شناسهٔ خبر: 21189 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نيويورك تايمز مطرح كرد:

اتحاديه اروپا محدوديت‌های خود بر سر راه ايران‌اير را كاهش می‌دهد/ تلاش ۲۸ كشور اروپايی برای احيای روابط اقتصادی با ايران

اتحاديه اروپا حدود شش سال پيش اتحاديه اروپا به شدت دسترسی ناوگان هوايی فرسوده ايران به حريم هوايی خود را محدود كرد. اما مقامات بروكسل گفتند كه همزمان با كاهش شدت تحريم‌های غرب كه بعد از چند دهه اجازه ورود هواپيماهای جديد و قطعات يدكی آن را به ايران می‌دهد، اكنون آماده كاهش برخی از اين محدوديت‌ها هستند.

به گزارش پايگاه خبري، نيوييورك‌تايمز در ادامه مقاله آورده است: اين گشايش بعد از دستيابي به توافق هسته‌اي با ايالات متحده و ساير قدرت‌هاي جهاني در ماه ‍‍ژانويه ۲۰۱۶  امكان‌پذير شد و با سفر هياتي از كميسيون اتحاديه اروپا (كه قوه اجرايي اتحاديه است) در آخر هفته جاري (زمان نگارش مقاله) به تهران تحقق مي‌يابد. اين امر بخشي از تلاش اروپايي‌ها براي احياي روابط اقتصادي ميان ايران و ۲۸ كشور عضو اتحاديه است كه زماني از بزرگترين شركاي اقتصادي ايران به شمار مي‌آمدند.

رسانه‌هاي نزديك به دولت ايران در اين هفته (زمان نگارش مقاله) خبر ديدار نمايندگان بوئينگ براي مذاكره درباره احتمال فروش هواپيماهاي ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را تائيد كردند. اين اولين بار بعد از دهه‌ها است كه اعزام هياتي از سوي اين شركت هواپيماسازي آمريكايي صورت مي‌پذيرد. رقيب اروپايي اين شركت، يعني ايرباس در ماه ژانويه براي خريد هواپيماهاي جديد به موافقتنامه‌اي به ارزش ۲۷ ميليارد دلار دست يافت.

اتحاديه اروپايي در سال ۲۰۱۰ از پرواز بيشتر هواپيماهاي متعلق به شركت ايران‌اير كه از ايرلاين‌هاي دولتي ايران است به دليل نگراني از بحث امنيت پروازي آنها ممانعت به عمل آورد. ناوگان هوايي اين ايرلاين با عمر متوسط ۲۶ سال يكي از فرسوده‌ترين ايرلاين‌ها در جهان است و محدوديت‌هاي تجاري وضع شده از سوي آمريكا و اروپا، فروش قطعات يدكي كه براي نگهداري اين هواپيماها لازم است را ممنوع ساخته بود.

خانم ويولتا بولتز، كميسيونر اتحاديه اروپا در زمينه حمل و نقل در مصاحبه‌اي كه قبل از سفر آخر هفته خود (به تهران) انجام داد بيان كرد كه كاهش محدوديت‌هاي اعمال شده بر ايران‌اير از «اولويت‌هاي كليدي» بروكسل است و اينكه بروكسل تمايل دارد تا دسترسي ايرلاين‌هاي اروپايي به بازار ۴۰۰ ميليارد دلاري ايران را گسترش دهد.

وي با ابراز خوشبيني محتاطانه بيان كرد كه بازرسي‌هاي اتحاديه اروپا از عمليات نگهداري ايرلاين‌ها كه قرار است از ماه آينده آغاز شود راه را براي افزايش ارتباط حمل و نقل هوايي ميان ايران و اروپا هموار مي‌سازد كه به گفته وي، مزاياي اقتصادي و ديپلماتيك نيز به همراه خواهد داشت.

وي اظهار كرد:‌ لازم است كه اين ارتباطات را توام با اعتماد مجدداً پايه‌گذاري نماييم.

با وجود محدوديت‌ها، ايران‌اير با ۱۲ هواپيما، از مدل‌هاي قديمي ايرباس A۳۰۰ و A۳۱۰، كه بازرسي‌هاي امنيت پرواز اتحاديه را پشت سر گذاشته‌اند به مقصد برخي شهرهاي اروپايي خدمات‌رساني مي‌كند. ايرلاين ايراني ديگر، ماهان اير كه ايرلايني خصوصي است، اخيراً ناوگان خود را با مدل‌هاي جديدتر ايرباس بروزرساني كرده است و بدون محدوديت‌هاي امنيت پرواز، از تهران به مقصد چندين شهر اروپايي از جمله آتن، ميلان و مونيخ پرواز مي‌كند.

اما با اين وجود ارتباطات هوايي بسيار محدود است و هزينه‌ بالاي بهره‌برداري از چنين ناوگان قديمي، ايرلاين‌هاي ايراني را در مقايسه با رقباي اروپايي خود مانند لوفتانزا، ايرفرانس و بريتيش ايرويز كه قرار است پروازهاي خود به تهران را از سرگيرند، در موقعيت ضعف رقابتي قرار داده است.

ايران و ايالات متحده چند دهه پيش روابط ديپلماتيك خود را قطع كردند و ايران سالهاي متمادي است به دنبال از سرگيري متقابل پروازها با ايالات متحده بوده است. اين احتمال، به دنبال كاهش تحريم‌هاي غرب تقويت شده است.

خانم بولتز از حمل و نقل هوايي به عنوان «يكي از عوامل كليدي توانمندسازي»‌ در زمينه رشد اقتصادي ياد كرد و به موافقتنامه‌هاي خدمات هوايي كه اتحاديه اروپا در سالهاي اخير با تعداد زيادي از كشورها در غرب بالكان، خاورميانه و شمال آفريقا منعقد كرده و موجب تقويت رفت و آمدهاي هوايي ميان اين مناطق و اروپا شده اشاره كرد.

وي افزود: «هر مقصد جديد، پتانسيل‌هاي جديدي را براي توسعه تجاري فراهم مي‌كند.»

با اين وجود، احتمال كاهش محدوديت‌ها در دسترسي به حريم هوايي اروپا براي ايران در زمان حساسي صورت مي‌گيرد. ايالات متحده هواپيماهاي ايران‌اير و ماهان‌اير را به انتقال سلاح و سربازان به سوريه در حمايت از دولت بشار اسد و نقض تحريم تسليحاتي سازمان ملل از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي متهم كرده است.

خانم بولتز به نگراني‌هاي ايالات متحده اذعان كرد اما از ارائه توضيحات بيشتر در اين خصوص قبل از سفر خود خودداري كرد.

وي در رابطه با مذاكرات و با تاكيد بر اينكه مناسبات اروپا با ايران در مسائل هوانوردي همواره بر مسئله امنيت پرواز متمركز بوده و نه نگراني‌هاي سياسي بيان كرد:‌‌«من اصلا انتظار ندارم كه هيچ يك از اين مراحل به سهولت طي شوند».

وي اضافه كرد: «در بحث حمل و نقل هوايي، امنيت پرواز بالاترين اولويت به شمار مي‌رود.»

نظر شما