شناسهٔ خبر: 21104 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور چهره‌های برجسته معماری ایران

«جایزه معماری میرمیران» برگزیدگان خود را شناخت

نشست در مراسمی که غروب چهارشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد، دهمین دوره «جایزه معماری میرمیران»، با روخوانی پیام عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سخنرانی پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، برندگان خود را شناخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، در این مراسم که با افتتاحیه نمایشگاه آثار دهمین دوره «جایزه معماری میرمیران»، همراه بود افرادی مانند حضور سید علیرضا قهاری، ایرج اعتصام، محمود گلابچی و حمید میرمیران در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران حضور داشتند، مجید رجبی معمار –مدیرعامل خانه هنرمندان- با اشاره به این که پدرش معمار بوده و پسوند «معمار» انتهای نام خانوادگی او به این پیشینه بی ربط نیست، گفت: شغل و خوش ذوقی پدرم برای من جای افتخار دارد. از سویی ما بسیار خوشحالیم که انجمن معماری به عنوان یکی از انجمن های تخصصی، کنار دیگر انجمن های مانند موسیقی، سینما و عکاسی فعال است که این موضوع به دلیل وجه هنری رشته معماری است.

او با بیان اینکه معماری یکی از اولین رشته‌هایی بوده که در ایران آکادمیک شده است، اظهار کرد: ما از اواخر دوران قاجار محصلینی را برای خواندن رشته معماری به خارج از کشور می فرستادیم و اکنون نیز جامعه ما معماران زیادی را پرورش داده است، اما از طرفی جامعه معماران به علت برجستگی های فنی، هنری و ذوق و استعداد فراوان میرمیران او را به عنوان سمبل و نمونه معماری ایران انتخاب کرده و ده سال است که این جایزه و مراسم ارزنده به نام او برگزار می شود.

رجبی معمار افزود: باعث افتخار خانه هنرمندان است که هرسال میزبان این برنامه و یکی از نگارخانه‌های خوب آن به نام میرمیران است.

در ادامه پیام عباس آخوندی –وزیر راه، مسکن و شهرسازی- به مناسبت روز معمار و جایزه میرمیران توسط مدیرکل دفتر معماری و شهرسازی این وزارت خانه و پیام جامعه مهندسان مشاور، قرائت شد.

پیروز حناچی –معاون معماری وزیر راه، مسکن و شهرسازی- سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی بیان کرد: یکی از تاثیرات اقدام خیر، جاری بودن آن در طول زمان است و «بنیاد معماری میرمیران» و جایزه آن از نتایج اقدامی خیر بوده و قطعا در کیفیت معماری کشور موثر خواهد بود و امیدوارم این سنت حسنه تا سالیان سال ادامه پیدا کند.

وی موضوع «معماری از زمین تا آسمان» را به دهمین دوره جایزه معماری میرمیران یکی از مشکلات چالش برانگیز امروز معماری ایران دانست و گفت: آسمان ها روزی مأمن هر عروجی بود اما امروز نمی توانیم بگوییم آسمان به چنین چیزی تعلق دارد. من امیدوارم اگر ساختمان بلندی را می سازیم، همانند آثاری که در نمایشگاه این جایزه دیدم از طبیعت الهام گرفته شود.

حناچی با بیان این که هیچ عقل سلیمی با بلند سازی مخالف نیست، اظهار کرد: بلکه باید با رعایت نکردن چارچوب های لازم در بلند سازی مخالف بود، زیرا در این صورت دچار ضرر می شویم.

او با اعلام این که وزارت مسکن و شهرسازی درصدد تدوین «ضوابط بلند مرتبه سازی» و پیش نویس های آن نیز آماده است، اضافه کرد: در ابتدای این کار بهانه ما تهران بود اما قرار است برای تمامی کلانشهرها آن را تدوین کنیم زیرا همه آن ها به این ضوابط احتیاج دارند. از سویی درخواست مالکین برای بلندمرتبه سازی کافی نیست و اگر حقوق شهروندی و مدنی مورد توجه قرار نگیرد، این کار به ضرر خواهد بود.

معاون معماری وزیر راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: ما ساختمان هایی داریم که در زمان خودشان بدون عارضه برای طبیعت، بلند محسوب می شدند. ما امیدواریم روزی بتوانیم ضوابط یاد شده را به همه جا ابلاغ کنیم و این موضوع به طور همه جانبه دیده شود.

ایرج اعتصام –معمار و مدیرعامل بنیاد معماری میرمیران- طی سخنانی به موضوعات و رویدادهای ادوار گذشته این جایزه اشاره و اظهارکرد: ایده کلی چنین تشکیلاتی در زمان حیات هادی میرمیران نیز مطرح بود او علاقه مند بود تا سازمانی وجود داشته باشد که جدای از سازمان های دولتی و دانشگاه ها موضوعات معماری را به صورت مداوم پیگیری کند. به این ترتیب پس از درگذشت او به کمک تعدادی از همکاران و جامعه معماری در سال 1385 این بنیاد، شکل گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدای کار موضوع این بود جوانان را چگونه تشویق کنیم تا جنبه فرمالیته نباشد، بنیاد را از خودشان بدانند و برنامه های آن را با علاقه دنبال کنند. این سازمان در دهمین سال خود، انتظار تغییر و تحول دارد تا در جلسات سیاست گذاری خود با توجه به تجربه این 10 سال بتوانیم به شکل سازمان یافته تر و موثرتری این کار را انجام دهیم.

