شناسهٔ خبر: 22197 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی استان قزوین معرفی شد/ طرح جامع حفاظت از اراضی اجرایی می‌شود

نشست با حکم فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، سرهنگ نادر میرزایی به عنوان فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین منصوب شد، این در حالیست که به گفته فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، با آغاز به کار این یگان، طرح جامع حفاظت از اراضی اجرایی شده و با متعرضان و متصرفان به طور مستقیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط این یگان مستقر در ادارات کل راه و شهرسازی به عنوان ضابط قضایی برخورد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، سرهنگ نادر میرزائی در جلسه معارفه خود به عنوان فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی دولتی استان گفت: زمین از عوامل مهم و اساسی تولید محسوب شده و در حیات بشر نیز نقش اساسی دارد.

وی با بیان اینکه زمین در تثبیت ثروت و موقعیت اجتماعی اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیر گذار است، افزود: استان قزوین همواره به دلیل داشتن شرایط خاص اقلیمی، جغرافیایی و صنعتی خود، افزایش جاذبه تصرف و تصاحب غیرمجاز زمین در میان عناصر سودجو را به دنبال داشته است.

به گفته وی، افزایش قیمت زمین و فاصله طبقاتی به همراه کسب ثروت نامشروع از سوی کسانی که هیچ نقشی در امر تولید ثروت نداشته‌اند، از پیامدهای پدیده شوم زمین‌خواری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مسایل مطرح شده در این رابطه باعث شده افکار عمومی خواهان برخورد جدی مسئولان با سودجویان و سوء استفاده گران از اموال دولتی و ملی در این زمینه باشد.

سرهنگ میرزائی یادآور شد: افزایش مسئولیت دولت در بهره‌برداری مناسب از زمین در جهت منافع عمومی، ثبت دقیق نقشه‌های ثبتی، وضعیت مالکیت زمین‌ها و تشدید مجازات سودجویان از جمله اقدام‌های دولت در این راستا است.

وی اضافه کرد: در حوزه اقدام‌های انتظامی و حفاظتی نیز تلاش شده با تشکیل یگان ویژه حفاظت زمین و مسکن در ساختار وزارت راه و شهرسازی و به دنبال آن در سطح اداره‌های کل همنام در استان‌ها، با پدیده‌ای به نام زمین‌خواری مبارزه به عمل آید.

این مسئول انتظامی در پایان بر اجرای دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌های مبارزه با پدیده زمین‌خواری و در عین حال، حفظ کرامت و شخصیت انسانی افراد و ایجاد تحرک بیشتر گشت‌های انتظامی در مناطق در معرض تهدید بیشتر تاکید کرد.

علی عباس نژاد فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در جلسه معارفه فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی استان قزوین گفت: یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در راستای ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل تشکیل یگان در دستگاه‌های اجرایی که مصوب مقام معظم رهبری است شکل گرفته است.

وی ادامه داد: معظم له در دستورالعمل تشکیل یگان‌ها بر مسلح و ضابط دادگستری بودن این یگان تاکید کرده‌اند.

عباس نژاد افزود: با پیگیری‌های انجام شده در سازمان ملی زمین و مسکن و تصویب دستورالعمل در ستاد کل نیروهای مسلح از شهریور ماه گذشته راه‌اندازی این یگان در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت.

معاون مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده اختصاص ۳۴ افسر ارشد پلیس به یگان‌ها و اختصاص سه نفر حداقل افسر جزء برای بدنه یگان‌ها در سطح ناجا مصوب شده است.

عباس نژاد افزود: در این راستا به ۲۰۰ نفر از نیروهای بدنه سازمان ملی زمین و مسکن در دوره ۱۲ روزه در دانشگاه علوم انتظامی تهران مبانی انتظامی آموزش داده شد و با هماهنگی معاون آموزش قوه قضائیه در تهران پرسنل با موضوع ضابطیت آشنا شدند.

وی درباره پیگیری نیرو برای یگان در ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: بناست نیروی وظیفه نیز به این یگان اضافه شود که نکته مثبتی برای آینده کاری این یگان است.

عباس نژاد اضافه کرد: شهرها و شهرستان‌های دارای اراضی ملی در سطح کشور برای این یگان اهمیت ویژه‌ای دارند و بر اساس برخی از ویژگی‌ها نظیر میزان اراضی، اهمیت میزان تصرف و میزان پرونده، به یک تقسیم بندی منطقی در سطح کشور دست یافتیم.

وی ادامه داد: طرح جامع به سامانه‌ای هوشمند متصل خواهد شد و مدیرکل، مسئولان استان و فرمانده یگان در مرکز خواهند توانست وضعیت حفاظت را از طریق سیستم رصد کنند.

عباس نژاد با تاکید بر موضوع پیشگیری ادامه داد: از شاخصه‌های یگان حفاظت در پیشگیری کم شدن میزان تشکیل پرونده است که می‌توان به صورت میدانی، سیستمی و با فرهنگ‌سازی در سطح استان موضوع تصرفات را به حداقل رساند.

وی با اشاره به برخورد قطعی و قانونی با متعرضان به اراضی دولتی و ملی ادامه داد: این یگان به عنوان ضابط قضایی می‌تواند در محل با متعرضان و متصرفان برخورد قانونی داشته باشد.

فرمانده یگان ویژه حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به دستور کار دیگر این یگان اضافه کرد: اجرایی کردن احکامی که تاکنون انجام نشده‌اند با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی در دستور کار این یگان قرار دارد.

عباس نژاد با بیان اینکه انتخاب فرمانده نیروها منوط به داشتن تجربه در کار ستادی و کار اجرایی در سطح نیروی انتظامی است افزود: بعد از مصاحبه با ۱۰۰ افسر ارشد پلیس در یگان به ۳۴ افسر پلیس که یا در سطح پلیس جنایی و اطلاعات و یا در سطح پلیس پیشگیری و انتظامی خدمت کرده باشند رسیدیم.

نظر شما