شناسهٔ خبر: 22217 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اهمیت و جایگاه راه‌ها در استان همدان

محمد رودباری مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: ارزش ریالی راه‌های موجود در استان حدود پنج هزار میلیارد تومان است كه باید توجهی ویژه به نگهداری این سرمایه عظیم استانی و ملی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمد رودباری عنوان کرد: استان همدان در غرب كشور واقع و با استان‌های قزوین ، مركزی ، لرستان ، كرمانشاه ، كردستان و زنجان همجوار بوده و در مسیر چند كریدور منطقه ای ، آسیایی و بین‌المللی قرار دارد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان افزود: یكی از مسیرهای مهم ، كریدور شرق به غرب بوده که در برگیرنده حوزه تجارت و حمل و نقل و ترانزیت بین كشورهای قاره آسیا و اروپا است.

وی ادامه داد: راه‌های استان ارتباط استان‌های كرمانشاه ، كردستان و ایلام را با پایتخت كشور فراهم ساخته و مناسبترین راه جهت ارتباط استان‌های شمال غربی و همچنین استان‌های زنجان ، قزوین و كردستان و گیلان به جنوب كشور است كه علاوه بر این نیز  ارتباط استان‌های مركزی و غربی را هم فراهم می‌سازد و مناسبترین مسیر جهت دسترسی استان‌های مختلف به عتبات عالیات بوده است.

رودباری یادآور شد: هم اكنون استان همدان دارای پنج هزار و ۱۱۴ كیلومتر انواع راه اعم از۸۵ كیلومتر آزاد راه (۵/۳ درصد سهم كشور) ،۵۹۸ كیلومتربزرگراه (۹/۳ درصد سهم كشور)،۳۱۸ كیلومتر راه اصلی(۳/۱ درصد سهم كشور)،۷۵۱ كیلومتر راه فرعی(۷/۱ درصد سهم كشور) وسه هزار و ۳۶۲ كیلومتر راه روستایی (از نظر آسفالت روستایی ۵/۲ درصد سهم كشور ) است.

وی افزود: تراكم راه‌های استان در هر كیلومتر مربع حدود ۲۶ کیلومتر بوده این در حالی است كه میانگین تراكم راه‌های كشور در هر كیلومترمربع در حدود ۱۴ کیلومتر است.

رودباری در پایان گفت: با توجه به موقعیت ممتاز استان با توجه به قرارگیری در مسیر چند كریدور منطقه‌ای و آسیایی و بین‌المللی و جایگاه شهر همدان به عنوان یكی از پنج شهر تاریخی  و فرهنگی كشور و نقش ارتباط جاده‌ای در توسعه صنعت توریسم و نیز سهم اقتصاد كشاورزی استان به عنوان یك متغییر مهم اقتصادی ، نگاه به توسعه و نگهداری مناسب شبكه راه‌های ضروری به نظر می‌رسد.

نظر شما