شناسهٔ خبر: 22064 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان:

دو آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در منطقه نایسر ایجاد می‌شود/ برنامه‌ریزی برای آموزش سالیانه ۴۰ هزار نفر ساعت در سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج

سنندج مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان با بیان این که یکی از برنامه­‌های اصلی در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی توانمندسازی اقشار این مناطق است، گفت: از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در قالب آموزش مشاغل خانگی و تسهیلات این بخش در سقف اعتبارات ابلاغی وام خود اشتغالی به متقاضیان پرداخت شده که تداوم این برنامه برای پرداخت این تسهیلات منوط به وجود اعتبارات بخش مشاغل خانگی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید جمیل احمدی با تشریح اقدامات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان و وضعیت اشتغال‌زایی و توانمندسازی آموزشی سکونتگاه‌های غیررسمی گریزه، آساوله، نایسر، ننله، قلیان و حسن‌آباد در سنندج گفت: تاکنون مطالعات نیازسنجی قابل استنادی از سکوتتگاه‌های غیررسمی سنندج وجود ندارد، لذا فعالیت‌های آموزشی انجام شده برپایه تقاضا محوری و شرایط موجود توسط افراد ساکن ارایه شده است. البته در حال حاضر نیز مطالعاتی توسط وزارت راه و شهرسازی در این حوزه انجام شده است که امید می‌رود در آینده بتوان به عنوان سندی برنامه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اشتغال این مناطق بیشتر به صورت خانگی و در مواردی در حوزه اصناف وجود دارد افزود: در همین راستا فعالیت دو آموزشگاه آزاد فنی و حرفه­ای در رشته­های آرایش و پیرایش و فناوری اطلاعات در نایسر که در بین ۴ سکونتگاه غیررسمی سنندج از وضعیت ضعیف‌تری برخوردار است راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به رونق مشاغل IT بنیان آموزش‌های لازم نیز در این بخش برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان ادامه داد: یکی از مهمترین نکات در آموزش­های بخش دولتی وجود فعالیت به صورت بازار محور اعم از آموزش، تولید ، بازاریابی و فروش در کارگاه عروسک سازی در منطقه نایسر است و ۱۰ نفر در این کارگاه فعالیت آموزشی و اشتغالی دارند؛ بنابراین وجود کارگاه‌های آموزشی- تولیدی مثمرثمرتر خواهد بود.

احمدی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از جوانان سکونتگاه‌های غیررسمی دارای اشتغال هستند، گفت: متاسفانه برآوردی از جوانان جویای کار در این مناطق در دسترس نیست اما در این مناطق مشاغلی از قبیل طراحی دوخت، عروسک سازی، تابلو فرش و قالی‌بافی، سوخت‌نگاری بر روی چوب  وجود دارد. البته بیشتر مشاغل این سکونتگاه‌ها به صورت خانگی است زیرا با توجه به ضعف توان مالی افراد این مناطق در ایجاد کسب و کار باید به مشاغلی توجه شود که هزینه راه­اندازی آنها کم است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان با بیان اینکه یکی از حوزه­های فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش در حوزه سکونتگاه‌های غیر رسمی است اظهار کرد: از سال ۱۳۹۱ این فعالیت در قالب تیم سیار آموزشی در ۱۰ رشته آموزشی با ۲۳ عنوان حرفه انجام گرفت.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی و توانمندسازی ساکنان این مناطق، که اولویت و یکی از استراتژی‌های کاری این سازمان است لذا فعالیت در بخش ترویج و تقویت آموزشی افراد و جوانان این مناطق در سنوات آتی نیز ادامه خواهد داشت.

احمدی ادامه داد: در راستای توسعه سیاست‌های آموزشی در سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج برای سالانه حداقل ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش در دستور کار قرار دارد که این برنامه بر پایه تقاضای بازار کار محقق خواهد شد.

پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در صورت وجود اعتبارات

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان گفت: با توجه به این که ایجاد اشتغال صرفاً از طریق مشوق مقدور نیست و لازم است در این زمینه شرایط ایجاد شغل با برنامه­ریزی سایر ارگان‌های مرتبط نیز فراهم شود اما این اداره کل در قالب آموزش مشاغل خانگی و تسهیلات این بخش در سقف اعتبارات ابلاغی اقدام به پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان کرده است که تداوم این برنامه برای پرداخت این تسهیلات منوط به وجود اعتبارات بخش مشاغل خانگی است که به همین دلیل فعالیت‌های آموزشی بیشتر معطوف در این بخش بوده است.

وی یکی از برنامه­های اصلی در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی را توانمندسازی اقشار این مناطق عنوان کرد و افزود: در این زمینه آموزش به عنوان یکی از راهکارهای مهم محسوب می­شود بنابراین با توجه به جمعیت ساکن در این مناطق و محدودیت اعتبارات آموزشی امکان بهره­گیری و ارایه خدمات آموزشی مطلوب به متقاضیان با در نظر گرفتن جمعیت واجد شرایط ساکن در آن مناطق میسر نیست.

احمدی گفت: با توجه به تفاهم­نامه کشوری و پیشنهاد تفاهم‌نامه استانی لازم است علاوه بر اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور از طریق شورای بازآفرینی استان اعتبارات مالی به منظور تجهیز و ایجاد کارگاه‌های آموزشی در این مناطق در نظر گرفته شود.

نظر شما