شناسهٔ خبر: 22055 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

ورود نخستین مرحله از هواپیماهای ایرباس در سال ۲۰۱۶/ فرصت ۴ ماهه به ایرلاین‌ها برای جمع‌آوری‌ هواپیماهای اسقاطی/ ایران؛ کوتاه‌ترین مسیرهای هوایی در دسترس کشورهای دنیا

ایرباس 350 ورود نخستین مرحله از هواپیماهای ایرباس در سال ۲۰۱۶، فرصت ۴ ماهه به ایرلاین‌ها برای جمع‌آوری‌ هواپیماهای اسقاطی از فرودگاه‌های کشور و هماهنگی با چند بانک آلمانی و فرانسوی برای تامین مالی هواپیماهای ایرباس اهم اخبار حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزار راه و شهرسازی مهمترین اخبار حمل و نقل هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

اولین گامی عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای خرید ۱۳۸ فروند هواپیما (۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ای.تی.آر) بود که در سال ۲۰۱۶ سری نخست این هواپیماها وارد کشور می‌شوند و ناظر تحول بزرگی در ناوگان هوایی خواهیم بود.

ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) پاییز احداث می شود و این موضوع سبب به سامان شدن فرودگاه امام خمینی می‌شود. فرودگاه‌های بوشهر، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز نیز با سرمایه‌گذاری خارجی توسعه می‌یابد.

با خرید هواپیماهای جدید ظرفیت صندلی‌های اضافه شده، یک و نیم برابر کل صندلی‌های موجود است که اتفاق بزرگی را در حوزه حمل و نقل هوایی رقم می‌زند. همه این هواپیماها ۱۰۰ درصد مستقیما از کمپانی و به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری می شوند و وارد تضامین دولتی هم نمی‌شویم.

در این مدت که از عمر دولت یازدهم گذشته توانستیم در وزارت راه و شهرسازی شرکت شهر فرودگاهی، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی (ره) را تشکیل دهیم.

ترمینال دوم فرودگاه امام (ره) با ظرفیت چهار و نیم میلیون مسافر در سال در دست ساخت است که پاییز امسال افتتاح می‌شود.

 

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

 

ایران پلی بین شرق و و کشورهای اروپایی است. ایران کوتاه‌ترین مسیرهای هوایی را در اختیار کشورها قرار داده و می‌تواند باعث افزایش ۲ برابری کارشناسی‌ها در این زمینه شود.

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها

یکشنبه گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و در این جلسه مقرر شد شرکت‌های هواپیمایی طی حداکثر ۴ ماه آینده نسبت به خروج هواپیماهای زمین‌گیر و غیر قابل بازگشت اقدام کنند.

به ازای هر روز تاخیر در خروج این هواپیماها از فرودگاهها جریمه‌های سنگین برای ایرلاین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

با جمع‌آوری این هواپیماها، در فرودگاه مهرآباد ۱۰ تا ۱۲ محل پارک هواپیما ایجاد می‌شود که می‌تواند فضای پارک هواپیما در این فرودگاه را تا حدودی افزایش دهد.

علی رستمی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد

در حال حاضر بین ۴۰ تا ۴۲ فضای پارک هواپیما در فرودگاه مهرآباد وجود دارد اما با توجه به کمبود فضای پارک به ویژه در ساعات شب که زمان گراندتایم (توقف هواپیما در فرودگاه) است، در این ۴۰ فضای پارک حدود ۴۷ هواپیما البته با در نظر گرفتن استانداردهای لازم پارک می‌شود.

با توجه به رشد پروازهای فرودگاه مهرآباد، تا ۵ سال آینده این فرودگاه در مجموع به ۷۵ محل پارک هواپیما نیاز دارد.

نوسازی باند ۲۹ راست فرودگاه از سال گذشته آغاز شد که طبق وعده پیمانکار و مشاور پروژه تا نیمه دوم امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

مقصود اسعدی ساماندی دبیر انجمن شرکت‌های

 

شرکت‌های هواپیمایی عملیات جمع آوری هواپیماهای غیرعملیاتی و قابل معدوم خود از فرودگاه‌ها را آغاز کردند.

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما

یکی از موارد خیلی مهمی که در پیش‌قرارداد ایرباس‌ها و ATR‌ها مطرح شده، موضوع فاینانس است که دو طرف در این‌باره رایزنی‌هایی داشتند.

ایران‌ایر در حال رایزنی است که اگر فاینانسری با نرخ بهتر و شرایط مناسب‌تر و تعداد هواپیماهای بیشتر و دوره بازپرداخت طولانی‌تر پیدا کرد، آن را جذب کند.

کاپیتان حسن قاسمی معاون عملیات شرکت هما:

اشعه‌های داخل هواپیما در پروازهای بیش از ۵ هزار متر مشکلات و مضرات زیادی برای خلبانان و کروی پروازی از نظر جسمی دارد. در زمینه پرداخت حق ارتفاع خلاء قانونی وجود دارد و این موضوعی است که در اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است.

در حال حاضر تعداد خلبانان و کمک خلبانان این شرکت می‌تواند حدود ۸ فروند هواپیمای دیگر را پوشش دهد اما برای آینده که تعداد هواپیماهای این شرکت افزایش می‌یابد باید نسبت به جذب نیروهای عملیاتی در بخش خلبان، کمک خلبان و کروی پروازی اقدام شود.

به محض ورود نخستین مرحله از هواپیماهای خریداری شده از ایرباس آموزش خلبانی را آغاز خواهیم کرد.

سازمان هواپیمایی كشوری

مجوز ۸۴ دفتر خدمات مسافرت هوایی در سال ۹۴ لغو شد. تمدید نكردن ضمانت نامه، توجه نكردن به اخطارهای سازمان هواپیمایی كشوری و عدم احراز شرایط راه اندازی پس از مدت تعیین شده، از جمله دلایل تعلیق تعدادی از این دفاتر بوده است.

نظر شما