شناسهٔ خبر: 21381 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ارائه گزارش آسیب‌های‌اجتماعی حاشیه‌شهرها به رییس‌جمهوری/ تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض شهری برای متقاضیان بازسازی در بافت‌های‌ناکارآمد/ موافقت بانک مرکزی با تعمیم انتشار اوراق حق تقدم مسکن به تمام بانک‌ها/ ۶ چالش عمده نظام برنامه‌ریزی کشور

گزارش آخر هفته  ارائه گزارش آسیب‌های‌اجتماعی حاشیه‌شهرها به رهبر انقلاب و رییس‌جمهوری، تامین مالی مسکن مهر و رونق بخش مسکن، برگزاری همایش ملی معمار، نظام‌مهندسی و افق‌های‌پیش‌رو، موافقت بانک مرکزی با انتشار مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن و تعمیم انتشار اوراق حق تقدم مسکن به تمام بانک‌ها برخی از مهمترین اتفاق‌های حوزه مسکن در هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی؛

حضور در جلسه دولت با حضور اسحاق جهانگیری و موضوع رونق بخش مسکن و تکمیل واحدهای مسکن مهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاون اول رئیس‌جمهوری از وزیر راه و شهرسازی خواست تا جلسه آتی برنامه عملیاتی جامع این وزارتخانه را برای بخش مسکن در سال ۹۵ ارائه دهد به گونه‌ای که هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌های مرتبط نیز صورت گرفته باشد.

سخنرانی در گردهمایی مدیران ارشد و رؤسای شعب بانک مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید)

تامین مسکن یک موضوع بلندمدت است چه برای تسهیلات‌دهنده که می‌خواهد اقساط دریافت کند و چه برای تسهیلات‌گیرنده یا خانوارها که بتوانند پس‌انداز داشته باشند و اقساط بپردازند که امری بلندمدت بوده و نیاز به یک نظام باثبات دارد. اما متأسفانه به این نکته کم‌توجهی شده است و سبب می‌شود ما در چرخه‌های رکود طولانی قرار بگیریم.

دیدار با نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ما در وزارت راه و شهرسازی می‌توانیم یک یا دو پروژه بسیار بزرگ را چه در حوزه مسکن و چه در حوزه زیرساخت در ایران تعریف و برای این کار یک سرمایه مخصوص ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی نظام پس انداز را اصلی ترین راه حل مشکلات مسکن ایران دانست. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مطرح شدن نظام پس‌انداز به عنوان اصلی‌ترین راه خانه‌دار شدن، موضوعی است که باید در طول سال‌های آینده در جامعه ایران پیگیری شود. خرید خانه امری است که باید برای آن از سال‌ها قبل برنامه ریزی و هدف‌گذاری کرد.

وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف بر لزوم آموزش درباره بافت‌های حاشیه ای و بهسازی آنها از طریق رسانه ملی تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگرچه حاشیه‌نشینی پیامدهای امنیتی دارد اما ماهیتا یک موضوع امنیتی محسوب نمی‌شود.

ایجاد هماهنگی افقی میان ۱۹ دستگاه کار مشکلی بود. اساسا هماهنگ کردن افقی در ایران کار طاقت‌فرسایی است. ضمن اینکه فضای حاکم بر ستاد نیز فضای خوبی است.

وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران معماری و شهرسازی استان‌ها بر این نکته تاکید کرد که توجه شهرسازی باید فراتر از موضوعات کالبدی باشد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

باید نیروی انسانی متخصص در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در همه بخش‌ها استخدام شود تا پست‌های خالی پر شوند یا اگر فردی غیر متخصص در پستی قرار دارد، جابه‌جایی صورت گیرد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیدار ۸ و ۱۱ اردیبهشت ماه با رئیس جمهوری و رهبر معظم انقلاب خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، پیشنهادهای خود را آماده کرده است و به دلیل اهمیت موضوع، دولت به اهمیت بسیار بالای ساماندهی بافت‌های نابسامان شهری صحه گذاشته و در این رابطه جلسه‌ای مقرر شده تا گزارش عملکرد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را بشنود.

تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض شهری برای متقاضیان بازسازی در بافت‌های‌فرسوده و بخشودگی عوارض متفرقه و جرایم‌ساختمانی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شهردار تهران در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با تاکید بر شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و بحرانی بافت‌های فرسوده شهری و لزوم توجه تمامی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها از تخفیفات وکاهش تعرفه‌های تجاری برای جذب سرمایه‌گذاران در بافت‌های فرسوده شهری خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بر ارتقای کیفیت زندگی در تهران تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که نباید به این بافت‌ها به چشم معضل نگریست بلکه باید این بافت‌ها را فرصت هایی برای توسعه شهری برشمرد که این توسعه با ارتقای کیفیت زندگی میسر می‌شود.

اظهارنظر معاون وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز معمار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

برای بازخوانی اندیشه ایران‌شهر تلاش کنیم و پایبند باشیم و تعهد کنیم که با بازخوانی اندیشه ایران‌شهری، فضاهای جدیدی که می‌سازیم به نوعی مرتبط با مولفه‌هایی باشد که با بازخوانی به دست می‌آوریم.

