شناسهٔ خبر: 21148 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:

روستاییان ۴۲ درصد جمعیت استان کرمان را تشکیل می‌دهند/ توسعه راه‌ روستایی در استان

محمدمهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: روستاییان، ۴۲ درصد جمعیت استان کرمان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان کرمان، محمدمهدی بلوردی با بیان این‌که در استان کرمان، ۹۴۰۰ آبادی داریم که ۴۹۳ آبادی دارای سکنه هستند، گفت: طبق تعریف وزارت کشور، به مکان‌های بالای ۲۰ خانوار روستا و زیر ۲۰ خانوار آبادی می‌گویند که ۲۸۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در کل استان کرمان وجود دارد.

وی افزود: در شمال استان ۱۴۴۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم، اما طبق تکلیفی که در قانون برنامه‌ پنجم برای راه و شهرسازی در نظر گرفته شده، ایجاد راه مناسب برای روستاهای بالای ۵۰ خانوار در دستور کار است.

بلوردی گفت: ۹۸۹ روستا بالای ۵۰ خانوار در شمال استان کرمان وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: طبق آیین‌نامه‌ای که اخیراً در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی تصویب شده، راه‌های روستایی، در سه درجه‌ یک، دو و سه تعریف شده‌اند که راه درجه یک و دو، رویه‌ آسفالت دارند و درجه سه، خاکی است؛ ضمن این‌که عرض رویه، ۵.۵ متر است.

بلوردی افزود: معیار برای تقسیم‌بندی، تعداد خانوار است که به میزان ترافیک برمی‌گردد؛ ضمن این‌که وقتی راه درجه سه باشد، شعاع قوس‌ها تندتر است و وقتی درجه یک باشد، پیچ‌و‌خم کم‌تری دارد. 

وی میزان اعتبار مصوب اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان در سال ۹۴ در حوزه‌ راه و روستایی را ۱۰۶ میلیارد تومان دانست و گفت: از این رقم، ۴۹ میلیارد تومان ملی و ۵۸ میلیارد تومان استانی بود که با توجه به این‌که فقط ۱۰ درصد این رقم تخصیص پیدا کرد، از نظر اعتباری با مشکل مواجه شدیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها به‌ویژه جاده‌های روستایی تاکید کرد و گفت: در ۱۱ ماهه‌ سال گذشته در استان کرمان، ۹۰ نفر در حوزه‌ راه روستایی در اثر تصادف کشته شدند؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم رانندگان در راه‌های روستایی، دقت بیش‌تری داشته باشند؛ چراکه از نظر مشخصات فنی، با راه‌های شهری و بزرگ‌راه‌ها فرق می‌کنند.

بلوردی درباره‌ آسفالت برخی راه‌های روستایی شمال استان کرمان گفت: جاده‌ صاحب‌آباد به راین، از محورهای کلیدی است و اعتبار خوبی برای این محور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: جاده‌ دولت‌آباد بخش نگار نیز به‌زودی آسفالت می‌شود؛ ضمن این‌که جاده‌ اندوهجرد به گلباف هم، در دست ساخت است.

بلوردی محور اسفندقه به رابر را یکی از محورهای بسیار مهم دانست و گفت: شش کیلومتر از این محور در حوزه‌ شمال استان و حدود ۱۱ کیلومتر در جنوب استان قرار دارد که باقی‌مانده‌ این محور امسال تکمیل می‌شود.

وی افزود: بیش‌تر روستاهای شهرستان رابر و هم‌چنین روستای سرتخت زرند، زیر ۲۰ خانوار هستند و در برنامه‌ بعدی راه و شهرسازی قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: محور «بافت - خافکوئیه» جزو روستاهای بالای ۵۰ خانوار است و در برنامه‌ کاری قرار دارد.

بلوردی درباره‌ی محور «راور - دهکوک» نیز گفت: شش پیمانکار از بهترین و توانمندترین پیمانکاران حوزه‌ راه، در این محور مستقر و مشغول به کار هستند.

وی افزود: مجموعاً ۱۳۵ میلیارد تومان قرارداد برای این محور بسته شده است؛ ضمن این‌که هزینه‌ اجرای این محور ۲۰۰ میلیارد تومان است.

بلوردی ادامه داد: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای این محور اعتبار داشتیم و در سال ۹۵ هم، پیش‌بینی سهم استان از این محور، ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. 

وی با بیان این‌که شش پیمانکار فعال در این محور، حدود ۴۰ میلیارد تومان از راه و شهرسازی طلب‌کار هستند، اظهار امیدواری کرد در سفر رییس‌جمهور به استان کرمان، به این پروژه توجه بیش‌تری شود و اعتبار آن افزایش پیدا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد: امیدواریم این محور ظرف دو سال آینده به پایان برسد.

بلوردی درباره‌ محور «شهداد - نهبندان» نیز گفت: «شهداد - نهبندان» محور کویری است که طول آن ۲۹۳ کیلومتر است.

وی افزود: کلِ این مسیر، با مشخصات فنی خوبی ساخته شده، اما در وسط راه، ۱۳ کیلومتر از طول جاده بسیار گود است که هنگام بارندگی آب جمع می‌شود و جاده را می‌پوشاند.

بلوردی درباره‌ حل مشکل این مسیر گفت: ساخت ۱۳ کیلومتر پل به تناسب ترافیکی که این محور دارد، توجیه اقتصادی ندارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در خصوص وضعیت کنارگذر و کمربندی‌های شهر کرمان هم گفت: کمربندی، در حریم شهر اجرا می‌شود و در حوزه‌ شهرداری‌هاست و کنارگذر، در حوزه‌ راه و شهرسازی است که کنارگذرهای شهر کرمان کامل شده‌اند و کمربندی هم، توسط شهرداری ساخته شده است.

نظر شما