شناسهٔ خبر: 21563 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رستمی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد؛

شهراه؛ پنجره‌ای برای حفظ حقوق شهروندی و تسهیل ارتباط مردم با دولت/ ضرورت ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

علی بخش رستمی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت راه و شهرسازی با اظهار امیدواری از این‌که سامانه شهراه پنجره‌ای در راستای ارتباط مردم با دولت به خصوص وزارت راه و شهرسازی باشد گفت: در راستای اطلاع‌رسانی به مردم دارای تکالیف قانونی هستیم که به کارگیری قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد نمونه‌ای از این تکالیف به شمار می‌رود.

علی‌بخش رستمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد سامانه شهراه در سطح کشور اعلام کرد: اقدام‌های اجرایی این سامانه بنا بر تأکید وزیر راه و شهرسازی نزدیک به دو سال است که در دستور کار قرار گرفته و طی قراردادی فعالیت‌های مربوط به تهیه آن نیز شروع شده است. تدوین سامانه شهراه در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می‌کند که امید است پنجره‌ای در راستای ارتباط مردم با دولت به خصوص وزارت راه و شهرسازی باشد.

رستمی در ادامه با بیان این مطلب که از طریق این سامانه می‌توانیم از نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم در نحوه خدمات‌رسانی مطلع شویم گفت: ما در راستای اطلاع‌رسانی به مردم دارای تکالیف قانونی هستیم که به کارگیری قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد نمونه‌ای از این تکالیف به شمار می‌رود. بنا بر این قانون، تمامی قوانین و مقررات اعم از تصویب‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها، تصمیمات مرتبط با حقوق شهروندی نظیر فرایندهای کاری و زمان‌بندی انجام کارها، استانداردها، معیارها و شاخصه‌های مورد عمل دستگاه‌ها، همچنین مأموریت‌ها، شرح وظایف دستگاه‌ها و واحدهای مربوطه و مراحل مختلف اخذ مجوزها، موافقت‌های اصولی، تسهیلات اعطایی و جدول‌های میزان تراکم و ...  باید مراحل مربوط به واردات و صادرات کالا را در دیدارگاه‌های الکترونیکی به اطلاع عموم برسانند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت راه و شهرسازی در ادامه سخنانش این ماده را قانونی برای مکلف کردن دستگاه‌ها در امر اطلاع‌رسانی و نظرخواهی مردم دانست و گفت: در بخش دیگری از قوانین مدیریت خدمات کشور، قانونی وجود دارد که همواره بر وجود نظام پاسخگویی عملکرد در سازمان‌ها و نهادها نسبت به ذینفعان تأکید دارد. براساس این قانون باید این اطلاعات از طریق دیدارگاه‌های الکترونیکی اتفاق بیفتد. پس ما باید در راستای عمل به این قانون سامانه‌هایی را ایجاد و از طریق شبکه‌های اینترنتی در اختیار مردم قرار دهیم.

رستمی در این خصوص خاطرنشان کرد: از این رو سامانه شهراه نیز با توجه به این مفاد قانونی در راستای حفظ حقوق شهروندی تهیه و در سطح وزارتخانه راه‌اندازی شد تا مسئولان از این طریق از اطلاعات درج شده از سوی مردم و کاربران در بخش‌های خدمات‌رسانی گوناگون آن مطلع شده و در این راستا موارد مورد نظر را پیگیری کنند.

این مقام مسئول دسترسی به این سامانه را از بهمن‌ماه سال ۹۴ برای عموم آزاد دانست و بیان کرد: باید برای افزایش کارایی بیشتر این سامانه از ابزارهای گوناگون اطلاع‌رسانی استفاده شود و چگونگی استفاده از آن نیز به سمع و نظر همگان برسد./

نظر شما