شناسهٔ خبر: 21172 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح راهکارهای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای/ مزایای واقعی‌کردن قیمت انرژی/ حذف گیت ورودی عوارضی آزادراه تهران-قم

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به مجموعه‌ای از تصمیمات کلان در سطح ملی دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی کردن قیمت انرژی است تا منابع حاصل صرف ساخت طرح‌های زیربنایی کشور شود. آثار این امر افزایش تولید٬ ترانزیت و رفاه جامعه را در پی دارد.

داود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: یکسری پروژه‌ها همچون افزایش و روان‌‌سازی ترانزیت٬ کاهش شدت مصرف انرژی و نوسازی ناوگان در حوزه اقتصاد مقاومتی تعریف شده‌است. منتها تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به مجموعه‌ای از تصمیمات کلان در سطح ملی دارد.

وی افزود: شخصا اعتقادم این است که اقتصاد مقاومتی یعنی آزادسازی و واقعی کردن قیمت انرژی تا بتواند تأثیر جدی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. البته این کار ممکن است در کوتاه مدت باعث تورم و کاهش قدرت خرید مردم شود اما اگر می‌خواهیم آینده بهتری داشته باشیم باید تلاش بیشتری کنیم و زحمت بیشتری بکشیم و سختی بیشتری را متحمل شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سختی‌های امروز است که می‌تواند آسایش و راحتی را برای فردای ما به ارمغان آورد. اگر امروز از رفاه خود نگذریم قطعا نمی‌توانیم آینده بهتری را برای خود و فرزندان‌مان ترسیم کنیم. از این رو فکر می‌کنم اگر کشور به این عزم برسد و موضوع واقعی کردن قیمت انرژی عملیاتی شود این می‌تواند خیلی به اقتصاد کشور کمک کند.

وی افزود: منابعی که از محل واقعی کردن قیمت انرژی حاصل می‌شود می‌تواند صرف ایجاد زیربناهای کشور شود که همین تقویت٬ توسعه و گسترش زیربناها خودش به افزایش تولید و ترانزیت و رفاه جامعه کمک می‌کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: اگر قیمت انرژی در ایران با کشورهای همسایه همچون افغانستان وعراق مقایسه‌‌ای شود می‌بینیم قیمت حامل‌های انرژی در آن کشورها خیلی بیشتر از ایران است. در کشورهای همسایه هر لیتر گازوئیل با رقمی حدود ۸۰ تا ۹۰ سنت به فروش می‌رسد اما در ایران با قیمت ۱۰ تا ۱۲ سنت عرضه می‌شود بنابراین منابعی که باید صرف ساخت زیربناهای کشور شود دارد همه دود می‌شود حال آنکه محیط زیست هم آسیب جدی می‌بیند.

کشاورزیان گفت: اگر واقعا کشور بخواهد جدی وارد اجرای اقتصاد مقاومتی شود باید این تصمیم را بگیرد. بقیه پروژه‌هایی که در سطح دستگاه‌ها تعریف می‌شود تأثیر چندانی ندارد چون قبل از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی این پروژه‌ها مطرح بود و حالا که اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی طرح شده است باید دنبال اقدام جدیدی بود.

وی درباره آخرین وضعیت اصلاح گیت‌های عوارضی آزادراه تهران-قم و آزادراه قم-تهران گفت: ابتکاری که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به آن رسید و اجرا کرد این بود که عوارضی ابتدای آزادراه تهران- قم حذف شود و خودروهای عبوری در ورودی قم عوارض بپردازند چون آنجا گیت وجود دارد البته چندسالی بود که گیت ورودی به شهر قم استفاده نمی‌شد اما طبق این برنامه ترمیم و فعال شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمان اجرای طرح اصلاح گیت‌های عوارضی آزادراه تهران-قم و آزادراه قم-تهران گفت: اواخر فروردین ماه هر دو عوارضی در ابتدا و انتهای آزادراه با هم کار کردند یعنی گیت ورودی از خودروها عوارض می‌گرفت و قبض می‌داد و گیت خروجی آزادراه قبض را دریافت می‌کرد اما از ابتدای اردیبهشت اخذ عوارض در گیت خروجی آزادراه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: خودروهایی که وارد آزادراه تهران-قم می‌شوند تا قم عوارض پرداخت نمی‌کنند و در ورودی شهر قم اخذ عوارض انجام می‌شود و در مسیر برگشت نیز گیت عوارضی از ابتدای شهر قم حذف و در ورودی شهر تهران عوارض از خودروها دریافت می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: حذف گیت عوارضی مستقر در ورودی آزادراه محاسنی دارد چون وجودش باعث ترافیک می‌شد مخصوصا خودروهایی که قصد گردش به چپ و رفتن به سمت مرقد حضرت امام (ره) را دارند بعد از حذف گیت راحت‌تر می‌توانند این کار را انجام دهند. حسن اخذ عوارض در انتهای آزادراه هم این است که مقداری ترافیک را آرام می‌کند.

«داود کشاورزیان اسفند ۹۴ با اشاره به تقاضای دفتر حضرت امام (ره) و شهرداری تهران برای جابه‌جایی عوارضی ابتدای آزادراه تهران-قم به دلیل ایجاد ترافیک گفته بود: بدون تردید براساس تفاهم‌نامه‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با یک شرکت ایتالیایی در آینده نحوه اخذ عوارض از خودروهای عبوری در این آزادراه تغییر خواهد کرد و این شکل فیزیکی گیت‌ها برچیده خواهد شد بنابراین ضرورتی ندارد که بخواهیم با سرمایه‌گذاری جدید گیت قبلی را حذف و در محل دیگر گیت جدید ایجاد کنیم. بلکه برنامه آن است که در گیت‌های خروجی اخذ عوارض انجام شود.» که با این تفاسیر تصمیم سازمان راهداری از ابتدای اردیبهشت به اجرا درآمد./

نظر شما