شناسهٔ خبر: 22238 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ریلی ، صنایع و خدمات وابسته مطرح شد

گسترش حمل‌ونقل ریلی صنعت واگن سازی را احیا می‌کند/ آغاز خط تولید واگن‌های با سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ واردات واگن دست دوم بلای صنعت واگن سازی داخلی

نشست گسترش صنعت ریلی می‌تواند موجب احیای صنعت تولید واگن داخلی شود. صنعت واگن سازی داخلی از این ظرفیت برخوردار است که در سال بیش از ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری، هزار دستگاه واگن باری و ۴۰ دستگاه لکوموتیو تولید کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محمدرضا مختاری مدیرعامل شرکت واگن پارس در حاشیه روز دوم نمایشگاه حمل ونقل ریلی، صنایع و خدمان وابسته در نشستی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر قراردادهای جاری شرکت واگن پارس بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان است که بعضی در قالب توافق‌نامه به ثبت رسیده و برخی از آنها تبدیل به قرارداد شده است که شرکت ریل سیر کوثر، راه‌آهن شرقی بنیاد و شرکت فولاد خراسان طرف‌های قرارداد هستند.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ دستگاه واگن مسافری و ۶۰۰ دستگاه واگن باری در قالب این قرارداها باید به شرکت های طرف قرارداد تحویل داده شود.

مختاری تاکید کرد: تحویل به موقع این واگن ها نیاز به تزریق اعتبارات از سوی شرکت‌های بهره‌بردار دارد که متاسفانه شرکت‌های بهره‌بردار به دلایل مختلف از جمله نبود نقدینگی قادر به تزریق اعتبارات نیستند.

مدیرعامل شرکت واگن پارس یادآور شد: طبق وعده‌های داده شده از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های خصوصی قرار بود وام و تسهیلاتی به شرکت‌های بهره بردار اعطا شود ولی به دلیل اینکه این اعتبارات تزریق نشده تحویل واگن ها و در واقع اجرای قراردادهای ریلی واگن پارس به تعویق افتاد.

وی ضمن اظهار تاسف از این مساله که در حال حاضر فقط ۲۵ درصد ظرفیت شرکت واگن پارس فعال است گفت: یکی از مسائلی که بر به‌هم‌ریختگی جو بازار تاثیرگذار است، واردات واگن است.

این شرکت در سال ظرفیت تولید ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری، هزار دستگاه واگن باری و ۴۰ دستگاه لکوموتیو را دارد و از ظرفیت ساخت ۷۰ دستگاه واگن مترو نیز برخوردار است.

وی با یادآوری اینکه واگن پارس تنها واگن سازی است که انواع واگن‌های موجود در شبکه ریلی کشور را ساخته و روانه بازار کرده است گفت ساخت انواع واگن های باری، واکن های مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر، واگن های مترو و لکوموتیو از جمله اقداماتی بوده است که واگن پارس در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که چند درصد خودکفایی در ساخت واگن های مسافری و باری در شرکت واگن پارس وجود دارد؟ گفت در ساخت واگن‌های مسافری حدود ۶۵ درصد و در ساخت واگن‌های باری تا ۹۰ درصد خودکفایی وجود دارد. البته باید توجه داشت که برخی اقلام ساختشان در داخل به صرفه و اقتصادی نیست. همچنین میزان خودکفایی در ساخت لکوموتیو نیز حدود ۳۰ درصد است.

مختاری ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ شاغل در واگن پارس کار می‌کنند در صورتی که ظرفیت این شرکت تا ۳ هزار نفر به صورت مستقیم نیز است.

قیمت ۱۰ برابری واگن‌های نو نسبت به واگن های دست دوم

مدیرعامل شرکت واگن پارس یکی از مشکلات موجود در صنعت ریلی را واردات واگن‌های دست دوم خواند و گفت: متاسفانه به علت ارزانی واگن‌های دست دوم شرکت های مسافری به سراغ واردات این نوع از واگن ها می‌روند. قیمت واگن های دست دوم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بوده این در حالی است که برای ساخت یک واگن نو در داخل کشور باید ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان هزینه کرد.

وی با بیان اینکه اخیرا اعلام شده نیاز کشور به واگن‌های مترو نیز حدود ۲ هزار دستگاه است گفت: چنانچه تقسیم کار ساخت این واگن ها به درستی انجام شود خیلی از واگن‌سازها را می‌توان زنده کرد.

انجام تست‌های نهایی برای راه اندازی خط تولید واگن با سرعت ۲۰۰ کیلومتر

مختاری درباره سرعت واگن های تولیدی واگن پارس نیز گفت: در حال حاضر واگن های با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در واگن پارس تولید می شود و بخش فنی و مهندسی شرکت نیز در حال انجام تست های نهایی برای تولید واگن با سرعت ۲۰۰ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس افزود: شرکت احیا صنعت که یکی از زیر مجموعه های شرکت واگن پارس است نیز سال گذشته برای چهارمن سال پیاپی رتبه نخست در تعمیرات واگن های باری را به دست آورد و بیش از ۱۵۰۰ واگن باری را تعمیر کرد. این در حالی است که کل تعمیرات سال گذشته شبکه ریلی کشور ۴ هزار و ۵۰۰ مورد بوده است که حاکی از تعمیرات ۳۰ درصدی واگن پارس در کل شبکه ریلی بوده است. در بخش مسافری نیز سال گذشته ۴ هزار واگن مسافری مورد بازدید قرار گرفته شد.

وی تاکید کرد: ۳۰ درصد واگن های مسافری  و ۵۰ درصد واگن های باری در حال سیر در شبکه ریلی کشور ساخت شرکت واگن پارس بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما