شناسهٔ خبر: 22192 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر اجرایی و هنری مسابقه طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷ تشریح کرد؛

جزئیات انتخاب نشان‌های برتر مشهد ۲۰۱۷/ پیشنهاد برگزاری مسابقه طراحی نشان بین‌المللی برای دوره‌های آتی

مجتبی آقایی دبیر اجرایی و هنری مسابقه طراحی نشانه (لوگو) مشهد ۲۰۱۷ با تاکید بر بهره‌گیری از نیروهای جوان و با انگیزه کشور، پیشنهاد برگزاری مسابقه طراحی نشان (لوگو) را در دوره‌های آتی به صورت بین‌المللی داد تا فضای تعامل و دیپلماسی بهتری شکل بگیرد.

مجتبی آقایی‌سربرزه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره روند اجرای برگزاری مسابقه طراحی نشانه برای مشهد ۲۰۱۷ توسط حوزه معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: مسابقه لوگوی مشهد ۲۰۱۷ که به پیشنهاد معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در شورای‌عالی سیاستگذاری مشهد ۲۰۱۷ برگزار شد پیشنهاد ارزنده‌ای بود که تنها جامعه حرفه‌ای را با خود همراه نکرد و سبب ایجاد انگیزه در نیروهای جوان کشور و مشارکت آن‌ها در این پروژه شد.

دبیر اجرایی و هنری مسابقه طراحی نشانه (لوگو) مشهد ۲۰۱۷ افزود: معمولا رسم بر این است سازمان یا ارگانی که نیازمند لوگو است سفارش کار می‌دهد و مجموع کار تابع سلیقه یک نفر خواهد بود اما زمانیکه به فراخوان گذاشته می‌شود برند‌سازی شده و جامعه نخبگان و هنرمندان در جریان قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل مشارکتی که اتفاق می‌افتد، ذهنیت‌ها و پیشنهادهای متفاوتی مشارکت خواهند کرد.

آقایی سربرزه تاکید کرد: باید در کنار فراخوان عام، فراخوان خاصی نیز برگزار شود اما از آنجا که این کار هزینه‌ها را بالا برده و فرایند را از چارچوب‌های متعارف خارج می‌کند در برخی مواقع از آن صرفنظر می‌شود.

این هنرمند با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات، هنرمندان سرشناسی همچون آیدین آغداشلو، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، صداقت جباری و اصغر کفشچیان مقدم به عنوان داور حضور داشتند تاکید کرد: در این دوره در طراحی و انتخاب لوگو مشاوره هنرمندان حرفه‌ای و صاحب نام کشور با جامعه جوان شرکت‌کننده نیز انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این مسابقه داوران سرشناسی به منظور ارایه مشاوره‌های لازم به نیروهای جوان حضور داشتند و روند انتخاب نیز به نوعی مشارکت گروه حرفه‌ای را با خود داشت. همچنین دو هزار اثر برای داوری به دبیرخانه انتخاب لوگوی برتر رسید که این میزان برای برگزاری یک مسابقه مناسب بود. در عین حال جوایزی که برای ۸ نفر اول بود نیز قابل قبول بود که انگیزه‌های نیروهای جوان را برای مشارکت‌ جامعه هنرمندان جوان بیشتر کرد.

آقایی سربرزه گفت: معتقدم مسابقه لوگوی مشهد ۲۰۱۷ از جنبه تشریفاتی و مسابقه‌ای تلاش کرد تا از افکار متنوعی برای پیشبرد اهداف عالی بهره بگیرد و این احترامی بود که برگزارکنندگان به رای داوران و حضور داوران گذاشتند و یک فضای تعاملی و اعتماد متقابلی شکل گرفت که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی درباره پیشنهادهای خود برای برگزاری احتمالی مسابقات آتی گفت: امیدوارم رویدادهای مهم فرهنگی به صورت بین‌المللی برگزار شوند تا زمینه برای معرفی بهتر فراهم شود. در تعیین لوگوی مشهد ۲۰۱۷ نیز بهتر بود مسابقه به صورت بین‌المللی برگزار شود یا حتی می‌توانستیم این مسابقه را در بین کشورهای اسلامی برگزار کنیم و پیشنهادهای دیگر را هم بگیریم.

آقایی‌سربرزه با اشاره به اینکه کتاب آثار برگزیده لوگوی مشهد ۲۰۱۷ چاپ شده است گفت: تمامی آثار رسیده در کتاب چاپ شده‌اند. این در حالی است که کتاب‌های مشابه، آثار برگزیده را منتشر می‌کند اما ما با چاپ تمامی آثار تلاش کردیم به تمامی هنرمندانی که برای این رویداد فرهنگی قدم برداشتند احترام گذاشته و انگیزه‌های شرکت و حضور در مسابقات دیگر را فراهم کنیم.

آقایی‌سربرزه در پایان افزود: معتقدم فعالیت‌هایی که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود به معرفی فعالیت‌هایی که مدنظر دولت‌هاست نیز بیشتر کمک کی‌کند و در این صورت است که مفاهیم باارزش قابلیت عملیاتی شدن پیدا می‌کنند. می‌شود از این فرصت‌ها برای برندسازی بین‌المللی و ایجاد فضای دیپلماسی بهره گرفت. /

نظر شما