شناسهٔ خبر: 22018 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در افتتاحیه هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران اعلام کرد:

گرمایش جهانی؛ مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم/ ضرورت حرکت به سمت مدیریت چندجانبه بلایای طبیعی/ تغییر محسوس دمای هوا در سه دهه گذشته

اود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور در مراسم افتتاحیه هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران، گرمایش جهانی را مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم اعلام کرد و گفت: برای کنترل بهتر بلایای طبیعی باید به سمت مدیریت چندجانبه حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در آیین افتتاحیه هفدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران در سخنرانی خود با موضوع گرم شدن جهانی از تغییر اقلیم به عنوان مهم‌ترین چالش جهانی در توسعه پایدار یاد کرد و گفت: در نقاط مختلف دنیا، گرمایش جهانی را عامل تغییر اقلیم اعلام کرده‌اند.

وی با استناد به گزارش IPCC (هیئت بین الدول تغییراقلیم) اظهار کرد: طی صد و پنجاه سال گذشته در سطح جهان شاهد روند افزایش دما بوده‌ایم به طوری که سال ۲۰۱۵ به عنوان گرم‌ترین سال به ثبت رسید و قوی‌ترین النینو نیز در این سال رخ داد.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این که منحی شدت و فرکانس رخداد بلایای طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، امواج گرمایی و ... رو به فزونی است، بر لزوم حرکت به سمت مدیریت چند جانبه بلایای طبیعی نیز تاکید کرد.

به گفته وی، تغییرات دما در سه دهه اخیر شدید بوده و افزایش تولید دی اکسید کربن علاوه بر گرمایش جو موجب اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها نیز شده است چرا که حدود ۳۰%دی اکسید کربن تولیدی توسط اقیانوس‌ها جذب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، کاهش پوشش یخی، افزایش سطح آب‌های آزاد، به زیر آب رفتن جزایر و سواحل کم ارتفاع، اسیدی شدن آب دریا و در معرض خطر قرار گرفتن آبزیان، احیای بیماری‌های ریشه‌کن شده و تهدید سلامت انسان، افزایش نیاز آبی و انرژی، سیل‌های ویرانگر و از بین رفتن زیرساخت‌ها، امواج گرمایی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و از بین رفتن مراتع، افزایش آفات کشاورزی و کاهش تولید مواد غذایی، افزایش تبخیر و تعرق، خشکسالی و کم‌آبی،خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، افزایش طوفان گرد و خاک و آلودگی هوا، افزایش مهاجرت مردم و کاهش امنیت و افزایش چالش‌های اجتماعی و اقتصادی را از جمله اثرات گرمایش جهانی برشمرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان این که میانگین دمای سالانه کشور از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۹۳ با آهنگ ۰/۳ درجه سلسیوس در هر دهه افزایش یافته است از کاهش بارش سالانه کشور در همین بازه زمانی با آهنگ ۱/۲ میلیمتر در سال خبر داد و افزود: تبخیر و تعرق سالانه کشور نیز با آهنگ ۱۰ میلیمتر در سال افزایش یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: طی ده سال گذشته ایران به طور میانگین ۳ درصد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است که این افزایش انتشار با افزایش سرانه تولید ناخالص ملی ارتباط مستقیم نداشته به گونه‌ای که در برخی سال‌ها با ثابت ماندن یا کاهشGDP همچنان افزایش داشته است و این به معنی اتلاف بالای انرژی در فرآیند توسعه کشور است.

پرهیزکار در این راستا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش و حذف سوخت‌های فسیلی و  لزوم حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را توصیه کرد.

وی با بیان این که تغییر اقلیم بسیار خزنده و نامحسوس شکل می‌گیرد و نمی‌شود با آن در افتاد، گفت: تغییر اقلیم را باید پذیرفت و آن را به صورت رسمی و پیوسته ارزیابی کرد.

پرهیرکار با بیان این که سازمان هواشناسی کشور نماینده جمهوری اسلامی ایران در IPCC است، خاطرنشان کرد: اقدامات اولیه جهت ارزیابی پیوسته تغییر اقلیم در کشور در این سازمان صورت گرفته و مطالب و نتایج به مرکز پژوهش‌های مجلس نیز منتقل می‌شود. /

نظر شما