شناسهٔ خبر: 21828 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با برنامه ریزی و جذب سرمایه صورت می گیرد؛

بسترسازی برای توسعه نظام شبكه ریلی در كشور

قطار با توجه به نقش پررنگ دولت به منظور بستر سازی برای توسعه نظام شبكه ریلی در كشور، در صورتی كه بخواهیم شبكه ریلی كشور را به مقام و جایگاه كشورهای توسعه یافته نزدیك تر كنیم متولیان باید با برنامه‌ریزی‌های مدونی كه برای توسعه این شبكه ارتباطی ایمن و با صرفه تدوین و تهیه می‌كنند، سرمایه‌های زیادی را به سوی خود جذب و بستر مشاركت و همكاری را با كشورهای دنیا بیش از پیش گسترده سازند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ اصغر مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه نقش دولت را به منظور بستر سازی برای توسعه نظام شبكه ریلی در كشور پررنگ خواند و گفت: در صورتی كه بخواهیم شبكه ریلی كشور را به مقام و جایگاه كشورهای توسعه یافته نزدیك تر كنیم، دولت می تواند با برنامه ریزی های مدونی كه برای توسعه این شبكه ارتباطی ایمن و با صرفه تدوین و تهیه می كند، سرمایه های زیادی را به سوی خود جذب و بستر مشاركت و همكاری را با كشورهای دنیا بیش از پیش گسترده سازد.

مهاجری به یكی از نكات مهم و كلیدی در این خصوص اشاره كرد و افزود: اتصال استان های مختلف به یكدیگر و در ادامه ارتباطات ریلی با كشورهای همسایه یكی از نكات مهم در امر حضور سرمایه گذاران و بستر سازی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه افزایش ضریب ایمنی است.

این جامعه شناس عنوان كرد: پیشرفت و توسعه راه آهن می تواند برای مجموعه نظام اقتصادی و اجتماعی تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد ؛ كمك می كند تا بتوانیم به آرمان های توسعه ای خود برسیم بطوریكه نظام جابجایی و الگوهای مسافرتی به سمت ریل كشیده خواهد شد.

مهاجری معتقد است؛ در حال حاضر با توجه به طراحی موجود نظام شبكه ارتباطی، یكپارچگی خاصی را در بخش های حمل و نقلی نمی بینیم چرا كه دیدگاه های مردمی را برای این موضوع و اینكه چگونه می توانیم حمل و نقل ریلی را گسترده كرده و خدمات با كیفیتی را ارائه دهیم، در نظر نمی گیریم.

وی ادامه داد: در صورتی كه بتوانیم تاثیرات اجتماعی شبكه ریلی را در سبك زندگی مردم ارزیابی كنیم و آنان را در مسائل مختلف مشاركت دهیم بایستی مردم و مطالبات آنان را در نظر بگیریم.

وی نگاه جزیره ای را در این بخش مورد انتقاد قرار داد و افزود: نظام شبكه ریلی موافق نگاه جزیره ای نبوده و نیست بلكه مشاركت های مردم و بخش خصوصی و ایده های آنان را خواستار است.

مهاجری تاكید كرد: مسئولان فعال در حوزه ریلی بایستی با آگاهی كامل از وضعیت اجتماعی كه در آن قرار دارند، نظام جابجایی بار و مسافر را شناخته تا بتوانند برآوردی درست از نظام ارتباطی حوزه حمل و نقلی مربوط به آن داشته باشند.

وی گفت: بررسی تغییرات در زندگی مردم پس از اجرای نظم شبكه ارتباطی ریل پایه و همچنین الگوها و سبك زندگی آنان ، می تواند ما را برای ادامه مسیر كمك كند و همچنین اعتقاد داشتن به این نظام ریل پایه و مشاركت بخش خصوصی و مردمی در جنبه های مختلف نیز ما را برای آزمون بزرگی چون ساختار شهرها بر پایه راه‌آهن آماده‌تر می‌كند.

نظر شما