شناسهٔ خبر: 21730 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی استان یزد مطرح كرد:

كنترل ساخت و سازهای غیرقانونی حلقه اتصال تحقق پذیری طرحهای جامع و تفصیلی

مسعود جعفریان مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی استان یزد مطرح کرد: كنترل ساخت و سازهای غیرقانونی واقع در حریم شهرهای استان یزد حلقه اتصال انضباط شهرسازی و تحقق پذیری طرحهای جامع و تفصیلی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان یزد، جلسه ای با عنوان ارائه نقشه های خط محدوده و حریم شهرهای یزد، شاهدیه، حمیدیا، اشكذر، زارچ، تفت و میبد و نیر با حضور كلیه مؤسسات و سازمان های خدمات رسان (آب،برق،گاز،تلفن) و نظایر آن و شهرداران شهر های فوق الذكر، درحوزه مدیریت شهرسازی و معماری برگزار شد.

در این جلسه، مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی استان یزد ابراز داشت: تدوین مقررات و نظارت بر مراحل گوناگون اجرای مقررات، مهمترین مرحله در مبحث انواع مـدیریت هـا و از جمله، در موضوع مدیریت طرح های توسعه شهری است، چرا كه هر انـدازه در تهیـه و تصـویب طـرح هـای شهرسازی و تدوین قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع، رعایت دقت و جامعیت بشود، ولی در مرحلـه اجرا و نظارت، تنگناها یا كمبودهایی وجود داشته باشد، طرح های مصوب و قـوانین مـدون بـه نقشـه هـا و اسنادی غیركاربردی تبدیل و بایگانی می شـوند و در هـدایت توسـعه و عمـران شهری و در بهینه سازی مدیریت شهری و تحقق پذیری انضباط شهرسازی، اثری بر جای نمی گذارند

مسعود جعفریان افزود: مدیریت شهرها در مرزهای قانونی و اداری آن ها پایان نمی پذیرد. ضرورت و اهمیت نقش مدیریت شهری در ارتباط با مسئله حریم این است که برای اداره امور شهرها لازم است اراضی در پیرامون آن ها تحت کنترل و نظارت برنامه ریزان قرار گیرد؛ زیرا شهر همچنان که بر حریم پیرامون خود تاثیر می گذارد، از وقایع و تحولات آن نیز تاثیر می پذیرد. اکنون بخش عمده ای از مشکلات مدیریت شهری شهرها نه در محدوده داخلی، که ریشه در حریم شهر دارد.

این مقام مسئول گفت: رشد سکونت گاه های غیررسمی، ساخت و سازهای غیرقانونی و بی ضابطه، تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، استقرار واحدهای صنعتی پراکنده، تنها بخشی از مشکلاتی است که در رابطه با حریم شهر وجود دارد که نمی توان نقش مدیریت شهری و دستگاه های خدمت رسان (آب، برق، گاز، تلفن و ...) را در رابطه با حل این مشکلات نادیده گرفت

وی در ادامه افزود: انضباط شهرسازی و كنترل ساخت و سازهای غیرقانونی خارج از محدوده قانونی شهرها جز با اجرای ضوابط و مقررات طرح های جامع و تفصیلی محقق نخواهد شد. و در این راستا، هماهنگی بین سازمان های خدمات رسان در زمینه ارائه خدمات آب، برق، گاز، تلفن و ... تنها با حركت در چارچوب ضوابط و مقررات طرح های مصوب قانونی و نیز قوانین و آئین نامه های مربوطه امكان پذیر خواهد بود كه در این راستا مقرر شد، جلسه ارائه نقشه های خط محدوده و حریم شهرهای یزد، شاهدیه، حمیدیا، زارچ، اشكذر، تفت و نیر با حضور كلیه سازمانها، مؤسسات و شركتهای تامین كننده خدمات آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن، امروز در اداره كل راه و شهرسازی استان یزد برگزار گردد.

این مقام آگاه، ضمن تفسیر و بازخوانی جامع مستندات قانونی در زمینه كنترل ساخت و سازها در حریم شهرهای استان، بر روی پیامدهای نادیده گرفتن این قوانین و مستندات رشد ساخت و سازهای غیرقانونی و ایجاد حاشیه نشینی گسترده تاكید داشت. 

مسعود جعفریان، مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی استان یزد، در ادامه به مرور نقشه های حریم و محدوده شهرهای یزد، شاهدیه، حمیدیا، زارچ، اشكذر، تفت و نیر كه بر اساس آخرین مصوبات قانونی تهیه شده بودند پرداخت و درنهایت، درجهت وحدت رویه سازمانی، كلیه نقشه های حریم و محدوده شهرهای فوق الذكر در اختیار همه سازمانها، مؤسسات و شركتهای تامین كننده خدمات آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن قرار گرفت.

در پایان، وی به ضرورت هماهنگی دستگاه های مختلف حوزه مدیریت شهری به ویژه دستگاه های خدمات رسان و حصول مقاصد نظارتی به ویژه هماهنگی همه جانبه در پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از حریم شهرها، پرداخت و  تاكید داشت كه كلیه اقدامات سازمان های خدمت رسان بر اساس ضوابط و مقررات صورت پذیرفته و توجه ویژه و خاص به متقاضیان اخذ انشعابات آب، برق، گاز، تلفن و ... در خارج از محدوده شهرها مبذول داشته و بدون اخذ پروانه ساختمانی از متقاضیان، به هیچ وجه خدمات در این خصوص ارائه نگردد و در گام بعدی در ارتباط با حریم و محدوده سایر شهرهای استان به نحو فوق عمل شود.

نظر شما