شناسهٔ خبر: 21451 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر معماری وزارت راه و شهرسازی:

سند صیانت از بافت‌های تاریخی شهری تهیه می‌شود/ بناهای عمومی تأثیر چشمگیری در نظم شهری دارند

فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی در نخستین جشنواره بناهای ارزشمند معماری استان قزوین که گفت: سند نگهداری و صیانت از بافت‌های تاریخی شهری تهیه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، فرزانه صادق‌مالواجرد در نخستین جشنواره بناهای ارزشمند معماری استان قزوین که بعد از ظهر امروز در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه امام‌ خمینی (ره) این استان برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به خاطر سیاست‌گذاری حاکمیتی که در خصوص معماری، شهرسازی و بافت‌های واجد ارزش دارد، اقدامات مختلفی انجام داده است.

وی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ۱۶۸ شهر در نقاط مختلف کشور که محدوده بافت‌های تاریخی است، مصوبه میراث دارد، بیان کرد: همچنین این شورا به دلیل اینکه یک پیوندی بین محدوده بافت‌های تاریخی با طرح‌های جامعه و توسعه عمران به وجود بیاورد، مصوبه مربوطه را أخذ کرده است.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در مصوبه فوق نیز مقرر شده سند واحدی اعم از مواردی که باید در بافت‌های تاریخی در نظر گرفته شود، اعم از نگهداری، صیانت و چگونه و نحوه نگهداری آن تهیه شود، که این سند در حال تهیه است.

تعریض خیابان شهید انصاری قزوین اصلاح شود

صادق‌مالواجرد با اشاره به خیابان شهید انصاری قزوین عنوان کرد: در طرح جامع این خیابان اتفاقاتی رخ داد که کمیته تخصصی شورای عالی وارد شد و اصالت بافت و بناهای تاریخی که در این مسیر وجود داشت و آنچه به بافت این خیابان آسیب می‌زد را‌ بررسی کرد.

این مسئول افزود: بعد از بررسی‌های لازم مقرر شد تعریض این خیابان اصلاح شود و به عنوان یک خیابان محلی دوباره‌سازی صورت بگیرد.

بناهای عمومی تأثیر چشمگیری در نظم شهری دارند

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بناهای عمومی تأثیر چشمگیری در برقراری نظم شهرها دارند، بیان کرد: بناهای یاد شده الگوی دیگر بناها هستند زیرا می‌توان هویت شهری را در بناهای فوق مشاهده کرد.

صادق‌مالواجرد با اشاره به اینکه بیشتر بناهای شهر، عمومی و دولتی هستند، مطرح کرد: مساجد، مدارس و بازارهایی که در گذشته طراحی شده از این بناها هستند که در حال حاضر و آینده تأثیرگذار است به دلیل نوع مدیریتی که در شهرها وجود دارد.

وی با بیان اینکه معماری آیینه تمام نمای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، گفت:‌ به همین دلیل باید به معماری ساختمان‌ها توجه ویژه‌‌ای کرد تا بتوانیم در هویت دادن به بنای ساختمان موفق باشیم.

معماران در ساختن بناهای ارزشمند تلاش کنند

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نخستین جشنواره بناهای ارزشمند معماری استان قزوین بیان کرد: برگزاری این جشنواره‌ها تأثیر بسزایی در ارزشمند شدن معماری بناها دارد.

صادق‌مالواجرد با اشاره به اینکه بناهای ارزشمندی از استان قزوین برای وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است، یادآور شد: هنوز هم به دلیل گذشت زمان این بناها کارکردهای خود را دارند، که این موضوع قابل تأمل برای معماران است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی موجب می‌شود تا معماران در راستای ساختن و معماری بناهای ارزشمند و مفید که بتواند سال‌ها برای مردم کارکردهای لازم را داشته باشد، تلاش کنند.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:  ۱۰ اثر از استان قزوین به عنوان اثرهای برگزیده در بناهای ارزشمند معماری انتخاب شده است.

 

نظر شما