شناسهٔ خبر: 21228 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

حل مشکل پرداخت عیدی بازنشستگان راه‌آهن ظرف چند روز آینده/ اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا یک سال آینده/ ذوب‌آهن زمان دقیقی برای تولید ریل اعلام نکرده است/ خبر خرید ریل از چین بی پایه و تبلیغاتی است

پورسيدآقايي در جمع مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که تاریخ مشخصی از سوی ذوب آهن برای تولید ریل اعلام نمی‌شود، گفت: هر زمان ذوب‌آهن بتواند ریل را تولید کند تمام ظرفیت این کارخانه را خریداری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پورسید آقایی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره پرداخت عیدی بازنشستگان راه‌آهن با تاکید بر این‌که پرداخت به موقع عیدی بازنشستگان حق مسلم آنها به شمار می‌آید و ما از اینکه پرداخت این وجوه به تاخیر به افتاده است واقعا متاسفیم گفت: اصولا هر فردی که بازنشسته است حدود ۳۰ سال خدمت داشته و در این مدت سازمان مربوط به آنها کسورات پرداخت کرده تا در دوران بازنشستگی در شرایط آسوده‌ای زندگی کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن با یادآوری اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۵۶ هزار بازنشسته دارد گفت: ۱۵ هزار نفر از این بازنشستگان، بازنشسته تامین اجتماعی هستند و ۴۱ هزار نفر بازنشسته کشوری هستند که در پرداخت عیدی بخش اول که ۱۵ هزار نفر هستند هیچ مشکلی وجود ندارد چراکه سازمان تامین اجتماعی خود عیدی و بیمه تمام بازنشستگان را پرداخت می‌کند.

وی افزود: اما برای بازنشستگان کشوری سازمان بازنشستگی کشوری اعتقاد دارد که حق اولاد، عایله‌مندی، حق بیمه و عیدی بازنشستگان رسمی کشوری را دستگاه‌ها خود باید پرداخت کنند در صورتی که این حرف نه قانونی به نظر می‌رسد و نه یک حرف اصولی است چراکه هیچ قانونی نداریم که در آن قید شده باشد دستگاه‌ها باید عیدی بازنشستگان را پرداخت کنند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه بازنشسته پس از بازنشستگی با سازمانی که کسورات را از آن گرفته باید طرف باشد، نه دستگاهی که در آن کار کرده گفت: دقیقا به همین دلیل عیدی بازنشستگان مخابرات نیز پرداخت نشده است چراکه مخابرات امروز به بخش خصوصی واگذار شده و دستگاه مربوط زیر بار عائله‌مندی و عیدی بازنشستگان نمی‌رود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه البته صندوق بازنشستگی هم منبعی برای پرداخت عیدی بازنشستگان ندارد گفت: راه‌آهن نیز به دلیل اینکه فقط ۳۶ درصد اعتبارات هدفمندی را در سال گذشته دریافت کرده است اعتباری برای پرداخت این وجوه ندارد.

وی اظهار کرد: نامه‌هایی به سازمان مدیریت در این خصوص نوشته شد که ویژه بازنشتگان عزیز کشوری راه‌آهن رقمی به میزان ۵۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کند تا بتوانیم عیدی بازنشستگان را پرداخت کنیم ولی متأسفانه به دلیل خالی بودن خزانه در شب عید این تخصیص لغو شد. با شروع سال جدید نیز دکتر آخوندی این موضوع را دو بار در دولت طرح کرده است که تکلیف بازنشستگان کشوری مشخص شود.

پورسیدآقایی تأکید کرد: همه ما در تلاش هستیم که این مشکل برطرف شود و احساس می‌کنم سازمان مدیریت ظرف چند روز آینده پولی را در اختیار راه‌آهن یا سازمان بازنشستگان کشوری قرار می‌دهد تا این مشکل حل شود.

