از کشور خارج می‌شود.

وی افزود: در چند روز اخیر استان‌های خوزستان٬ ایلام٬ لرستان٬ کرمانشاه٬ همدان٬ مرکزی٬ کهگیلویه٬ چهارمحال٬ فارس٬ هرمزگان٬ بوشهر٬ قزوین٬ البرز٬ تهران٬ خراسان شمالی٬ خراسان رضوی٬ خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تحث تأثیر بارندگی‌ها قرار داشتند منتها بیشتر از همه در استان‌های خوزستان٬ لرستان و ایلام بارندگی‌ها را شاهد بودیم که منجر به طغیان رودخانه‌‌ها و انسداد مسیر در این سه استان شد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: بارندگی شدید و وقوع سیل خسارت‌هایی به راه‌ها و ابنیه زد اما چون در خیلی از محورها سیل فروکش نکرده و همچنان جاری است تا اتمام کار لایروبی امکان برآورد میزان خسارات نیست اما تا هفته آینده میزان خسارات مشخص می‌شود.

وی افزود: در استان خوزستان مشکلات مضاعف بود٬ بارش‌های شدید٬ باز شدن دریچه سد دز و بالا آمدن آب رودخانه کارون مزید بر علت شد که تقریبا راه‌های روستایی و روستاهای اطراف رودخانه کارون و سد دز در معرض خطر سیل قرار گرفتند و تعداد زیادی از راه‌های روستایی زیر آب رفت.

حسن نیا اظهار کرد: الان سمت اندیمشک و دزفول بارندگی نداریم ولی سیلی که راه افتاده در حرکت است٬ سمت شوش و شمال اهواز هنوز سیل در راه‌ها روستایی جریان دارد. اکیپ‌های راهداری هم در سه استان سیل گیر و کل کشور در آماده‌باش کامل هستند و به مردم خدمات می‌دهند.

وی ادامه داد:‌ جمعه شب ۲۷ فروردین راهداران در استان‌های خوزستان با کمک نیروهای هلال احمر اهالی ۴ روستا را در منطقه شمال اهواز که در محاصره سیل قرار گرفته بودند٬ با ماشین آلات راهداری تخلیه کردند و به مناطق امن بردند. در خوزستان محور شوش-دزفول٬ رامهرمز-بهبهان٬ هفتگل-باغ ملک٬ مسجد سلیمان- شهرکرد به دلیل بارندگی شدید و ریزش کوه دچار و انسداد موقت شده بود که با تلاش ماموران راهداری بازگشایی شدند و الان رفت و آمد در آنها در جریان است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: در لرستان محور قدیم خرم‌آباد-پل دختر٬ پل دختر-اندیمشک و بخشی از آزادراه خرم‌آباد-پل زال به دلیل بارش شدید و ریزش مداوم کوه برای یکی دو روز بسته شد اما از عصر شنبه ۲۸ فروردین این محورها نیز بازگشایی شدند.

وی افزود: در استان لرستان ۱۸۰ راه روستایی دچار سیل گرفتگی و انسداد شد که تا الان راه‌های حدود ۱۰۰ روستا بازگشایی و مرمت شدند و راه‌های ۸۰ روستای دیگر به دلیلی که هنوز سیل در جریان است اکیپ‌های راهداری آمادگی دارند و منتظرند تا سیل فروکش کند و برای بازگشایی مسیرها اقدام کنند.

حسن نیا توضیح داد: در استان ایلام هم بر محورهای اصلی و فرعی خسارت وارد شد٬ راه‌های ۷۵ روستا در استان ایلام دچار آب‌گرفتگی و سیل شدند که تعدادی بازگشایی شدند و در بقیه محورها مأموران راهداری در حال بازگشایی محورها هستند.

وی افزود: در سه استانی که بیشترین بارندگی بود ۴ هزار راهدار با ۲۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات مشغول امدادرسانی و مرمت سیل بردگی‌ها بودند اما در کل کشور با توجه به آمادگی که از قبل وجود داشت٬ ۱۲ هزار راهدار با بیش از ۸ هزار دستگاه ماشین‌آلات در آماده باش کامل برای مقابله با آثار تغییرات جوی بودند٬ بر همین اساس در خیلی مناطق با اقدامات اولیه راهداران سیل وارد روستا نشد برخی مناطق نیز که سیل جریان پیدا کرد راهداران منتظر ماندند تا فروکش کند٬ بلافاصله عملیات راهداری و مرمت انجام می‌شود.

حسن نیا گفت: هم اکنون باند رفت محدوده توتكابن به رودبار آزادراه رشت-قزوین و محور رودان-بندرعباس(مسیررفت) مسدود هستند٬ همکاران راهداری به کمک بخش خصوصی شبانه‌روز مشغولند و در اولین فرصت بازگشایی خواهند شد. البته گستردگی رانش در آزادراه قزوین- رشت خیلی زیاد است.

وی افزود: این جبهه آب و هوایی روز شنبه ۲۸ فروردین به سمت شرق کشور رفت بر همین اساس بارندگی ها در استان کرمان و خراسان جنوبی بارندگی داشتیم و محور عشق‌آباد-بردسکن بسته شد که دیشب تا صبح امروز راهداران تلاش کردند و محور باز شد.

حسن نیا یادآور شد: محور هراز مشکل انسداد ندارد٬ به علت بارندگی‌های شدید چند روز اخیر سنگ‌های بالادست جاده در برخی مقاطع لق شدند و نیاز به لق‌گیری دارند در غیر این صورت احتمال آنکه از کوه سرازیر شوند خیلی زیاد است بنابراین در هماهنگی با پلیس راه فردا محور هراز بسته می‌شود و احتمال دارد این انسداد تا پنجشنبه ادامه پیدا کند که راهداران بتوانند سنگ‌های لق شده را از محدوده جاده خارج و امنیت عبور و مرور را تأمین کنند./

نظر شما