شناسهٔ خبر: 2096 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در بازدید از بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها:

تراکم‌فروشی سوداگری و افزایش قیمت در بخش مسکن را در پی دارد/ ایمنی راه‌ها باید به دغدغه جامعه تبدیل شود

وزیر راه و شهرسازی عباس آخوندی با بیان این‌که انضباط شهری اصلی‌ترین بحث توسعه شهری است گفت: تراکم‌فروشی سوداگری و افزایش قیمت در بخش مسکن را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ آبان از بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران درباره موضوعاتی همچون حمل و نقل، مسکن و شهرسازی پاسخ گفت.

آخوندی در غرفه خبرگزاری ایرنا درباره برنامه وزارت راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح داد: بحث ایمنی حمل و نقل شامل مجموعه‌ای از مولفه‌های مختلف همچون جاده، راننده، صنعت خودروسازی و امداد و نجات است.

وی افزود: ایمنی جاده‌ها مسئله‌ای است که همه مردم در آن مسئولیت دارند بنابراین رعایت ایمنی راه‌ها باید به دغدغه جامعه تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از هر ۱۰ نفری که در جهان بر اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، ۹ نفر تبعه کشورهای در حال توسعه هستند و یک نفر ملیت کشورهای توسعه یافته را دارد.

آخوندی با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها در حوزه کاهش تلفات جاده‌ای اظهار کرد:  این کمیسیون در ۱۴ جلسه بیش از ۴۵ مصوبه داشت که رسیدگی به پرونده اسکانیا یکی از آن مصوبات به شمار می‌آید. از شرکت اسکانیا خواسته شد شرایطی را فراهم کند تا خودروهای تولیدی این شرکت برای بررسی سلامت فنی به کارخانه فراخوان شوند. همچنین از موسسه استاندارد خواسته شد بازرس‌ بین‌المللی و مستقل معرفی کند تا فرایند تولید اسکانیا در ایران به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی درباره تعامل رسانه‌ها با دولت یازدهم گفت: رسانه رکن چهارم دموکراسی است بنابراین بدون بهره‌مندی از رسانه امکان پیشرفت وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت مسکن مهر توضیح داد: مسکن مهر پروژه‌ای است که سر تا پا از مکان‌یابی، طراحی، مهندسی، اجرا و نحوه عقد قراداد پر از ایراد است اما به هر حال دولت یازدهم متعهد شده که برای آنکه شهروندان آسیب نبینند در هر صورت این پروژه را تکمیل کند. 

وی افزود: مسکن مهر در واقع طراحی گریز از شهر است اما ما معتقدیم که باید به شهرها بازگشت. بیش از ۵۷ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای کشور وجود دارد و حدود ۲۰ درصد ساکنان شهرها در وضعیت ناگواری زندگی می‌کنند که باید به این مسئله رسیدگی شود.

آخوندی درباره صحت خبر اختصاص بخشی از دلارهای آزاد شده به نوسازی و بهسازی صنعت هواپیمایی گفت: مذاکرات صورت گرفته امکان حمایت و مبادله مالی را فراهم می‌کند اما با این اقدام می‌توان برای ورود قطعه، خط اعتباری باز کرد و مبادله رسمی مالی داشت.

وزیر راه و شهرسازی در غرفه خبرگزاری مهر با بیان این‌که در طرح جامع مسکن می‌خواهیم تصویری از میزان تقاضا در سال‌ ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ ارائه شود، اظهار کرد: بخش مسکن کوتاه مدت نیست، به همین خاطر باید افق‌های بلند مدتی را برای آن دید و راهکارهای آن نیز بلند مدت است. مشکل ما در بحث مسکن این است که سیاسیون وارد این بحث شدند و راهکارهای کوتاه مدت مانند مسکن مهر ارائه می‌دهند که چنین طرح‌هایی چندین دولت را گرفتار می‌کند.

