شناسهٔ خبر: 21806 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

جبران خسارت سیل خوزستان، اولویت اول دولت است/ راهداران نگذاشتند میزان خسارات سیل بیشتر شود

بازدید سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: هفته گذشته برای بررسی شرایط جاده‌های سیل‌زده خوزستان به استان سفر کردیم و شرایط نامساعد شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، شوشتر و شوش و بخشی از اهواز را دیدیم و برآورد خسارت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، سیدحسین میرشفیع گفت: متاسفانه طی برآوردهای استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان،  ۱۸۷ میلیارد تومان به راه‌های خوزستان خسارت وارد شده و کشاورزی استان هم در این شهرها بشدت آسیب دیده است.

میرشفیع گفت: جاده آهودشت خوزستان کاملا از بین رفته است و عرض جاده به نصف رسیده و حجم کار بالایی برای رفع مشکلات در استان نیاز است.

معاون روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: از این رو گزارش کار را به وزیر داده‌ایم و وی با اعلام مشکلات به سازمان برنامه و بودجه ريال، حوادث اتفاق افتاده را شرح و قرار است اعتبارات ویژه‌ای برای رفع مشکلات در نظر گرفته شود، همچنین لازم به ذکر است که دکتر جهانگیری معاون رییس جمهور ابلاغ زدند و برآورد خسارت را مد نظر دارند.

میرشفیع بیان داشت: جا دارد از نیروهای راه و شهرسازی تشکر کنم که برای ساماندهی سیل و ایجاد سیل‌برها شب نخوابی کشیدند و نگذاشتند میزان خسارت‌ها بیشتر شوند.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه خوزستان بیشترین کاهش تلفات جاده‌ای را در سال گذشته در کشور از آن خود کرد گفت: در جلسه ایمنی راه‌های کشور از استاندار و سایر دستگاه‌های متولی خوزستان در زمینه ایمنی راه‌ها تقدیر به عمل آمد و خوشبختانه خوزستان در این زمینه برغم حضور راهیان نور و اربعین حسینی و ترافیک بالا در خوزستان با کاهش ۱۳/۸ درصدی در ۱۱ ماه سال ۹۴ روبرو بوده‌ایم.

وی گفت: راه‌های روستایی خوزستان در کشور بیشترین طول را داراست ولی ۲ مشکل داریم، اول اینکه مناطق کوهستانی هم مرز با استان‌های چهارمحال و بختیاری و لرستان و کهگیلویه و بویراحمد زیاد است و راهسازی کم و دوم اینکه راه‌های که در دشت ساخته شده‌اند زیرسازی مناسب نداشته و دوره عمر آنها به سر آمده است و نیاز به بازسازی و ترميم کلی دارند، زیرا حجم بار ترافیکی این جاده‌ها نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است، بخصوص حجم بار ترافیکی کشاورزی و باید مشخصات آن تغییر کند، از این رو ترمیم جاده‌ها حجم کار بالا و سرمایه‌گذاری زیاد را می‌طلبد و وزارت نفت قرار است در این زمینه ورود کند و اقبال چه در استان و چه در بین سایر مسولین کشوری برای رفع این مشکل خوب است.

میرشفیع بیان داشت: امسال یکی از کارهای بزرگ وزارت راه وشهرسازی روکش کردن ۹۰ کیلومتر آسفالت آزادراه سربندر اهواز است که در نوع خود بی‌سابقه است و اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان دربردارد، همچنین از دیگر فعالیت‌های مد نظر ایجاد تاسیسات بین راهی است تا خدمات به نحو مطلوب تری به مسافرین در مسیر راه‌ها انجام گیرد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات مد نظر در مسیر اهواز - اندیمشک است که ۱۳۰ کیلومتر را ساماندهی می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مد نظر است برای اتمام پروژه آزادراه سرمایه‌گذار بخش خصوصی و برای راه‌های روستایی سیل‌زده از منابع دولتی تامین اعتبار صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده می‌شود بخشی از پروژه‌های راه و شهرسازی بدلیل عدم دریافت مجوز زیست محیطی تعطیل شده‌اند و اقدام وزارتخانه برای رفع این مشکل چیست گفت: بی‌شک برای پروژه‌های بزرگ قبل از اجرای آن باید مطالعات زیست محیطی صورت گیرد و بعد از اتمام این مهم کار آغاز می‌شود، اما در پروژه‌های کوچک تخریب منابع طبیعی مدنظر نیست و سعی در ترمیم راه و پیچ‌های خطرناک است، اما این را باید یادآوری کرد که جان آدمی ارزشمندتر از منابع طبیعی است و به همین خاطر خداوند زمین را در اختیار انسان قرار داده است و اگر راه نباشد انسان نمی‌تواند از زمین استفاده کند.

میرشفیع گفت: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر حفظ و صیانت منابع طبیعی دارد ولی محرومیت زدایی از نگاه‌های ویژه رهبری است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند به این مهم نگاه دیگری داشته باشد امیدوارم با همکاری منابع طبیعی بتوانیم هم مشکلات را مرتفع کنیم و هم به درختکاری روی آوریم.

نظر شما