شناسهٔ خبر: 21187 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ضرورت اختصاص ردیف‌های بودجه‌ای خاص برای حمل و نقل ریلی

قطار - راه آهن برخلاف دنیا كه سهم حمل و نقل ریلی در ردیف های بودجه ای قابل توجه است، این موضوع در ایران همچنان با مشكلاتی نظیر كمبود منابع اعتباری دست و پنجه نرم می كند بنابراین برای حل این موضوع، دولت می تواند با برنامه ریزی‌های مدون برای توسعه این شبكه ارتباطی سرمایه های زیادی را به سوی آن جذب و بستر مشاركت و همكاری را با كشورهای دنیا بیش از پیش گسترده سازد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ اصغر مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به جدی شدن نظام كارآمد ارتباطی درهمه كشورهایی كه پرچم دار توسعه هستند، گفت: در حال حاضر ارتباطات جاده ای براساس تغییراتی كه در نظام های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رخ می دهد، طراحی، باز طراحی و پویا می شود و به عنوان یك متغیر و عامل مهم ، بر متغیرهای دیگر توسعه از جمله توسعه اقتصادی، اجتماعی و غیره تاثیر می گذارد.

وی با اعلام اینكه متاسفانه در سالیان اخیر به خصوص ۱۰ سال گذشته ركود سنگینی را در بخش ارتباطات شبكه ای شاهد بودیم و پویایی را به اندازه كشورهای جهان نداشتیم، افزود: به نظر می رسد وضعیت حمل و نقل ریلی و مجموع شبكه های راهی و ارتباطی دقیق تر از دیگر بخش ها بوده است.

به گفته وی سهم حمل و نقل ریلی در ردیف های بودجه ای دنیا قابل توجه است اما این موضوع در كشور ما همچنان با مشكلاتی نظیر كمبود منابع اعتباری دست و پنجه نرم می كند در صورتی كه بایستی در ردیف بودجه ای، رقم مطلوبی در جهت توسعه این بخش اختصاص داده شود.

مهاجری به سرعت، دقت و ظرفیت بالای جابجایی بخش ریلی اشاره كرد و افزود: امروزه جهان بر روی این نظام یعنی نظام شبكه ارتباطی ریل پایه حركت می كند و ما همچنان درابتدای راه قرار داریم.

مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه به نقش دولت به منظور بستر سازی برای توسعه نظام شبكه ریلی در كشور اشاره كرد و گفت: در صورتی كه بخواهیم شبكه ریلی كشور را در مقام مقایسه با كشورهای توسعه یافته قرار دهیم، می بینیم كه در بسیاری از بخش ها و زیر ساخت ها به دلایلی، با دنیا فاصله زیادی داریم.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: دولت می تواند با برنامه ریزی های مدونی كه برای توسعه این شبكه ارتباطی ایمن و با صرفه تدوین و تهیه می كند، سرمایه های زیادی را به سوی خود جذب و بستر مشاركت و همكاری را با كشورهای دنیا بیش از پیش گسترده سازد.

مهاجری با بیان اینكه اتصال استان های مختلف به یكدیگر و در ادامه ارتباطات ریلی با كشورهای همسایه است گفت: این خود مقدمه ای برای حضور سرمایه گذاران و بستر سازی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه افزایش ضریب ایمنی خواهد شد.

وی به توسعه راه آهن در درون شهرهای بزرگ و صنعتی به منظور صرفه جویی در سوخت و راحتی و امنیت مسافران اشاره كرد و افزود: ساختار شهرها بایستی بر مبنای حمل و نقل ریلی باشد چرا كه این امر می تواند همه مدهای حمل و نقلی را به شبكه ریلی متصل كرده و برای كل نظام اقتصادی و اجتماعی تاثیرات زیادی به همراه داشته باشد و كمك خواهد كرد تا به آرمان های توسعه ای خود برسیم بطوریكه نظام جابجایی و الگوهای مسافرتی به سمت ریل كشیده خواهد شد.

نظر شما