شناسهٔ خبر: 21174 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل فرابورس خبر داد:

فروش ۹۱ میلیارد تومانی صکوک اجاره هواپیمایی ماهان/ کشف قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی پیمانکاران در فرابورس/ افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به ۸۲ هزار تومان

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به فروش یک روزه صکوک اجاره هواپیمایی ماهان، به کشف قیمت اوراق بدهی دولت به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی در نخستین عرضه فرابورسی این اوراق در کسری از ثانیه اشاره و اظهار کرد: این اوراق به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال با استفاده از مکانیزم حراج به قیمت برگه‌ای ۸۸ هزار تومان کشف قیمت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر هامونی مدیرعامل فرابورس از فروش صکوک اجاره هواپیمایی ماهان به میزان ۹۱۴/۲ میلیارد ریال خبر داد و گفت: دومین صکوک اجاره هواپیمایی ماهان، سریع‌تر از موعد مقرر به فروش رفت. این اوراق در حالی که مهلت پذیره‌نویسی‌شان ۵ روز تعیین شده بود، در نخستین روز به فروش رسید.

شرکت هواپیمایی ماهان برای دومین بار ۹۱۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال صکوک اجاره برای خرید ۵ فروند هواپیمای ایرباس به قیمت اسمی هر برگه یک میلیون ریال منتشر کرد، که این اوراق در نخستین روز این پذیره‌نویسی در بازار ابزار‌های نوین مالی به فروش رسید.

همچنین نمک‌شناس معاون مالی و اداری شرکت هواپیمایی ماهان درباره این اوراق توضیح داد: از ویژگی‌های اصلی این اوراق که قرار بود به مدت ۵ روز در فرابورس عرضه شود، می‌توان به نرخ سود روزشمار ۱۷ درصد، ۴ ساله، پرداخت‌های سود سه ماه یک بار و قابلیت بازخرید بدون نرخ جریمه و نقدشوندگی آن اشاره کرد.

وی ادامه داد:‌ ناشر این اوراق شرکت واسط مالی "اردیبهشت" به نمایندگی از شرکت هواپیمایی ماهان و مشاور عرضه، بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی آن شرکت تأمین سرمایه بانک ملت بوده و فروشنده اوراق، شرکت هواپیمایی ماهان و ضامن اصل و سود اوراق بانک ملت است.

افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به بیش از ۸۲ هزار تومان

هامونی مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: امروز همچنین تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز با رشد قیمت روبه‌رو شدند که در این میان تسهیلات دوره مهرماه بیشترین افزایش را در کارنامه خود ثبت کرد به طوری که هر سهم آن با ۸ هزار و ۱۲ ریال افزایش به قیمت پایانی ۸۲۳ هزار ریال رسید.

کشف قیمت اوراق بدهی دولت به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی با برگه‌ای ۸۸ هزار تومان

عرضه اولیه نخستین صکوک اجاره دولت صبح امروز شنبه چهارم اردیبهشت ماه در فرابورس ایران انجام شد. این اوراق به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال با استفاده از مکانیزم حراج، با قیمت هر ورقه ۸۸۰ هزار ریال در کسری از ثانیه کشف قیمت شد.

پس از مدت‌ها پیگیری وزارت اقتصاد، سازمان بورس و نهادهای مرتبط، سرانجام شاهد پذیرش اولین صکوک اجاره دولت در فرابورس ایران بودیم که همزمان با این رویداد مهم، قیمت این اوراق با استفاده از مکانیزم «حراج» به جای روش «ثبت سفارش» کشف شد.

امیر هامونی در خصوص کشف قیمت اوراق صکوک اجاره دولت با استفاده از مکانیزم حراج توضیح داد: در روش حراج، قیمت در یك جلسه معاملاتی و بر اساس رقابت خریداران تعیین می‌شود. در این روش سفارش متقاضیان (خریداران) و عرضه‌كنندگان (فروشندگان) در یك بازه زمانی وارد سامانه معاملاتی شده و پس از آن، بهترین قیمت‌های خرید (بالاترین قیمت‌ها) و بهترین قیمت‌های فروش (پایین‌ترین قیمت‌ها) با یكدیگر منطبق شده و معامله انجام خواهد شد.

به گفته وی بعد از عرضه اولیه این اوراق، معاملات ثانویه آن در بازار ابزارهای نوین مالی امکان‌پذیر است.

همچنین مهدی بنانی در خصوص عرضه اولیه صکوک اجاره دولت گفت: یکی از مهمترین معضلات دولت و وزارت اقتصاد و دارایی، بحث بدهی‌های منجمدی است که بسیاری از این مطالبات از سررسید تسویه آنها گذشته است. در این میان یکی از ابزارهایی که برای رفع این معضل اندیشیده و بکار گرفته شده است، مساله جایگزینی این بدهی‌ها با اوراق نقدشونده با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است.

مدیرکل بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت دارایی و امور اقتصادی ادامه داد: ما در حال حاضر توان مالی کافی برای بازپرداخت کلیه تعهدات دولت را نداریم و تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز موجب شده تا اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی با تاخیر همراه شوند، اما این اوراق نقدشونده که در سررسیدهای معینی ارائه می‌شوند کمک می‌کند تا پیمانکاران سریع‌تر مطالبات خود را دریافت کنند و پروژه‌های عمرانی نیز مسکوت نمانند. ضمن اینکه از این طریق قادر خواهیم بود بخشی از بدهی‌ها خود را به خوبی مدیریت و پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه دولت و وزارت اقتصاد در استفاده از اوراق صکوک برای کاهش بدهی‌های دولت در ابتدای راه قرار دارد اما در زمینه اسناد خزانه اسلامی تجربه بسیار موفقی کسب کرده‌ است، افزود: تمام تلاش دولت بر این است که اعتماد بازار را با تسویه به موقع اوراق در سررسید آنها جلب کرده و به کمک همکاری بلندمدت با بازار سرمایه، در ارقام قابل ملاحظه‌ای از سایر اوراق بدهی مانند صکوک و ... برای بازپرداخت بدهی‌های خود بهره ببرد./

نظر شما