شناسهٔ خبر: 22201 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح كرد:

امضای تفاهم‌نامه اتصال ریلی بندرعباس به مسکو/ اتصال شبکه راه‌آهن ایران به هلسینکی و اروپا

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی اتصال به شبکه بین‌المللی راه‌آهن و اولین گام ما این است که در سطح منطقه این شبکه را با کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و عراق ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه بازدید و افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و صنعت ریلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص ویژگی‌های این نمایشگاه تصریح کرد: نمایشگاه صنعت ریلی امروز افتتاح شد و در آن ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۸ کشور و ۱۸۰ شرکت داخلی حضور دارند. این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه ریلی خاورمیانه است که با توجه به طرح‌های توسعه حمل و نقل ریلی در ایران اعم از توسعه زیرساخت و تجهیز ناوگان چه در بخش باری و چه در بخش مسافری و چه در حوزه سیستم‌های تولید لکوموتیو و یا سیستم‌های الکترونیکی هدایت و کنترل قطار، مورد استقبال شرکت‌های خارجی قرار گرفته است. در این نمایشگاه همه بخش‌های صنعت ریلی حاضرند و فکر می‌کنم یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های ریلی سال‌های اخیر باشد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره امکان انعقاد قراردادهای شرکت‌های داخلی با خارجی‌ها در طول برگزاری این نمایشگاه گفت: باید تا پایان نمایشگاه صبر کنیم که در صورت برقراری روابط میان شرکت‌های حاضر، این ارتباطات به عقد قرارداد بیانجامد؛ با این حال ما پیش از افتتاح این نمایشگاه شاهد امضای تفاهم‌نامه میان شرکت‌های راه‌آهن ایران و روسیه بودیم که بر اساس آن خط آهن بندرعباس به مسکو راه‌اندازی شود.

وی در جواب به این سوال که برای اتصال به کریدورهای ریلی جهانی چه راهکاری اندیشیده‌اید؟ اظهار کرد: اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی اتصال به شبکه بین‌المللی راه‌آهن است. اولین گام ما این است که در سطح منطقه این شبکه را با کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و عراق ایجاد کنیم. سپس در گام دوم می‌خواهیم قطارهای برنامه‌ای دوربرد را راه‌اندازی کنیم که در حال حاضر مسیر ریلی بندرعباس به چین راه افتاده و امروز نیز تفاهم‌نامه اتصال ریلی بندرعباس به مسکو امضا شده است. همچنین اتصال به راه‌آهن فنلاند و شهر هلسینکی را در دستور کار داریم. این قطارهای برنامه‌ای هم از جهت بار و هم از جهت مسافر می‌توانند شبکه ریلی ایران را به کل جهان وصل کنند./

نظر شما