شناسهٔ خبر: 21788 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در دیداد وزیر اقتصاد کشور افغانستان از بندر چابهار مطرح شد:

مشارکت کشور افغانستان برای توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی/ ساخت خط کشتی‌رانی ویژه افغانستان/ وزیر اقتصاد افغانستان: از ظرفیتهای بندری چابهار غافل بودیم

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خواستار مشارکت کشور افغانستان برای توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی و ساخت اسکه‌های نفتی شد و کشور افغانستان می‌تواند خط کشتی‌رانی ویژه کشور خود را در بندر چابهار راه‌اندازی کند

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، در بازدید وزیر کشور افغانستان سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای توسعه طرح بندر شهید بهشتی پرداخت و گفت: طرح توسعه بندر شهید چابهار در حال حاضر ٧٢ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بهمن ماه امسال فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از این فاز، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر از ٢,٥ میلیون تن فعلی به ٨.٥ میلیون تن خواهد رسید.

سیاوش رضوانی افزود: در حال حاضر کشور هندوستان با بخش خصوصی ایران برای توسعه بندر چابهار به صورت ١٠ ساله با سرمایه ٨٥ میلیارد تومان فقط در بخش تجهیزات تفاهم نامه‌ای امضا کرده که امیدواریم با سفر وزیر هندوستان در خرداد ماه به بندر چابهار منتج به انقاد قرار داد شود.

وی خواستار مشارکت کشور افغانستان برای توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی و ساخت اسکه‌های نفتی شد و کشور افغانستان می‌تواند خط کشتی‌رانی ویژه کشور خود را در بندر چابهار راه‌اندازی کند.

رضوانی ادامه داد: برخورداری تجار افغانستانی از تخفیفات گمرکی از دیگر مزایای ترانزیت کالا از بندر چابهار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: کشور افغانستان میتواند لنگرگاهی در بندر چابهار داشته باشد و با پرچم افغانستان مراودات اقتصادی با سایر کشورها ی آسیای میانه از این بندر فراهم کنید و از طرفی  زمینه آموزش رشته دریانوردی در دانشگاه دریانوردی چابهار برای متقاضیان افغانستانی فراهم است که این امرمی‌تواند باعث ایجاد اشتغال جوانان کشور افغانستان به دنبال داشته باشد.

در ادامه وزیر اقتصاد کشور افغانستان گفت : هدف از سفر ما به چابهار، صرفا بررسی شرایط ترانزیت کالا نبوده بلکه یک مطالعه همه جانبه از همه بخش‌ها برای فعالیت تجاری و اقتصادی در بندر چابهار است.

وی ادامه داد:  پروژه بندر چابهار یک پروژه بزرگ اقتصادی نه تنها برای ایران بلکه برای کل منطقه است و از دیدگاه مسوؤلان کشور ما چابهار یک نقطه مهم و استراتژیک تلقی می‌شود زیرا کشور افغانستان را از خشکی به دریای آزاد متصل می‌کند.

عبدالستار مراد بیان کرد: بهبود شرایط اقتصادی ایران، بهبود شرایط اقتصادی افغانستان است و تفاوتی بین اینها نیست و این مرزها نمی‌تواند این دو کشور دوست و برادر را از هم جدا کند.

وی گفت: در منطقه خاورمیانه انقلاب اقتصادی در حال حرکت است و هر کشوری از جمله ایران و افغانستان در مسیر خود در حال حرکت هستند.

وزیر اقتصاد کشور افغانستان اضافه کرد: دولت افغانستان برای سرمایه‌گذاری در کشور خود تمام قوانین خود را بازنگری کرده و سیاست‌ها و قوانین خود را با معیارهای بین‌المللی همتراز کرده است.

  این مسوؤل ادامه داد: افغانستان در راستا دسترسی به بندر چابهار به ایجاد خط ریلی از خواف تا مرز را در دستور کار خود قرار داده زیرا معتقد است چابهار تنها راه دسترسی افغانستان به اروپا و دنیای بیرون است.

وی  اظهار کرد : در گذشته افغانستان متکی به بندر کراچی بود، اما برخوردهای سیاسی دولت پاکستان باعث شده که بسیاری از تجار افغانستانی ورشکست شوند به همین منظور چابهار مسیری امن و مطمئن برای کشور افغانستان است و ما مصمم به برقراری ارتباط از این بندر هستیم.

وزیر اقتصاد کشور افغانستان بیان کرد: دو کشور ایران و افغانستان در رفاه و آرامش یکدیگر مسوؤل هستند و چابهار یک نقطه امید برای افغانستان و مکان رشد برای منطقه است.

این مسوؤل افزود: عدم آگاهی تجار افغانستانی از ظرفیت‌های بندر چابهار سبب غفلت در بهره‌برداری از ظرفیت‌های این بندر شده است.

عبدالستار مراد گفت: برگزاری سمیناری با هدف بررسی اهمیت ترانزیت از بندر چابهار، برگزاری سمینار توجیهی تجار دو کشور برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های تجاری دو کشور، فراهم شدن زمینه بازدید تجار افغانستانی از ظرفیت‌های بندر چابهار از جمله پیشنهادات ما برای استفاده بهتر از ظرفیتهای بندر چابهار است.

نظر شما