وی اظهار کرد: البته ما پیشنهادی نیز در این خصوص به سازمان مدیریت داشته‌ایم که این سازمان رأسا خود وارد عمل شود و عیدی بازنشستگان راه‌آهن را پرداخت کند و اینکه این مسئله به شرکت‌های زیان‌ده دولتی واگذار شود بازنشستگان را دچار مشکل می‌کند.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه راه‌‌آهن یک شرکت دولتی است و سود و درآمد ناشی از این شرکت برای دولت است٬ افزود: انصاف نیست دستگاهی که خود در اقتصاد ملی کشور دچار زیان است بار چنین هزینه‌ای را هم به دوش بکشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اضافه کرد: این رقم در سال در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان است و قطعا در سال ۹۵ این هزینه اضافه خواهد شد و نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان راه‌آهن باید پول بپردازد که اصلا راه‌آهن توان پرداخت چنین بودجه‌ای را ندارد.

وی در خصوص تعامل راه‌آهن با قرارگاه خاتم گفت: بر اساس همکاری راه‌آهن و قرارگاه خاتم میزان ۳۰ میلیارد تومان حواله آهن به قرارگاه داده شد و قرارگاه نیز طلبی از سازمان بنادر و دریانوردی داشت که آن را اخذ و به راه‌آهن داد تا راه‌آهن بتواند از این طریق حقوق کارکنان خود را دهد نه عیدی بازنشستگان را. در واقع یک همراهی از سوی قرارگاه در این مسیر صورت گرفت.

پورسید آقایی درباره ادعای شهرداری برای جابجایی ایستگاه راه‌آهن تهران گفت: این حرف فقط در حد یک سخنرانی بود که البته غیرکارشناسی و غیردقیق هم بود و شهرداری هیچ پیشنهاد مکتوبی در این باره نداشت و ما نیز در حد یک سخنرانی به آنها پاسخ دادیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه در همه جای دنیا ایستگاه‌های راه‌آهن در مراکز شهرها وجود دارد، گفت: وقتی ایستگاه راه‌آهن به ۳۰ کیلومتر در بیرون شهر منتقل شود، در واقع مسافر باید ۶۰ کیلومتر مسیر را با خودرو طی کند که این موجب افزایش مصرف سوخت، افزایش ترافیک و تولید آلاینده زیست‌محیطی می‌شود.

وی درباره طراحی ایستگاه‌های چندمنظوره تهران، قم و مشهد از سوی شرکت طراح فرانسوی توضیح داد: طراح فرانسوی فعلاً از ایستگاه راه‌آهن تهران شروع کرده است و طرح خود را تا پایان امسال ارائه می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اتصال مراکز استان‌ها به خطوط ریلی گفت: تا اوایل سال ۹۶، ۵ نقطه کرمانشاه، همدان، ارومیه، رشت و مسیر جدید تبریز به خط آهن وصل می‌شود و اتصال سنندج به راه‌آهن را نیز در سال ۹۶ پیگیری می‌کنیم.

وی درباره واردات ریل نیز توضیح داد: تا وقتی تولید داخل راه‌اندازی نشده باشد چاره‌ای جز تامین ریل از خارج نداریم نمی‌توانیم معطل بمانیم. از سوی دیگر قرارداد واردات ریل با هندی‌ها را که دو سال پیش امضا شده فعال کرده‌ایم که البته فقط ۵ درصد پول داده‌ایم و ۹۵ درصد اعتبار آن ۱۲ ساله از طریق فاینانس هند تامین شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: هر زمان ذوب‌آهن بتواند ریل را تولید کند تمام ظرفیت این کارخانه را خریداری می‌کنیم. متاسفانه ذوب آهن نتوانست آذرماه 94 ریل را تولید کند.

 وی با اشاره به این که تاریخ مشخصی از سوی ذوب آهن برای تولید ریل اعلام نمی‌شود، گفت: بحث‌های مربوط به خرید ریل از چین بی‌پایه و تبلیغاتی است و قیمت ریل این مبالغ نیست و قیمت هر تن ریل تقریبا ۷۰۰ دلار است.

پورسیدآقایی با بیان این که از تهران تا همدان آماده ریل‌گذاری است، افزود: بخشی از راه‌آهن کرمانشاه نیز آماده ریل‌گذاری است اما به دلیل کمبود ریل نتوانسته‌ایم ریل‌گذاری کنیم. اگر ریل به موقع تامین شود واردات ریل را کاهش می‌دهیم./

نظر شما