سپس پیام سازمان مهندسی ساختمان به مناسبت روز معمار و جایزه میرمیران، قرائت شد.

محمود گلابچی –چهره ماندگار معماری- نیز پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: ما در شورای سیاست گزاری این دوره از جایزه، به استفاده و انتخابی دقیق تر در ساخت و سازهایمان در زمین به عنوان موهبتی الهی و محل سکونت انسان، توجه کردیم زیرا به علت تراکم جمعیت و دلایل دیگر استفاده از ارتفاع ضروری شده و به عنوان دستور کاری در معماری ایران و جهان به کار می رود. ما باید زمین را برای استفاده و کاربری های مناسب تری حفظ کنیم تا به مقاصد خود برسیم.

او در ادامه با ارائه اسلایدهایی با بیان توجه انسان در طول تاریخ به آسمان که باعث شکل گیری بناهای بلندی مانند اهرام مصر و زیگورات های ایران شده است، پرداخت و تصاویری از ساختمان های مرتفع جهان را از ابتدا تا به اکنون، نشان داد و گفت: ساختمان های بلندپایه باید با اصول کاربردی و پایداری ساخته شود، نه با امیال انسان ها.

سپس از عباس کیارستمی –کارگردان سینما- که در بیمارستان بستری است و عادت داشته هرساله یکی از فیلم های خود را در ارتباط با موضوع «جایزه معماری میرمیران» در اختیار این بنیاد قرار دهد، یاد شد و یکی از فیلم های او با نام «پرندگان» به نمایش درآمد.

داراب دیبا –معمار و عضو شورای سیاست گذاری جایزه میرمیران- با اشاره به نحوه داوری آثار توسط داوران اظهار کرد: انتخاب سه نفر برگزیده برای ما بسیار سخت بود زیرا تمامی آثار ارائه شده در نظر ما باارزش و نشان دهنده پتانسیل هوشمندی و فکرهای عالی جوانان است. به تازگی یک مجله فرانسوی نیز در مورد متمایز بودن ایران و سطح سواد مردم چندین صفحه را اختصاص داده است. ما باید افتخار کنیم که در چنین کشوری زندگی می کنیم.

او ادامه داد: در کارهای ارائه شده واقعا کپی کاری کم است. ما همه ما از آثار بزرگان الهام می گیریم و با زبان خود آن را ارائه می دهیم. ما نمی خواستیم لغت «آسمان خراش» را به کار ببریم بلکه موضوعی انتزاعی تر و عروج و آسمان را که همیشه برای ما مهم بوده، در نظر داشتیم. آثار این دوره پر از تمثیل بود مانند طرح برگزیده اول که با بارکد طراحی شده بود. من امیدوارم این طرح ها به زودی در کتابی چاپ شوند.

دیبا با بیان این که معماری رشته ای، میان رشته ای است، اظهار کرد: میرمیران می گفت نمی توان از معماری به معماری رسید بلکه برای خلق یک طرح خوب باید از جای دورتری مانند شعر، داستان یا تمثیل شروع کرد. این رشته بسترهای ملت را عوض می کند و با آن رو به جلو خواهیم رفت.

در پایان این مراسم که شامگاه 1 اردیبهشت ماه، در خانه هنرمندان ایران برگزار شده بود نفرات منتخب و برگزیدگان اول تا سوم لوح تقدیر و جوایز خود را دریافت کردند.

طرح مشترک الهام کاظمی و مائده آقارب پرست، رتبه اول و جایزه 60 میلیون ریالی میرمیران را به خود اختصاص داد.

رتبه دوم و جایزه 30 میلیون ریالی میرمیران مشترکا به دو طرح تعلق گرفت. اشکان قشقایی، سمانه متقی پیشه و مجید اسماعیلی با یک طرح و سارا کریمی، سارا رحمتی سایه و مجید اسماعیلی با یک طرح دیگر برندگان این رتبه بودند.

طرح مشترک مایسا ظفر رزاق نیا و مریم مسگریان به عنوان برگزیده سوم و برنده جایزه 15 میلیون ریالی میرمیران، معرفی شدند.

طرح مشترک پیمان کیانی، رونیکا بی ریا و امیر رنجبر، طرح مشترک یاسر رحمانیان، حمیرا عسگری و مهدیه غلامی، طرح مشترک محسن کاظمیان فرد؛ مهران عارفیان و مونا رضوی، طرح مشترک کریم نعمتی و حمید حجازی آزاد، طرح مشترک مهدی قائمی، محمد عرب دشتی، هنگامه مهرپرور،مینا صالحی و ندا دبیری، طرح مشترک امیر حجار و لیلی میرزاخلیلی، طرح مشترک مهدی احمدی و پیمان اسحاقی و نیز طرح های مینا کاکاوند، حامد اسدی و محمدحسین ماستری فراهانی (به نمایندگی از طرف مهندسین مشاور چینه ایوان پردیس) منتخبین دهمین دوره «جایزه معماری میرمیران» بودند.

برچسب‌ها:

نظر شما