شناسهٔ خبر: 20957 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر حمل و نقل فرانسه:

مذاکره با فرانسه برای طراحی و نوسازی ایستگاه‌ راه‌آهن ۳ کلانشهر/ افزایش حجم مبادلات اقتصادی ایران و فرانسه/ بازسازی ایران ایر برای رقابت در سطح منطقه/ نظارت کامل دولت‌های دو کشور بر قرارداد هما و ایرباس

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در ارتباط با احداث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که فاینانس آن از طرف چین تأمین می‌شود٬ در بخش مسایل فنی و تجهیزات با طرف فرانسوی مذاکراتی انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز دوشنبه ۳۰ فروردین در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه ضمن اظهار خرسندی از آغاز مجدد پروازهای ایرفرانس به ایران گفت: مطمئنم راه‌اندازی این پروازها به عنوان یک اقدام سمبلیک می‌تواند از توسعه روابط ایران و فرانسه حکایت کند.

وی ادامه داد: طی یک‌سال و نیم اخیر مذاکرات متعددی با فرانسه و شرکت‌های این کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفت و فرانسه جزو کشورهایی بود که بعد از شروع روابط تازه ایران با جامعه بین‌المللی٬ در حوزه اقتصادی پیشگام بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو کشور برای پایداری و استحکام روابط خود متعهد هستند افزود: با توجه به آغاز به کار جدید روابط دو کشور باید این روابط را مدیریت و مراقبت کنیم.

آخوندی به مذاکرات ایران برای خرید هواپیما از شرکت ایرباس اشاره کرد و گفت: از حدود یک‌سال گذشته مذاکرات خود با این شرکت هواپیمایی را آغاز کردیم و بعد از اجرای برجام پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از این شرکت به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از امضای پیش قرارداد این خرید مذاکرات بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و شرکت هواپیماسازی ایرباس در حوزه‌های مختلف تعمیر و نگهداری٬ تأمین مالی و جزئیات قرارداد نهایی با جدیت ادامه داشت. دو شرکت هما و ایرباس مذاکرات را به پیش می‌برند و ما نیز به عنوان دو دولت بر روند این مذاکرات نظارت داریم.

وی از مذاکرات با فرانسه در حوزه‌های توسعه ناوگان ریلی٬ هوایی و دریایی نیز خبر داد و گفت: قرارداد بسیار خوبی در حوزه طراحی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران٬ قم و مشهد بین دو کشور وجود دارد. همچنین در ارتباط با احداث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که فاینانس آن از طرف چین تأمین می‌شود٬ در بخش مسایل فنی و تجهیزات با طرف فرانسوی مذاکراتی انجام شد.

آخوندی با تأکید بر اینکه روابط اقتصادی ما با فرانسه رو به افزایش است اضافه کرد: حجم مبادلات در سال جاری میلادی و سال‌های آینده رشد خوبی خواهد داشت ضمن آنکه در زمینه‌های حمایت‌های مالی و روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها برای بخش‌های هوایی٬ ریلی و دریایی طی چندماه گذشته موافقت‌نامه‌های خوبی به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی به عنوان حامل پرچم ایران گفت: قطعا به دنبال این هستیم که شرکت هواپیمایی ایران ایر را که به عنوان ایرلاین ملی فعالیت می‌کند بازسازی کنیم تا در سطح منطقه بتواند با ایرلاین‌های منطقه رقابت کند اما حمایت ما نباید به گونه‌ای باشد که نسبت به سایر شرکت‌های هواپیمایی رقابت ناسالم ایجاد شود.

نظر شما