شناسهٔ خبر: 22185 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری سومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران در شیراز / آموزش، مهترین رکن مقابله صحیح با حوادث

سخنرانی سومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران منطقه مرکزی کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی هواشناسی استان اصفهان، سومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌های فارس، اصفهان، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان از دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به مدت چهار روز در محل مجتمع آموزشی و فرهنگی پتروشیمی شیراز برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار شد اساتید برجسته‌ای از دانشگاه‌های کشور مباحث مختلفی را در زمینه‌های مدیریت بحران ناشی از وقوع حوادث غیر مترقبه، نحوه مواجهه با بحران‌ها، مخاطرات و خسارات جانی و مالی، خدمات‌رسانی در هنگام بحران، برقراری نظم و امنیت و برقراری شریان‌های حیاتی را ارائه کردند.

مجید بیجندی مدیرکل هواشناسی استان اصفهان که به عنوان عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان و مهمان ویژه در این کارگاه آموزشی حضور داشت، هدف اصلی مدیریت بحران را کنترل حوادث برای کاهش حداکثری تلفات انسانی و خسارات مالی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: لازمه کاهش خسارت‌ها، داشتن آمادگی لازم و آموزش در حوزه‌های مختلف است و در شرایط فعلی بدون آموزش امکان مقابله صحیح با حوادث وجود ندارد.

بیجندی سرعت بالا را یکی دیگر از ملزومات مدیریت بحران قلمداد کرد و افزود: سرعت عمل در مدیریت حوادث یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی هر کشور و از پارامترهای مهم برای کاهش خسارت به شمار می‌رود.

مدیرکل هواشناسی اصفهان در ادامه با اشاره به این که ایران به لحاظ اقلیمی و زمین‌شناسی دارای موقعیت خاصی بوده و جزء یکی از کشورهای بحران خیز است اظهار داشت: زلزله و سیل و با توجه به شرایط فعلی خشکسالی و آتش سوزی از حمله مواردی هستند که کشور را حادثه‌خیز کرده و اگر این حوادث در برخی از کلان شهرها روی دهد امکان خدمات رسانی وجود ندارد.                     

این مسئول همچنین اضافه کرد: نباید در هنگام وقوع حادثه به فکر چاره باشیم بلکه در حال حاضر که وقت کافی وجود دارد باید به فکر باشیم و با چاره‌اندیشی شرایط را برای پیشگیری از خسارات فراهم سازیم.

وی افزود: اگر ما ماموریت‌هایمان را به خوبی انجام دهیم و قوانین و مقررات خصوصاً قوانین نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان را به درستی رعایت کنیم در هنگام بروز حوادث، خسارت نخواهیم داشت.                               

بیجندی وقوع بحران‌ها را عامل گسست در برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها دانست و تصریح کرد: برای توسعه، یک سری برنامه های مشخص وجود دارد که در صورت وقوع بحران همه عوامل درگیر جبران و ترمیم خسارات می‌شوند، پس می‌بایست نقاط آسیب پذیر در شهرها شناسایی شوند تا در هنگام بروز حادثه، خسارات سنگین به آن ها وارد نشود./

نظر شما