شناسهٔ خبر: 21827 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مقاومتی از جنس ریلی

 راه آهن مشهد - سرخس - قطار بخش حمل و نقل یكی از بخش‌های زیربنایی و ساختاری اقتصاد كشور است كه تاثیرات زیادی از تحریم‌های اقتصادی داشته و شاید بتوان ادعا كرد كه از جمله حوزه‌هایی بوده است كه بیشترین اثر مخرب را در تحریم‌ها متحمل شده است.

سوال اساسی این است كه آیا اكنون و در دوران پسا تحریم می توان امیدوار بود كه این بخش بیشترین تاثیرات مثبت را از آن خود داشته باشد.

پاسخ این سوال مثبت است چرا كه به زعم بسیاری از كارشناسان، طی دوران ركود اقتصادی كه بر كشور حاكم بود، راه آهن كشور توانست موضوع مهمی چون اقتصاد مقاومتی را كه مجموعه‌ای از اقدامات در جهت پیشبرد حمل و نقل بار و مسافر و همچنین ترانزیت و توسعه خطوط را اجرایی كند كه این امر موجب اتفاقات مثبتی در صنعت شد كه می توان به مذاكرات ، تفاهم نامه و قراردادهای مختلف ریلی با راه آهن های كشورهای اروپایی و آسیایی و توسعه بستر همكاری ها با شركت های بزرگ اشاره كرد.

آنچه مشخص است اكنون و در شرایط كنونی، راه آهن اقداماتی برای جذاب تر شدن مشاركت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و تقویت افزایش سهم حمل و نقل ریلی انجام داده است، بخشی از این اقدامات صورت گرفته شامل ؛ ورود اولین قطار باری چین به ایستگاه راه آهن و احیای جاده ابریشم در بخش ریلی ، اعلام آمادگی راه آهن ایتالیا برای حضور در پروژه های سریع السیر ریلی ، برگزاری جلسه هم اندیشی با بازرگانان و صاحبان شركت های حمل و نقل بین المللی در جهت توسعه ترانزیت ریلی، تكمیل قطعه ۲ و ۳ خواف – هرات در جهت توسعه ترانزیت و غیره بوده است.

البته نباید فراموش كرد كه اجرا و تكمیل پروژه برقی سازی قطار تهران – مشهد، اتصال ریلی مسیر اینچه برون به تركمنستان و برگزاری كنفرانس بین المللی ریل – بندر – نفت و سمینار قطارهای سریع السیر توسط شركت های مطرح ژاپنی در اردیبهشت ماه ۹۵ نیز كمك خواهد كرد تا در آینده ای نزدیك به اهداف چشم انداز صنعت ریلی در كشور برسیم.

با تغییر نگاه جامعه بین المللی به حمل و نقل ریلی پس از برداشته شدن تحریم ها و استفاده هر چه بیشتر از امكانات و توانایی های ایران در این حوزه كه اكنون نیز نشانه های اولیه آن ایجاد شده است، قطعا در دوران پسا تحریم شاهد درخواست حضور كشورهای مختلف در بخش ریلی ایران هستیم.

ایجاد روابط مثبت و سازنده با شركت های بین المللی جهت تهیه و خرید واگن، لوكوموتیو و سایر ماشین آلات و ملزومات مورد نیاز این صنعت و البته انتقال تكنولوژی به كشور و اقداماتی همچون تسهیل قوانین در عرصه‌ها و بخش‌های مختلف به منظور ورود سرمایه، آسان‌سازی فرایند اداری برای كسب و كار، شناسایی اولویت‌های فعالیت‌های اقتصادی در این بخش و استفاده از تمامی پتانسیل بخش خصوصی می‌تواند در افزایش تمایل به سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی موثر باشد.

نظر شما