اظهارنظر استاد دانشگاه تهران به مناسبت روز معمار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معماران کسانی هستند که مسئولیت عینیت‌بخشیدن به ظرف زندگی انسان‌ها را برعهده دارند در واقع معلمان خاموشی هستند که انسان‌ها را در بخشی از راه زندگی هدایت می‌کنند و در این معنا، معماران، خود به خود پاسخگوی نام و حرفه‌ای که برای خود انتخاب کرده‌اند هستند؛ مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.

موافقت بانک مرکزی با انتشار مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن و تعمیم انتشار اوراق حق تقدم مسکن به تمام بانک‌ها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در پی تصمیم ها و سیاست های قبلی اتخاذ و اعلام شده از سوی شورای پول و اعتبار، انجام اقدام ها و سیاست‌های جدید و تکمیلی در حوزه مسکن ضرورت دارد و بدین منظور ابزار انتشار اوراق رهنی مسکن از آغاز سال جدید مورد توجه قرار گرفته و در آستانه عملیاتی شدن است.

بت‌شکن از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در صورت موافقت شورای پول و اعتبار خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگر شورای پول و اعتبار تشخیص دهد که نرخ تورم روند کاهشی دارد، به تبع آن نرخ تسهیلات را کاهش می‌دهد و کاهش نرخ تسهیلات وقتی امکانپذیر است که نرخ سود سپرده کاهش یابد.

مدیرعامل هلدینگ مالی بانک‌مسکن حداقل سرمایه‌گذاری راه‌اندازی لیزینگ مسکن را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بانک مرکزی اعلام کرده شرکت‌های لیزینگی وابسته به بانک‌ها نمی‌توانند وارد فعالیت لیزینگ مسکن شوند که سبب شده شرکت لیزینگ بانک مسکن در حد یک شرکت ثبت شده کاغذی باقی بماند.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

سخنرانی در همایش ملی معمار، نظام‌مهندسی و افق‌های‌پیش‌رو (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آیین‌نامه نظامات اداری کمک می‌کند تا مهندسان معمار نقش خود را در فرآیند ساخت و ساز پیدا کنند و اکنون زمانی است که باید فرآیند ساخت و ساز را در کشور اصلاح کرد.

سخنرانی مشاور رئیس‌جمهوری در همایش ملی معمار، نظام‌مهندسی و افق‌های‌پیش‌رو (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مهندسان نباید از معیارهای مباحث مقررات ملی ساختمان اغماض کنند تا صرفه‌جویی ۵۰ درصدی مصرف انرژی در نظام ساخت و ساز ممکن شود.

مظاهریان در حاشیه افتتاح نمایشگاه پروژه ایران بر تاثیر تولید مصالح ساختمانی استاندارد در کاهش مصرف انرژی و اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد. (متن خبر را اینجا بخوانید.)

نمایشگاه با رشد سه برابری حضور شرکت‌های خرجی نسبت به سال قبل، می‌تواند زمینه‌ساز استفاده تولیدکنندگان و شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی از تکنولوژی‌های نوین جهانی باشد.

رونمایی از دو کتاب با حضور مشاور رئیس‌جمهور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مشاور رئیس‌جمهور و معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اختتامیه همایش ملی دو روزه «معمار، نظام مهندسی و افق‌های پیش‌رو» در استان ایلام و با حضور اعضای نظام مهندسی ساختمان ۳۱ استان کشور از دو کتاب «عناصر شفاف پوسته خارجی» و «معماری امروز ما» رونمایی کردند.

قائم‌مقام وزیر در مسکن مهر؛

مهرآبادی در جلسه ای که با حضور مدیران استانی برای بررسی عملکرد پروژه های مسکن مهر تشکیل شد از مشخص شدن نهایی وضعیت پروژه هایی که کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیک دارند خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تعیین‌تکلیف پروژه‌هایی که زیر ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مراحل ابتدایی هستند یکی از مهمترین سیاست‌های ما در این جلسات است که باهدف اتمام هرچه سریعتر پروژه‌ها در سطح کشور اتخاذ شده است.

معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی؛

سخنرانی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیش نسل جدید توسعه شهری در استان اصفهان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگر امروز می‌گوییم طرح‌های جامع برای شهرها مناسب نیست باید توجه کنیم این طرح‌ها در زمان خود تمامی مطالبات را پاسخگو بودند. در اصفهان طرح‌های مختلفی اجرا شده است ولی ما امروز از اصفهان توقع بیشتری داریم و این طرح‌ها به تنهایی نمی‌توانند مسائل شهر را حل کنند و مشارکت مردم، مسئولان، طراحان و برنامه‌ریزان شهری را می‌طلبد و لازم است در زمان اجرای طرح، تعامل باشد نه تقابل.

سخنرانی مدیرکل دفتر طرح های کالبدی وزارت راه و شهرسازی در نشست هم اندیش نسل جدید توسعه شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

طرح های جامع شهري تاكنون در زمينه شبكه ها، واحدهاي مسكوني و تجاري اجرايي شده است   و ين طرح ها فقط در بخش خدمات بدليل عدم همكاري بين بخشي بطور كامل اجرا نشده است .

 

نظر شما