شناسهٔ خبر: 21398 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در دیدار امینی با سفیر بلغارستان مطرح شد

تأکید بر نهایی کردن موافقت‌نامه ۵ جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه/ تأثیر کریدور بر افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی و توسعه مناسبات منطقه‌ای/ ضرورت سرمایه‌گذای مشترک ایران٬ ارمنستان٬ گرجستان و بلغارستان برای ایجاد زیرساخت‌ها

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر بلغارستان ضمن تأکید بر نهایی کردن موافقت‌نامه ۵ جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه گفت: راه‌اندازی کریدور علاوه بر افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی٬ نقش مهمی بر توسعه مناسبات منطقه‌ای خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ پلند اکوف سفیر بلغارستان روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۹۵ به ساختمان شهید دادمان آمد و با امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی دیدار کرد.

در این ملاقات امیر امینی ضمن تبیین نتایج هجدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در تهران که اسفندماه سال ۹۴ پس از یک دوره فترت ۸ ساله بر گزار شد٬ اظهار کرد: برگزاری این نشست سرفصل نوینی را در ارتقای روابط دو کشور گشوده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی٬ مرور آخرین وضعیت اجرایی کردن موضوعات مرتبط با تفاهمات به عمل آمده در نشست‌های پیشین (سومین نشست کمیته حمل و نقل و هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور) و تأکید بر نهایی کردن موافقت‌نامه ۵ جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه و راه‌اندازی آن از موضوعاتی بودند که به طور مبسوط برای طرف بلغاری تبیین شد.

وی ادامه داد: این کریدور یکی از سرشاخه‌های کریدور تراسیکا است و راه‌اندازی آن علاوه بر افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی٬ نقش مهمی بر توسعه مناسبات منطقه‌ای خواهد داشت.

وی افزود: همچنین توضیحات لازم درباره سرمایه‌گذاری در کریدور حمل و نقلی شماره ۱۰ یعنی مسیر بندر امام (ره) به سمت شمال غرب کشور ایران برای سفیر بلغارستان ارائه شد.

امینی یادآور شد: در ادامه نقش زنجیره تأمین و پارک‌های لجستیک و بنادر خشک برای طرف بلغاری تبیین و بر ضرورت پرکردن خلاء ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در این حوزه‌ها از طریق جذب سرمایه‌گذری در سراسر کریدور ترانزیتی بین چهار کشور ایران٬ ارمنستان٬ گرجستان و بلغارستان تأکید شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: حضور بخش‌های خصوصی کشورهای مسیر کریدور به ویژه دو کشور ایران و بلغارستان در سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پارک‌های لجستیک٬ پایانه‌های مرزی٬ بنادر خشک و غیره می‌تواند نقش مهمی در راه‌اندازی و اجرایی کردن کریدور داشته باشد.

پلند اکوف: سفر نخست وزیر بلغارستان و هیأت اقتصادی همراه به تهران

 پلند اکوف نیز ضمن اعلام رضایت از برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در تهران گفت: مقرر است نخست وزیر بلغارستان در رأس هیأتی متشکل از بخش‌های خصوصی و دولتی این کشور در دوره زمانی ۹ تا ۱۶ خرداد به تهران سفر کند.

سفیر بلغارستان بر ضرورت ادامه مذاکرات راجع به موافقت‌نامه ۵ جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه تأکید کرد و افزود: بعضی سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف به ویژه تولید روغن موتور بلغارستان آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران را دارند./

نظر شما