شناسهٔ خبر: 21194 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان مطرح کرد:

تمام پروژه‌های ایران سرمایه‌گذاری است نه پیمانکاری/ استقبال از فعالیت فولکس واگن در ایران/ معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام(ره)/ اهمیت شهر فرودگاهی برای منطقه

نشست وزیر راه و شهرسازی با معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری به نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان تأکید کرد: تمام پروژه‌های راه و شهرسازی ایران سرمایه‌گذاری است نه پیمانکاری و از این نوع همکاری‌ها با سرمایه‌گذاران ایتالیایی٬ فرانسوی و سایر کشورها داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی در دیدار با استفان وایل نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان ضمن خوش‌آمدگویی درباره پیشنهاد پاسخگویی شرکت تویی به تأمین نیازهای بخش هوایی ایران گفت: در مذاکراتی که با شرکت‌‌های سازنده هواپیما به ویژه ایرباس داشتیم به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که ایران در کوتاه‌مدت نیاز به هواپیما دارد. برای ما فرقی ندارد چه شرکتی نیاز بخش هوایی ایران را تأمین کند بلکه کیفیت آن برای ما مورد اهمیت است.

وی درباره پیشنهاد راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران-هانوفر نیز گفت: قطعا ما از این مسئله استقبال می‌کنیم ولی اطلاعی از این موضوع ندارم که چه میزان ایرانی در هانوفر ساکن هستند یا به تعبیری چه میزان تقاضا برای این مسیر پروازی وجود دارد. به هر روی هر ایرلاینی که قصد راه‌اندازی چنین مسیری را داشته باشد خود باید مطالعات بازار آن را هم انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر اخیر خود به آلمان اظهار کرد: در این سفر در خصوص پروژه‌های مشخصی با طرف تجاری آلمانی مذاکره شد و درباره فعال‌ شدن صنعت حمل و نقل نیز گفتگوهای روشنی با وزیر حمل و نقل آلمان داشته‌ام و این مذاکرات در زمینه همکاری در بخش‌های هوایی٬ ریلی و دریایی انجام شد.

وی با اشاره به مصوبه هیأت دولت ایران در خصوص نوسازی ۶۵ هزار خودروی فرسوده اظهار کرد: در این باره با تولیدکنندگان داخلی خودمان در حال مذاکره هستیم ولی قاعدتا تولیدکنندگان ما با یکی از برندهای معروف بین‌المللی خط تولید مشترک دارند. از طرف دیگر شرکت فولکس واگن که سابقه کار در ایران را دارد می‌تواند فعالیت خود را در ایران گسترش دهد.

آخوندی با بیان اینکه در سفر به آلمان با مدیران فولکس واگن دیدار داشتم و در این رابطه با آن‌ها مذاکره کردم٬ افزود: همچنین درخصوص تاکسی‌های ویژه فرودگاهی نیز با شرکت فولکس واگن مذاکراتی داشته‌ایم که منتظر پروپوزال آن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین اطلاع دارم وزیر صنعت٬ معدن و تجارت ایران نیز با فولکس واگن در خصوص ایجاد یک پلتفرم سوم مذاکره داشته است.

آخوندی با بیان اینکه ما از مشارکت در پروژه‌های هوایی، ریلی و دریایی خود استقبال می کنیم‌ گفت: موضوع مدنظر ما سرمایه‌گذاری طرف مقابل است به عنوان مثال ما با شرکت A.D.P. فرانسه در خصوص توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) مذاکراتی در دست انجام داریم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای فرودگاه‌های اصفهان و مشهد نیز با شرکت ونسی پاریس و با میلان در خصوص سرمایه‌گذاری در فرودگاه مهرآباد در حال مذاکره هستیم. به طوری که تمام این پروژه‌ها، پروژه‌های سرمایه‌گذاری است نه پروژه‌های پیمانکاری. البته با شماری از شرکت‌های آلمانی در خصوص سرمایه‌گذاری در بنادر و پروژه های ریلی در حال مذاکره هستیم. چنانچه در این طیف از پروژه‌ها تمایل داشته باشید می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم.

 وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مدل مدنظر ما برای ورود طرف‌های خارجی در پروژه‌های ایران سرمایه‌گذاری PPP است. به طوری که ما به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهیم بخشی از عوارض آزادراهی و یا بلیت هواپیما یا قطار را به عنوان سود پروژه از کاربران دریافت کند و دولت نیز بازگشت اصل و سود سرمایه را از طریق مجاری رسمی کشور با تصویب هیئت دولت تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: قطعا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها باید شرکت‌های سرمایه‌گذار مطالعات اولیه‌ای صورت دهند. مثلا برای سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها میزان ترافیک عبوری باید بررسی شود، چنانچه ترافیک کمتر از ۸۵ درصد انجام شود دولت ایران تعهد می‌کند که کمبود درآمد ناشی از آن را جبران کند. تا به امروز ۳۸ قرارداد به این شکل در ایران منعقد شد و در هیچ یک از این پروژه‌ها ترافیک کمتر از ۱۰۰درصد رقم پیش‌بینی نبوده و حتی بیشتر هم بوده است.

آخوندی ادامه داد: ما می‌توانیم یک یا دو پروژه بسیار بزرگ را چه در حوزه مسکن و چه در حوزه زیرساخت در ایران تعریف و برای این کار یک سرمایه مخصوص ایجاد کنیم.

آخوندی با اشاره به پروژه بسیار بزرگ شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در این پروژه حدود ۲۳۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد اقتصادی تعریف شده است. ایده ما این است که کشتی‌هایی که در بندرعباس پهلو می‌گیرند بار آن‌ها از طریق ریل مستقیم به شهر فرودگاهی امام منتقل و در این محل کار گمرکی آن انجام شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: یکی از پروژه‌هایی که شرکت‌های آلمانی می‌توانند در آن ورود کنند شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است که می‌تواند کل ایران و کل منطقه را از لحاظ لجستیک خدمات دهد.

وی با اشاره به فاصله ۳۰ کیلومتری شهر فرودگاهی امام تا تهران اظهار کرد: از بندرعباس تا تهران مسیر ریلی وجود دارد٬ از تهران تا ترکیه و از تهران تا ترکمنستان٬ قزاقستان و چین خط ریلی است. همچنین به سمت افغانستان و آذربایجان نیز ریل داریم که البته در حال تکمیل شدن است.

آخوندی اظهار کرد: البته پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) یک پروژه نیست بلکه ده‌ها پروژه است. پروژه ترمینال فرودگاه با فرانسوی‌ها در حال نهایی شدن است٬ پروژه‌های دیگر همچون هتل٬ انبار٬ مرکز تعمییر و نگهداری هواپیما و غیره نیز وجود دارد که هر کدام یک پروژه مستقل هستند بنابراین پروژه‌ها ده‌ها میلیارد دلار ارزش دارند٬ در طولانی مدت تکمیل می‌شوند و اینطور نیست که در مقطعی کوتاه به پایان برسند و حداقل تکمیل آنها ۱۰ سال زمان می‌برد.

در پایان این دیدار وزیر راه و شهرسازی کتابچه‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش راه و شهرسازی را به طرف آلمانی اهدا کرد./

نظر شما