به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ اصغر مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه نقش دولت را به منظور بستر سازی برای توسعه نظام شبكه ریلی در كشور پررنگ خواند و گفت: در صورتی كه بخواهیم شبكه ریلی كشور را به مقام و جایگاه كشورهای توسعه یافته نزدیك تر كنیم، دولت می تواند با برنامه ریزی های مدونی كه برای توسعه این شبكه ارتباطی ایمن و با صرفه تدوین و تهیه می كند، سرمایه های زیادی را به سوی خود جذب و بستر مشاركت و همكاری را با كشورهای دنیا بیش از پیش گسترده سازد.
مهاجری به یكی از نكات مهم و كلیدی در این خصوص اشاره كرد و افزود: اتصال استان های مختلف به یكدیگر و در ادامه ارتباطات ریلی با كشورهای همسایه یكی از نكات مهم در امر حضور سرمایه گذاران و بستر سازی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه افزایش ضریب ایمنی است.
این جامعه شناس عنوان كرد: پیشرفت و توسعه راه آهن می تواند برای مجموعه نظام اقتصادی و اجتماعی تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد ؛ كمك می كند تا بتوانیم به آرمان های توسعه ای خود برسیم بطوریكه نظام جابجایی و الگوهای مسافرتی به سمت ریل كشیده خواهد شد.
مهاجری معتقد است؛ در حال حاضر با توجه به طراحی موجود نظام شبكه ارتباطی، یكپارچگی خاصی را در بخش های حمل و نقلی نمی بینیم چرا كه دیدگاه های مردمی را برای این موضوع و اینكه چگونه می توانیم حمل و نقل ریلی را گسترده كرده و خدمات با كیفیتی را ارائه دهیم، در نظر نمی گیریم.
وی ادامه داد: در صورتی كه بتوانیم تاثیرات اجتماعی شبكه ریلی را در سبك زندگی مردم ارزیابی كنیم و آنان را در مسائل مختلف مشاركت دهیم بایستی مردم و مطالبات آنان را در نظر بگیریم.
وی نگاه جزیره ای را در این بخش مورد انتقاد قرار داد و افزود: نظام شبكه ریلی موافق نگاه جزیره ای نبوده و نیست بلكه مشاركت های مردم و بخش خصوصی و ایده های آنان را خواستار است.
مهاجری تاكید كرد: مسئولان فعال در حوزه ریلی بایستی با آگاهی كامل از وضعیت اجتماعی كه در آن قرار دارند، نظام جابجایی بار و مسافر را شناخته تا بتوانند برآوردی درست از نظام ارتباطی حوزه حمل و نقلی مربوط به آن داشته باشند.
وی گفت: بررسی تغییرات در زندگی مردم پس از اجرای نظم شبكه ارتباطی ریل پایه و همچنین الگوها و سبك زندگی آنان ، می تواند ما را برای ادامه مسیر كمك كند و همچنین اعتقاد داشتن به این نظام ریل پایه و مشاركت بخش خصوصی و مردمی در جنبه های مختلف نیز ما را برای آزمون بزرگی چون ساختار شهرها بر پایه راهآهن آمادهتر میكند.
نظر شما