شناسهٔ خبر: 2225 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم بازدید از آزادراه تهران شمال:

تکمیل آزادراه تهران شمال نیاز به 10هزار میلیارد تومان اعتبار دارد/ تکمیل همزمان فازهای 1 و 4 و تعریض جاده چالوس فعلی

عباس آخوندي در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی در مراسم بازدید از آزادراه تهران شمال بر ممانعت از ساخت و ساز در باغات منطقه کن در غرب تهران که در حاشیه قطعه 1 این آزادراه قرار دارند تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز صبح پنجشنبه 29 آبان در مراسم بازدید از آزادراه تهران شمال با تشکر از حضور معاون اول رئیس جمهور در این مراسم گفت: تهران نیاز به توسعه جدی ورودی ها و خروجی های خود دارد و همانطور که هفته گذشته در نشست هیئت دولت تشریح کردم، حجم ترافیک روزانه تهران در خروجی غرب در آزادراه تهران کرج قزوین روزانه ۱۱۰هزار تردد خودرو، در جنوب و در آزاداره قم ۵۰هزار تردد خودرو و در دیگر محورهای شرقی و شمالی نیز تعداد زیادی عبور و مرور وسایل نقلیه در روز وجود دارد که این وضعیت در ایام اوج مسافرت های مردمی، بسیار سنگین تر و شدیدتر از این آمار روزانه است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم اقدام عملی در حوزه حمل و نقل جاده ای و ریلی و انتقال این حجم ترافیک از جاده به ریل، ادامه داد: وقتی روزانه ۱۱۰هزار ترافیک در یک آزادراه واقع می شود، نشان می دهد که انتقال بخشی از این حجم عبور و مرور جاده ای به ریلی صرفه اقتصادی دارد.

وی با اشاره به آغاز پروژه آزادراه تهران شمال از زمان دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در صورت تکمیل و افتتاح این طرح، مسیر شمال ۶۴ کیلومتر کوتاه تر شده و صرفه جویی عظیمی در مصرف انرژی و همچنین افزایش ایمنی جاده ها و کاهش مرگ و میر در جاده چالوس ایجاد خواهد شد؛ البته این پروژه افت و خیزهای زیادی داشته و با توجه به گران بودنش، بارها در آن توقف یا از سرگیری عملیات را شاهد بوده ایم. در حال حاضر نیز دولت یازدهم، رستاخیز سوم این طرح را آغاز کرده است.

آخوندی با اشاره به ۴ قطعه بودن پروژه آزادراه تهران شمال خاطرنشان کرد: اگر قطعه ۱ به طور کامل تکمیل و راه اندازی شود، به یک انتهای قیف در ابتدای قطعه ۲ می رسیم که ترافیکی بسیار سنگین تر از آنچه الآن در جاده چالوس شاهدیم، رخ خواهد داد. بنابراین لازم است قطعات ۲ و ۳ همزمان با قطعه ۱ پیشروی فیزیکی داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم تعریض فوری جاده چالوس برای اتصال آزادراه تهران شمال به آن اظهار کرد: در صورت تعریض جاده فعلی تهران چالوس، حتی اگر قطعه یک نیز راه اندازی شود، مشکل چندانی از نظر ترافیکی نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جاده چالوس به عنوان یکی از قدیمی ترین و زیباترین جاده های ایران همچنان باید باقی بماند گفت: قطعه ۴ پیشرفت ۹۳ درصدی دارد که اگرچه در دولت قبل زیر بار ترافیک برده شد، اما همچنان برخی کارهای ایمن سازی و آسفالت برخی قسمت ها باقی مانده که آن نیز به زودی به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه قطعه اول آزادراه تهران شمال از منطقه کن درغرب تهران آغاز می شود، تأکید کرد: این منطقه شش تنفسی تهران است و باید باغات آن محفوظ بماند؛ این کار در شورای عالی شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته و لازم است که از ساخت و ساز در این منطقه جلوگیری شود و در غیر این صورت، با مشکل جدی در محیط زیست و آلودگی هوای تهران مواجه خواهیم بود.

آخوندی با بیان اینکه باید در ساخت آزادراه تهران شمال، بهره بردای از بخش های سواری و باری مورد تفکیک قرار گیرد، افزود: این مسیر در صورت افتتاح، کوتاه ترین مسیر دسترسی خلیج فارس به دریای خزر است که با استقبال زیاد بخش باری مواجه خواهد شد؛ بنابراین تفکیک در تردد باری از سواری بسیار ضروری است.

وی با اشاره به طول کشدن ۱۸ ساله ساخت آزادراه تهران شمال، اظهار کرد: برآورد قیمتی ما از ساخت این پروژه تقریبا ۱۰هزار میلیارد تومان است که در قطعه ۱ به هزار میلیارد تومان، قطعات ۲ و ۳، ۸هزار میلیارد تومان و بقیه نیز برای قطعه چهارم نیاز است که این مبلغ غیر از سرمایه ای است که برای تعریض جاده چالوس فعلی نیازمندیم.

وزیر راه وشهرسازی در نهایت با بیان اینکه نگاه خوشبینانه و غیرتعهدآور برای وزارت راه شهرسازی، تکمیل قطعات ۱ و ۴ و بهره برداری از آنها و همزمان تعریض جاده چالوس فعلی به عنوان اولویت نخست وزارت خانه است، خاطرنشان کرد: اولویت دوم ما نیز ساخت قطعات دوم و سوم است.

آخوندی با باین اینکه سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان، خود قبلا وزیر راه و ترابری بوده، گفت: امیدوارم تجربه شخصی وی در این حوزه به کمک تکیل آزاداره تهران شمال بیاید./

نظر شما