به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ خداداد مقبلی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در هفتاد و دومین نشست کمیسیون ایمنی راهها گفت: کل استان فارس نیاز به ۲۳ هزار و ۷۷۸ کیلومتر شبکه راهی دارد که از این میزان با احتساب راههای روستایی ۱۵ هزار و ۸۴۳ کیلومتر راه ساخته شده است٬ ۲۰۰۹ کیلومتر راه در دست ساخت قرار دارد و ۵۹۲۶ کیلومتر راه نیز باید در سالهای آینده احداث شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون استان فارس از نظر طول راهها در رتبه ۴ کشور است و ۸.۵ درصد راههای کشور در این استان قرار دارند افزود: استان فارس با ۱۳ ورودی از ۲۰۹۰ کیلومتر راه شریانی برخوردار است و از نظر داشتن راههای ترانزیتی در رتبه ششم کشوری محسوب میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس افزود: استان فارس از نظر جمعیت رتبه ۱۶ کشوری٬ حجم حمل بار رتبه ۷ کشوری٬ جابهجایی مسافر رتبه ۴ کشوری٬ آمار متوفیان رانندگی رتبه اول کشوری٬ آمار تلفات نسبت به میزان تردد در محورهای استان رتبه ۱۴ دهم کشوری و مجموع راههای روستایی و شهری رتبه نهم کشوری را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: آمار تلفات رانندگی استان فارس از سال ۸۵ تا ۹۴ کاهش یافت اما تقریبا روند کاهش این آمار از سال ۹۳ به سال ۹۴ خیلی ملایم بود.
مقبلی یادآور شد: احداث ۱۰۷ کیلومتر بزرگراه ٬ ۱۰۲ کیلومتر راه اصلی٬ ۷۱۲ کیلومتر روکش آسفالت٬ خط کشی ۹۲۲۳ کیلومتر ٬ نصب ۴۴ هزار و ۲۵۰ علائم٬ حذف و اصلاح ۱۴۲ نقطه پرحادثه٬ ۲۵۲۵ کیلومتر ملایمسازی شیب شیروانیها٬ افزایش ۶ پایگاه اورژانس جادهای٬ افزودن ۳ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس استان٬ تأمین ۲۲ نفر نیرو برای اورژانس استان٬ اجرای کمپین کاهش تصادفات جادهای٬ تجهیز پایگاههای جادهای قبل از طرح نوروزی٬ تجهیز خودروهای امدادی٬ مکانیابی ۲۰۰ نقطه جهت نصب سامانه ثبت تخلفات سرعت٬ اجرای طرحهای ارتقای ایمنی موتورسواران٬ طرح ایمنی عابران پیاده و ایمنی سرنشینان٬ ایجاد سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان عمومی٬ ایمنسازی ۷۰ مدرسه حاشیهراهها٬ شناسنامهدار کردن محورهای روستایی با توجه به سهم ۵۲ درصدی از کل راههای استان و احصای نقاط پرحادثه٬ اجرای ۵ فقره طرح جامع انتظامی-ترافیکی با هدف تشدید اقدامات کنترلی و بهبود ایمنی ترافیک و افزایش ۸.۹ درصدی اعمال قانون در برخورد با تخلفات رانندگی نسبت به سال ۹۳ مجموع اقدامات انجام شده در سال ۹۴ با هدف کاهش تصادفات رانندگی در کل استان فارس است.
وی اظهار کرد: نیاز به چهار خطه کردن محورهای شریانی٬ عدم تناسب میان هزینههای لازم برای نگهداری و ایمنسازی راهها با اعتبارات ابلاغی٬ عدم تخصیص به موقع اعتبارات٬ فرسوده بودن تجهیزات و ماشینآلات و ضرورت نوسازی ناوگان٬ وجود مقاطع دارای اختلاف ارتفاع٬ ساماندهی محل اتصال راههای فرعی و روستایی و اهمیت مدیریت و کنترل سرعت در تقاطعها٬ کوهستانی بودن ۳۰ درصد راههای استان و اهمیت ایمنسازی و عملیات راهداری و تخریب رویه آسفالتی و ابنیه فنی راههای استان به علت تردد کامیونها با تناژ بالا محورهای مشکلات جادههای استان فارس هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس توضیح داد: اولویتبندی در ساخت و توسعه شبکه بزرگراهی٬ تسریع در ساخت آزادراه اصفهان-شیراز٬ ایجاد تسهیلات مناسب برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای مجتمعهای خدمات-رفاهی٬ تسریع در تجهیز کلیه محورهای استان به سامانه هوشمند ثبت تخلفات سرعت٬ اجرای طرح جامع سیستم ارتباطات رادیویی مشترک بین دستگاهی از جمله راه وشهرسازی٬ پلیس و اورژانس به جهت اطلاعرسانی سریع و ارتقای فرهنگ ترافیکی در جامعه برای کاهش خطاهای انسانی مباحثی هستند که برای روانی ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی در محورهای استان فارس پیشنهاد میشوند./
نظر شما