شناسهٔ خبر: 21403 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در اصفهان:

نشست هم‌اندیشی نسل جدید طرح‌های توسعه شهری اصفهان/ اصفهان پیشرو در تهیه طرح‌ها/ باید نگاه به اصفهان ویژه باشد

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران گفت: امید است دوره جدیدی از طرح‌های توسعه شهری در اصفهان رقم بخورد تا کیفیت زندگی به شهرها برگردد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، زهره داوودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی، مسعودحمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه شهری وزارت راه وشهرسازی، محمدعلی طرفه نژاد معاون امورعمرانی استانداری و حجت ا... غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان با حضور صاحبنظران و اساتید دانشگاهی و مشاورین شهرسازی طرح‌های توسعه شهری اصفهان را بررسی و راهکارهایی ارائه نمودند.

پیروز حناچی معاون وزیر و دبیرشورایعالی شهرسازی ومعماری ایران در این نشست نگاه به اصفهان را ویژه دانست و گفت: اصفهان شهری است که دنیا آنرا می‌شناسد و شهری است که به واسطه چندین اثر تاریخی موجود درآن، نگاه به این گوهر بی همتا را  ویژه می‌کند و هر اثر ثبت شده می تواند در اقتصاد ملی اثر گذار باشد و قطعا اصفهان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود جزو اولین شهرهایی است که در اقتصاد تاثیرگذار است.

وی با اشاره به ظرافتهایی که در آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان در اصفهان وجود دارد و طرز معماری بکار رفته در آنها گفت: این آثار دارای ظرافت‌های خاص خود است مانند سیستم آب‌رسانی در عالی قاپو که با گذشت بیش از ۴۰۰ سال نهایت تکنولوژی زمان خود بوده، ظرافتی که معماران در این آثار به کار برده‌اند یا آثار موجود در بافت‌های تاریخی پیام‌هایی توسط معماران انتقال پیدا کرده که سال‌های سال طنین آن ماندگار است و همه اشاره‌ای است به ارزشی که در این شهر است و دنیا اصفهان را به واسطه این ارزش‌ها می‌شناسد و به ارزش‌های اصفهان اهمیت می‌دهند.

حناچی با توجه به طرح‌های جامع و تفصیلی گذشته گفت: مشکلات قطعا وجود دارد ولی این مشکلات قابل حل هستند و راه حلی باید در نظر گرفت که کیفیت زندگی به شهرها برگردد و برای این کار لازم است در شیوه اداره شهرها و طرح‌ها تجدید نظر ودر این مورد مشارکت همگانی مورد نیاز است.

به طور قطع با توجه به تجربیات موجود درکشور، طرح‌های برنامه‌ریزی شده می‌تواند تاثیرگذارتر باشد ضمن اینکه تجربیات نشان می‌دهد برای انجام چنین طرح‌های هدفمندی نیاز به مانیتورینگ متناسبی برای اجرای این طرح‌ها هستیم.

وی در ارزیابی طرح‌های جامع وتفصیلی شهرها افزود: بطور نسبی داشتن برنامه بهتر از نداشتن برنامه است و عمدتا مشکلات بین دستگاهی است و با اجرای طرح‌ها در زمان خود اینگونه مشکلات رخ نمی‌داده و کسانی که به این طرح‌ها نقد می‌کنند گزینه‌ای جایگزین برای این طرح‌ها ندارند.

حجت ا...غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز با اشاره به رویکردهای موجود در بحث طرح توسعه شهری اصفهان گفت: رویکردهای مختلفی برای تهیه طرح جامع اصفهان مد نظر است که یکی از آنها رویکرد مسئله محور است که مسائل شهر شناسایی و بر اساس آن شهر شکل می‌گیرد  و رویکرد بعدی آن است که بر اساس توسعه پایدار شهر وبا توجه به مسائل زیست محیطی شهر برای تهیه طرح‌های جامع راهکاری ارائه گردد و راهکار سوم آن است که شیوه متداولی را که ظرف ۵۰ سال گذشته در کشور مدنظر بوده بررسی شود و آنچه امروز برای ما مهم است آن است که در بررسی طرح‌های مختلف شیوه مطلوب ارائه گردد که قاعدتا این شیوه باید متناسب با نیازهای شهر و مردم اصفهان باشد کما اینکه این فرایند بلند مدت خواهد بود و  امید است ظرف ۳ سال آینده به نتیجه برسد.

وی گفت: متاسفانه امروز ما در اصفهان تنها آثار به جا مانده از دوران صفوی و سلجوقی را به نمایش می‌گذاریم در حالی که هیچ اثر جدیدی حتی طی ۳۰ سال گذشته در این شهر خلق نشده است تا بتوان با دوران گذشتگان مقایسه نماییم.

غلامی در ضرورت وجود نسل جدید طرح‌های توسعه شهری اصفهان بیان داشت: در این دوره ۵۰ ساله که بارها طرح‌های جامع تهیه شده دلایل مختلفی در عدم انجام آنها نقش داشته که از جمله نبود منابع مالی پایدار، نبود مدیریت منسجم و نداشتن اهرم‌های لازم در دستگاه‌های نظارتی و یا وجود قوانین متضاد که باعث جلوگیری از اقدامات می‌گردیده است همه در عدم اجرای طرح‌های توسعه شهری موثر بوده اند و باعث سوق دادن مردم به سمت تخلفاتی که قانونی جلوه می‌شده گردیده است و حال باید شیوه دیگری تدوین و طرح جامعی که نیارهای شهر اصفهان و مردم را تامین می‌کند تهیه گردد.

زهره داود پور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی نیز در ادامه با اشاره به نقش طرح‌های توسعه شهری در رونق معماری در شهری چون اصفهان گفت: بدیهی است که طرح‌های توسعه شهری به نحوی ساخت و سازها و فعالیت‌ها را در شهرها تعیین می‌کند و اصفهان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران همواره در جهت تهیه طرح‌ها پیشرو بوده و به همین منظور در وزارت راه و شهرسازی نگاه جدیدی به طرح‌های توسعه شهری آغاز شده و در توضیح آنکه برای شهرهایی که  طرح‌های جامعی داشته‌اند طرح‌های بازنگری در قالب تیپ دوازده سابق تهیه نمی‌شود و یک رویکرد استراتژیک دنبال می‌شود.

این طرح‌ها مسئله محور است و با مشارکت ذینفعان و ذینفوذان مخصوصا شهروندانی که مطالبات آنها با شهرهای دیگر فرق می‌کند و نگاه مشارکتی دارند در اصفهان انجام می‌شود که امید است بتوان از این طریق مسائل مهم شهر را شناسایی و طرح را پیش ببریم.

گفتنی است در طی این نشست اساتید دانشگاه و مشاورین شهرسازی به بحث و تبادل نظر در خصوص طرح‌های گذشته پرداخته و راهکارهای موجود را بررسی کردند.

نظر شما