شناسهٔ خبر: 21491 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن استان فارس:

سهل‌انگاری اجرای قوانین، در بحث زمین فقط عدم خدمت نیست بلکه مشکلات و سوءاستفاده‌هایی را ایجاد می‌کند

جلسه معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن استان فارس گفت: در سهل‌انگاری در بحث اجرای قوانین مربوط به زمین و اراضی دولتی فقط عدم خدمت نیست بلکه مشکلات و سوءاستفاده‌هایی را ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس، محمد نادر محمدزاده معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در حاشیه اولین همایش مدیران سازمان ملی زمین و مسکن، ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در شیراز افزود: در همه حوزه‌ها دستگاه‌های زیادی را داریم که متولی بخش زمین است و بر حسب قوانین نیز اراضی محدوده حریم قانونی شهرها بر عهده وزارت راه و شهرسازی می‌باشد.

وی گفت: در سطح کشور بیش از ۱۰۰۰ شهر داریم که حفاظت و بهره‌برداری از اراضی حریم این شهرها به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

محمد نادر محمدزاده تصریح کرد: این همایش در جهت رفع اختلافات در خصوص حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی که موضوع اختلاف داخل و خارج حریم شهرهاست و باید اسناد آن به نام یکی از دو سازمان منابع طبیعی و یا سازمان ملی زمین و مسکن باشد، برگزار شد.

معاون حقوقی و املاک سازمان ملی زمین و مسکن هدف اصلی این همایش را حفظ و حراست از حقوق بیت المال و رفع اختلافات و تعارضات بین دو سازمان عنوان کرد.

مقبلی مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز در ادامه این همایش افزود: در استان فارس ۱۸۱ هزار هکتار زمین ملی شناسایی شده که برای ۵۲ هزار هکتار آن با همکاری ادارات منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک سند گرفته‌ایم و ۲۹ هزار هکتار آن صورت جلسه تحویل و تحول تنظیم شده که با منابع طبیعی جهت صدور اسناد در رایزنی هستیم.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی متولی حفاظت و بهره‌برداری از اراضی حریم شهرهاست و باید در حفظ اراضی دولت و جلوگیری از سوءاستفاده افرادی که قصد زمین خواری دارند تلاش نماییم.

در ادامه همایش نیز منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از ۱۴۰ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در کشور سخن گفت و افزود: ۱۴۰ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در کشور شناسایی شده و ۱۳۵ میلیون هکتار آن اسناد مالکیتشان صادر شده و ۲۰ میلیون نیز بازنگری شده و منجر به اسناد کاداش گردیده است.

وی گفت: کشور ما نیازمند توسعه است و برای رسیدن به توسعه پایدار چه توسعه شهری، اجتماعی و زیرساختی باید منابع طبیعی و محیط زیست مد نظر قرار گیرد.

منصور افزود: اگر مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی در نظر گرفته نشود و به آنها اهمیت ندهیم آینده خوبی را در بحث محیط زیست و منابع طبیعی پیش رو نداریم.

در پایان نیز بوستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری جلوگیری از زمین خواری و بحث حفظ حقوق بیت المال را سر لوحه کار خود قرار داده‌ایم و با تعاملات خوبی که با اداره کل راه و شهرسازی فارس داشته‌ایم گام‌های موثری برداشته شده که خروجی آن حفظ و حراست از اراضی دولتی است.

نظر شما