شناسهٔ خبر: 21876 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبرداد:

پیشنهاد لغو روادید به ارمنستان برای رانندگان ایرانی/ کریدرو خلیج فارس - دریای سیاه رقیبی برای مسیرهای سنتی/ تقاضای آذربایجان برای پیوستن به کریدور

عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از حضور ایران‌، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان برای راه‌اندازی کریدور خلیج فارس - دریای سیاه خبرداد و گفت: تا کنون تردد به گرجستان و آذربایجان برای کامیون‌های ایرانی لغو روادید شده است و پیشنهاد لغو روادید برای رانندگان ایرانی به ارمنستان نیز داده شده تا تسهیلات لازم برای ترغیب شرکت‌های حمل و نقلی جهت استفاده از کریدور خلیج‌فارس-‌دریای سیاه فراهم شود.

محمدجواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت موافقتنامه راه‌اندازی کریدور خلیج فارس به دریای سیاه گفت: برای راه‌اندازی این کریدور تاکنون کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه کشور آذربایجان نیز برای الحاق به کریدور خلیج فارس - دریای سیاه نیز اعلام آمادگی کرده است گفت: طی سه ماه آینده اجلاس کارشناسی مجدد برای نهایی کردن پیش‌نویس موافقت‌نامه ایجاد این کریدور برگزار خواهد شد و بعد از نهایی شدن متن پیش‌نویس برای کشورهای عضو اطلاع رسانی می‌شود و سپس متن نهایی پیش‌نویس توسط وزرای حمل و نقل این کشورها به امضا می‌رسد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری‌و‌حمل‌ونقل جاده‌ای از احتمال الحاق آذربایجان برای تاسیس کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه خبرداد و افزود: کریدرو خلیج فارس - دریای سیاه رقیبی برای مسیرهای سنتی خواهد بود که در حال حاضر کامیون‌های ایرانی از آن تردد می‌کنند و با توجه به امکاناتی که برای کشتی‌های رورو در بندر باتومی گرجستان و بندر بلغارستان فراهم شده ترانزیت تسهیل می‌شود.

عطرچیان درباره زمان تاسیس کریدور مذکور گفت: بعد از نهایی شدن موافقت‌نامه باید مجوزهای لازم دولتی دریافت شود و سپس در مجالس کشورهای عضو به تصویب برسد که در این مدت، راه‌اندازی خطوط کشتی‌رانی، تخفیفات جاده‌ای، لغو روادید برای رانندگان و سایر تسهیلات فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون تردد به گرجستان و آذربایجان برای کامیون‌های ایرانی لغو روادید شده است گفت: پیشنهاد لغو روادید برای رانندگان ایرانی به ارمنستان نیز داده شده تا تسهیلات لازم برای ترغیب شرکت‌های حمل و نقلی جهت استفاده از کریدور خلیج‌فارس-‌دریای سیاه فراهم شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری‌و‌حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: بعد از طی مراحل مقدماتی قرارداد راه‌اندازی این کریدور در کمیته‌های تخصصی موضوعات مربوط به امور گمرکی، تسهیلات حمل ونقلی جاده‌ای و ریلی بررسی می‌شود./

نظر شما