شناسهٔ خبر: 21285 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

صبح امروز انجام شد؛

نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با حضور ايزدی و قاليباف/ تاکید ایزدی بر ساماندهی بافت‌های ناکارآمد به عنوان راهکار ارتقای کیفیت زندگی در تهران/ دستگاه‌ها بر اساس قانون ملزم به اجرای تعهدات خود شوند

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد گفت: به بافت‌های فرسوده و قدیمی نباید صرفا به چشم یک معضل نگریست. این بافت‌ها فرصت‌هایی برای توسعه شهری هستند و این توسعه به معنای ارتقای کیفیت در آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران صبح امروز دوشنبه ششم فروردین ماه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، عباداله فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، حسن کریمی معاون امور عمرانی استانداری تهران، محمدسالاری عضو شورای شهر تهران و مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار شد.

محمدسعید ایزدی در این نشست با بیان این‌که تعامل وزارت راه و شهرسازی و مجموعه شهرداری تهران در سال‌های گذشته روند خوبی داشته اظهار کرد: در همین راستا کمیته مشترکی نیز تشکیل داده‌ایم و معتقدیم گام نخست برای مواجهه با مسئله بافت‌های ناکارآمد، ایجاد هماهنگی است تا هم‌افزایی بیشتری برای اجرایی کردن برنامه‌ها داشته باشیم. خوشبختانه ستاد بازآفرینی در همین راستا تشکیل شده و هماهنگی لازم بین دولت و شهرداری نیز به وجود آمده است و همه این موارد نویدبخش گام‌های اجرایی مثبتی در راستای تحقق این اهداف است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم با برگزاری این نشست‌ها و حمایت از اهداف تعیین شده، به اجرایی شدن برنامه‌ها کمک کنیم و این معضل را تا حد ممکن کاهش دهیم تا بتوانیم فضایی با کیفیت بالا و در خور شهروندان فراهم آوریم. تجربه‌های قبلی نشان داده‌اند که این توامان سازی و همراستاسازی میان دستگاه‌های مختلف می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بافت‌‌های فرسوده شهری را معضلی چندوجهی دانست و گفت: بافت‌های ناکارآمد وجوه مختلفی دارند و به همین دلیل ساماندهی این بافت‌ها از عهده و توان یک دستگاه به تنهایی خارج است. این‌که توقع داشته باشیم ساماندهی این معضل صرفا بر عهده شهرداری یا دولت باشد و سایر دستگاه‌ها از قبول مسئولیت در این زمینه شانه خالی کنند قابل قبول نیست. همه ما مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی داریم و به نظر می‌رسد در چنین فضایی امکان هماهنگی و تقسیم کار وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که باید شرایطی به وجود آید که بر اساس مفاد قانونی و الزامات موجود، دستگاه‌ها ملزم به اجرای تعهدهای خود باشند ادامه داد: در جلساتی مانند جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران علاوه بر تقسیم کار بین دستگاه‌های مختلف، همفکری و هم اندیشی نیز ایجاد خواهد شد، ضمن این‌که دستگاه‌ها با در نظر گرفتن منابعی که در اختیار دارند می‌توانند در راستای اولویت‌هایی که در این ستاد تعیین می‌شود برنامه‌ریزی کنند. برنامه‌های سالیانه و اولویت‌هایی که می‌تواند به اجرا در بیاید نیز در این ستاد قابل تعیین است.

ایزدی افزود: این معضل از منظری دیگر نیز قابل بررسی است. هفته گذشته دکتر قالیباف برخی محورهای شهری را در مرکز تاریخی شهر تهران افتتاح کرد که تجربه بسیار ارزشمندی است. این تجربه در کنار تمامی تلاش‌های شهرداری برای احیا و بازآفرینی مرکز تاریخی شهر تهران نشان می‌دهد که این محدوده‌ها فرصت بزرگی در دل شهر هستند، ضمن این‌که می‌توان با ارتقای وضعیت و کیفیت آن‌ها، وضعیت شهر تهران را دگرگون کرد. این تجربه‌ها درس‌های بزرگی برای کل کشور هستند که نباید به راحتی از کنار آن‌ها گذشت.

وی با تاکید بر این‌که ترویج این‌گونه فعالیت‌ها در کل کشور می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی منجر شود گفت: به بافت‌های فرسوده و قدیمی نباید صرفا به چشم یک معضل نگریست. این بافت‌ها فرصت‌هایی برای توسعه شهری هستند و این توسعه به معنای ارتقای کیفیت در آن‌هاست.

سیاست‌های پیشگیرانه موضوع دیگری بود که ایزدی بر آن تاکید کرد و گفت: در کنار بحث ساماندهی، درمان و توجه به فرصت‌هایی که این مناطق در اختیار شهر قرار می‌دهند باید زمینه پیشگیری از گسترش این مناطق را فراهم کنیم. در حال حاضر ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده داریم اما دغدغه اصلی این است که این بافت‌ها به سرعت در حال گسترش هستند و باید تدبیری برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: شهرداری تهران مانند سایر شهرها به طور غیرمستقیم در حال ارائه خدمات به حریم است اما شهرداری به لحاظ تقسیم‌های کاری هیچ‌گونه ماموریتی در این زمینه ندارد. برخی از بافت‌های نابسامان در همین مناطق و خارج از قلمروی شهری قرار گرفته‌اند. این‌ها مسائلی هستند که باید در این ستاد و در دولت طرح شوند تا راهکار مناسبی برای ساماندهی تمامی این مناطق داشته باشیم. طبق برنامه اعلام شده نیز در هفته جاری در هیئت دولت موضوع ساماندهی حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد را مطرح خواهیم کرد و گزارشی در این زمینه ارائه می‌دهیم. همچنین هفته آینده نیز در حضور مقام معظم رهبری خواهیم داشت که فرصتی برای پیشبرد اهدافمان محسوب می‌شود. مقام معظم رهبری این فرصت را در اختیار ما گذاشته‌اند و بر ساماندهی این محدوده‌ها به عنوان یکی از پنج معضل کلیدی اجتماعی کشور تاکید کرده‌اند.

ایزدی با بیان این که سران سه قوه نیز در این جلسه حضور دارند اظهار کرد: این جلسه فرصت مناسبی برای ساماندهی هر چه بهتر به این مناطق است./

نظر شما