شناسهٔ خبر: 22148 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۱۲هزار تن کالا در بندر شهید باهنر جابجا شد/ رونق ۶۴ درصدی جابجایی محموله های تجاری

بندر باهنر مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از تخلیه و بارگیری بالغ بر ۱۱۲ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی و همچنین رونق ۱۳۸ درصدی صادرات محموله های غیرنفتی در این بندر طی سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از خبرنگار واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "محمد محسنی" با تشریح گزارش عملکرد یک ماهه نخست سال ۹۵ که با عنوان سال "اقتصادی مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری شده است، گفت: از آغاز سال جاری تا ابتدای اردیبهشت ماه بالغ بر ۱۱۲ هزار و ۱۳۶تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از این میزان ۵۷ هزار و ۵۳۰ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۵۴ هزار و ۶۰۶ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است که به ترتیب ۶۷ و ۶۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر خاطرنشان کرد: بیش از ۴۸ هزار و ۹۷۱ تن کالاهای غیر نفتی و ۱۸ هزار و ۳۸۹ تن کالای نفتی طی مدت مذکور، از این بندر صادر شد که در بخش غیر نفتی ۱۳۸ درصد و نفتی ۳۱۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره بار، مواد پروتینی، دام زنده، آهن آلات و مصالح ساختمانی از جمله کالاهای صادراتی بوده که از بندر باهنر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس وکشورهای حوزه اقیانوس هند جابجا شده است.

محسنی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲ هزار و ۱۰۲ تن کالای وارداتی غیر نفتی وارد این بندر شد که کاهش ۳۳ درصدی داشته است.

وی برنج، خشکبار، مصالح ساختمانی، خودرو، قطعات یدکی،  پارچه، لوازم خانگی و ماشین آلات راهداری از جمله کالاهای وارداتی عنوان کرد که پس طی شدن مراحل قانونی از طریق بندر شهید باهنر روانه بازارهای داخلی کشور می شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از ترانزیت ۴ هزار و ۹۹۱ خودرو از طریق این بندر طی یکماهه نخست امسال خبر داد.

وی با اشاره به عملیات تخلیه و بارگیری ۱۸ TEU کانتینر طی سال جاری، گفت: در یک ماه گذشته، ۲۶۸ شناور در این بندر پهلو گرفتند که در مجموع ۱۱ درصد رشد را نشان می دهد.

محسنی افزود: از ابتدای سال جاری تا ابتدای اردیبهشت ماه، ۴۳۸ هزار و۸۹۳ مسافر از طریق دو بندر شهید باهنر و شهید حقانی که تحت مدیریت این اداره است، جابجا شدند که ۱۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.

این مقام مسئول با اشاره به جدیدترین آمار سفرهای دریایی به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز گفت: جابجایی ۲ هزار و ۵۳۳ مسافر در مسیر دریایی کشورهای حوزه خلیج فارس و بندر شهید باهنر طی سال جاری به ثبت رسید که ۲ درصد رشد داشته است.

وی در پایان از صادرات ۷۸ هزار راس دام زنده توسط ۱۵۲ فروند شناور از طریق این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد.

یادآور می شود، بندر شهید باهنر از پایانه های دریایی مناسب در راهگذر ترانزیت منطقه برای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق است.

گفتنی است، بندر شهید باهنر با برخورداری از سالن مسافری بین المللی استاندارد علاوه بر میزبانی از کشتی های کلاس کروز، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بین المللی است؛ به طوری که سفرهای دریایی خارجی به صورت سه روز در هفته از طریق این بندر انجام می شود.

شایان ذکر است، برخورداری از ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال-جنوب از طریق شبکه‌ بین‌المللی جاده‌ای، آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و مهم در منطقه تبدیل کرده است.

واحد اطلاعات و اخبار

نظر شما