شناسهٔ خبر: 21214 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در انتظار همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان/ آغاز طرح مسکن اجتماعی پس از تکمیل مسکن مهر در شهرهای جدید/ تمرکز بر محله‌محوری و تحویل مسکن مهر با همه امکانات فرهنگی آموزشی تجاری/ مسکن مهر محله ایران‌شهر پردیس به زودی تحویل می‌شود

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان مهمترین راه برای پایان هرچه سریعتر واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید است گفت: پس از تکمیل این پروژه، طرح مسکن اجتماعی را در راستای تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد در این مناطق آغاز خواهیم کرد.

محسن نریمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با سیاست جدید ساخت شهرهای جدید مبنی بر محله‌محوری اعلام کرد: مسکن مهر مهم‌ترین اقدام باقی‌مانده از دولت قبل بود که ما در شهرهای جدید موظف به تکمیل آن هستیم. از آنجا که برخورداری یک شهروند از تمامی امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی، تجاری، رفاهی، راه مناسب، فضای سبز و امنیت پس از سکونت در یک منطقه از محورهای اصلی اجرا و رعایت حقوق شهروندی محسوب می‌شود بر آن شدیم تا به جای تمرکز صرف بر افتتاح واحدهای مسکونی در سایت مسکن مهر، ایجاد محله را در اولویت قرار دهیم و یک محله را افتتاح کرده و به متقاضیان واگذار کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: از این جهت سیاست محله‌محوری را در برنامه افتتاحی خود قرار داده و این اقدام را از محله «سلام» شهر جدید پرند و محله «ایران‌شهر» شهر جدید پردیس آغاز کردیم.

نریمان با تأکید بر اینکه درحال حاضر وزارت راه و شهرسازی مجبور به انجام وظایف سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز شده است گفت: با توجه به متن صریح قانون مسئولیت ساخت واحدهای آموزشی، درمانی، انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب به عهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است که در حال حاضر با مجوزهایی که از مجمع عمومی و وزیر راه و شهرسازی اخذ شده است، مشغول ساخت و تامین آنها هستیم که نه تنها مشکلاتی را در بخش مالی ایجاد کرده بلکه زمان افتتاح‌ پروژه‌ها را نیز به تأخیر انداخته است.

وی با بیان اینکه بدون شک کمک بیشتر سایر دستگاه‌های متولی به ما مهمترین راه برای پیشبرد هرچه سریعتر اقدامات در تکمیل سایت مسکن مهر به شمار می‌رود بیان کرد: اگر واقعا امکان تزریق اعتبار مستقیم در این بخش وجود ندارد، درخواست داریم تا موارد و ضوابط قانونی که به تسهیل فعالیت‌ها می‌انجامد تصویب شده و ما را در رفع نیازهای به حق مردم یاری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این بخش به تأخیر ایجادشده در زمان افتتاح واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس اشاره‌ کرد و گفت: این واحدها نیز هم‌اکنون آماده است ولی به دلیل بروز برخی مشکلات کوچک به تعویق افتاده که امید است هرچه زودتر با رفع این موانع محله ایران‌شهر در این شهر جدید نیز به متقاضیان تحویل داده شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص پروژه مسکن برای اقشار کم‌درآمد پس از اتمام طرح مسکن مهر در این مناطق بیان کرد: درحال حاضر تفاهم‌نامه‌هایی را با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی امضا کرده و به دنبال پیشبرد آن برای کمک به تأمین مسکن اقشار ضعیف در جامعه هستیم.

نریمان ضمن اشاره به طرح مسکن اجتماعی نیز در این بخش بیان کرد: مسکن اجتماعی هم‌اکنون یکی از برنامه‌های دولت به شمار می‌رود که قرار است به صورت مشخصی پس از اتمام طرح مسکن مهر اجرا شود. در این طرح بناست که دیگر دولت محور اقدامات نبوده و مردم بخش بیشتر مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند. درحال حاضر شیوه‌نامه‌های این طرح در حال تنظیم است که سازمان‌های دیگری ازجمله شهرداری، سازمان بهزیستی، هلال‌احمر و بنیاد مسکن نیز مشارکت دارند.

وی همچنین خطرنشان کرد: مخاطبان و متقاضیان این طرح از سوی نهادهای ذکر شده معرفی شده و برای ادامه روند اقدامات براساس شیوه‌نامه در لیست قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی باتأکید بر اینکه سعی می‌کنیم از تجربه‌های قبلی حاصل از اقدامات و مشکلات مسکن مهر در اجرای هر چه بهتر این طرح بهره بگیریم اضافه کرد: ساخت طرح‌های زیربنایی و روبنایی پیش از ساخت و توزیع این واحدها در کل شهر از جمله اولویت‌های ما در اجرای مسکن اجتماعی خواهد بود.

به گفته وی مشارکت با بخش خصوصی نیز بر اساس قوانین شیوه‌نامه نهایی در ساخت مسکن اجتماعی انجام خواهد گرفت./

نظر شما