شناسهٔ خبر: 21019 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شركت عمران و بهسازی شهری ایران مطرح كرد:

شناسايی ۶۱ هزار بافت ناكارآمد شهری در كشور

نشست معاون توسعه مديريت منابع شركت عمران و بهسازی شهری ايران از شناسايی ۶۱ هزار هكتار بافت ناكارآمد شهری و بافت هايی كه پيشينه روستايی دارند در ۴۹۵ شهر كشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، افشین میرزابابایی روز سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت بافت تاریخی گرگان و امضای تفاهم‌نامه همكاری چهارجانبه برای احیای آن، افزود: طی مطالعات صورت گرفته در ۱۶۸ شهر كشور حدود ۱۵ هزار هكتار بافت تاریخی نیز شناسایی شده است.

وی، میزان سكونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده را ۴۸ هزار هكتار در ۹۱ شهر كشور بیان كرد.

میرزابابایی، سیاست وزارت راه و شهرسازی را بازآفرینی شهری و حفظ هویت و ارزشمندی بافت تاریخی و میانی شهر با استفاده از تمام امكانات و تقاضا محوری مردم، بیان كرد.

وی ادامه داد: با این رویكرد تلاش می‌شود حداقل استانداردهای زندگی برای بازگشت و سكونت مجدد مردم در بافت‌های قدیمی فراهم شود.

میرزابابایی با اشاره به سند راهبردی حفظ، احیا و بهسازی گذرهای تاریخی و فرهنگی كشور، افزود: برنامه‌ریزی برای هویت بخشی، زنده‌سازی و تجدید حیات در این بافت‌ها از مهمترین نكاتی است كه در تمام سند به آن اشاره شده است.

به گفته وی، بافت قدیمی گرگان با توجه به قدمت و ثبت ۸۰ ساله اش بعنوان یكی از محورهای این سند و پایلوتی برای احیا برگزیده شده  است.

معاون شركت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: برای احیا و نوسازی بافت قدیمی شهرها تك بنایی عمل نمی‌شود بلكه بر مبنای محله محوری و تكیه بر عناصر با ارزش مانند احیا و نوسازی خانه تاریخی كبیر گرگان عمل می‌شود.

میرزابابایی با تاكید بر بازگرداندن زندگی و احیا و فراهم‌سازی امكانات برای زندگی با آسایش مردم در بافت‌های تاریخی بیان كرد و گفت: نقش مدیریت شهری در احیا و نوسازی بافت قدیمی شهرها بسیار مهم است و نقش دولت، حمایتی است و با توجه به تسهیلات پیش‌بینی شده، مردم برای مشاركت حداكثری در این كار علاقمند هستند.

میرزابابایی با بیان اینكه مداخلات مستقیم و بخشی‌نگری دستگاه‌های متولی در احیا و نوسازی بافت‌های قدیمی شهر موثر نخواهد بود، گفت: مداخلات زمانی موثر است كه دستگاه‌های متولی با هماهنگی یكدیگر پای كار بیایند و متحد عمل كنند.

وی یادآورشد: با امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه، بستر قانونی این تعاملات و متحدانه عمل كردن دستگاه‌های اجرایی فراهم شده است.

مراسم امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه احیای گذرهای تاریخی و فرهنگی بافت تاریخی گرگان همزمان با روز جهانی بافت‌های تاریخی (ایكوموس) و با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی استان گلستان در خانه تاریخی كبیر گرگان برگزار شد.

با امضای این تفاهم‌نامه، باب مداخله همه‌جانبه و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی متولی نظیر استانداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری گرگان برای ساماندهی و احیای بافت تاریخی گرگان با انعقاد یك سند همكاری باز شده است.

پیش از امضای تفاهم‌نامه، مدیران، كارشناسان و علاقمندان به میراث فرهنگی استان به منظور ارتقای هویت، حس تعلق مکانی و حفاظت از ارزش‌ها در بافت تاریخی، در بازارچه صنایع دستی گرگان واقع در محله سرچشمه گردهم آمده و مسیر این بازارچه را تا محل برگزاری مراسم امضای تفاهم‌نامه واقع در محله دوشنبه‌ای و خانه تاریخی كبیر، پیاده طی كردند.

شهر گرگان دارای ۱۵۰ هكتار بافت تاریخی و فرهنگی با ارزش است كه در سال ۱۳۱۰ به ثبت رسیده است.

 

نظر شما