وی با بیان این‌که دولت یازدهم سعی دارد تا بحث مسکن را بر توان بخش خصوصی و خانوار متکی و  به سوی مهندسی پایدار حرکت کند، ادامه داد: معماری باید با زندگی مردم سازگار باشد و در واقع مردم در آن حق انتخاب داشته باشند، نه این‌که چهار مدیر دولتی معماری تمام شهرهای ایران را برعهده داشته باشند برای مثال در سکونتگاه‌های بومی، آپارتمان‌سازی انجام شود.

آخوندی با بیان این‌که بر اساس آمارهای موجود احتمالا سالی یک‌میلیون تقاضا برای مسکن وجود دارد افزود: در کشور علاوه بر مسایل موجود در بحث مسکن، متاسفانه بی‌انضباطی وحشتناکی در حوزه شهری به وجود آمده است که تراکم فروشی‌ یکی از آن‌ها است. تراکم فروشی موجب سوداگری در بخش مسکن شده و در نتیجه قیمت مسکن را افزایش می‌دهد. ما در پی ایجاد انضباط شهری هستیم تا با استفاده از آن شهرداری‌ها موظف شوند در چارچوب طرح‌های جامع عمل کنند تا نظم شهری ایجاد شود٬ به این ترتیب دوباره ساخت و ساز بر اساس ضابطه رونق می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی در غرفه روزنامه ایران درباره برنامه‌های مسکن در دولت یازدهم توضیح داد: احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تصویب شده و همین‌طور بانک مرکزی بانک‌های عامل آن را اعلام کرده و ابلاغیه‌ها ارسال شد.

آخوندی ادامه داد: دولت نوسازی، بازسازی و بازآفرینی حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده را به صورت سالانه تصویب کرد که این مصوبه در حال گذر از مسیر شورای پول و اعتبار است. در بحث صندوق‌های پس‌انداز مسکن نیز بانک مسکن پیشنهادهای خود را برای شورای پول و اعتبار ارسال کرد که امیدواریم مسیر تصویب را به تدریج طی کند. این ایده‌ها تغییرات بزرگی است که جهت‌گیری‌ها را به صورت استراتژیک عوض می‌کند٬ البته مراحل تصویب آنها طولانی است.

وی  با بیان این‌که ما نمی‌خواهیم در وزارت راه و شهرسازی کاری را بدون پشتوانه انجام دهیم، ادامه داد: مراجع مختلفی باید این مسئله‌‌ها را پیگیری کنند و بحث یارانه‌های این حوزه نیز نیاز به پیگیری دارد.

آخوندی در بازدید از غرفه روزنامه دنیای اقتصاد با بیان این‌که انضباط شهری در کیفیت زندگی مردم بسیار حائز اهمیت است، گفت: بحث انضباط شهری اصلی‌ترین بحث توسعه شهری است. خوشبختانه دولت نسب به این موضوع عزم راسخ دارد و همچنین شهرداری‌ها و شوراهای شهرها نیز به همین نتیجه رسیدند.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها باید این موارد را به عنوان خواسته‌های اجتماعی پیگیری کنند، ادامه داد: ما به عنوان مسئولان اداری باید به وظایفمان در این حوزه عمل کنیم اما از ما مهمتر مطبوعات و خبرنگاران هستند چون مطبوعات و رسانه‌ها بهترین تضمین برای اجرای طرح‌ها هستند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از غرفه خبرگزاری فارس درباره آزادراه تهران- شمال، گفت: به زودی بازدیدی از آزادراه تهران- شمال خواهم داشت که طی آن تمامی اطلاعات در این حوزه ارائه خواهد شد.

وی همچنین درباره صندوق پس‌انداز مسکن، توضیح داد: بانک مسکن اطلاعات را به شورای پول و اعتبار ارائه داده که در حال حاضر مسیر تصویب را طی می‌کند. همچنین میزان این اعتبار از سوی شورای پول و اعتبار تعیین خواهد شد./

نظر شما