شناسهٔ خبر: 22267 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در هفتاد و دومین نشست كمیسیون ایمنی راه‌های كشور مطرح شد؛

گزارش و تحلیل وضعیت ایمنی رانندگی در ۱۲ ماه ۹۴/ تصویب شیوه‌نامه مدیریت سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل كشور/ تکمیل برنامه ارتقای ایمنی حمل‌ونقل ایران تا شهریور ۹۵/ ارزیابی عملکرد ایمنی حمل‌ونقل در استان فارس

کمیسیون ایمنی راهها گزارش و تحلیل وضعیت ایمنی رانندگی در ۱۲ ماه ۹۴ ٬ ارزیابی عملکرد ایمنی حمل‌ونقل در استان فارس٬ تصویب شیوه‌نامه مدیریت سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل كشور و قرائت گزارش پیشرفت «برنامه ارتقای ایمنی حمل‌ونقل ایران» چهار دستورکار هفتاد و دومین نشست كمیسیون ایمنی راه‌های كشور بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ به هفتاد و دومین نشست كمیسیون ایمنی راه‌های كشور صبح دوشنبه ۲۷ اردیبهشت با حضور و مشاركت اعضا به ریاست آقای دكتر عباس آخوندی برگزار شد.

در ابتدای نشست سازمان پزشكی قانونی آمار قطعی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۴ را تشریح کرد، بر اساس این گزارش تعداد ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر در حوادث رانندگی درون‌شهری، برون‌شهری و راههای روستایی كشته شدند كه سهم تلفات درون‌شهری ۲۶ درصد و برون‌شهری ۶۵ درصد و روستایی ۷ درصد بود در مجموع این آمار حدود ۲ درصد نسبت به سال ۹۳ كاهش را نشان می‌دهد.

سپس وضعیت عملكرد ایمنی حمل و نقل استان فارس با حضور افشانی استاندار و رئیس كمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل این استان مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به پتانسیل بالای فارس از نظر جابه‌جایی مسافر، گردشگری محصولات كشاورزی، معدنی و ...٬ ضمن تقدیر از تلاش استاندار و اعضای كمیسیون مدیریت ایمنی استان برای بهبود ایمنی حمل ونقل٬ بر اتخاذ تدابیر و حمایت‌های لازم با توجه به محدودیت منابع در جهت مجموعه عوامل مؤثر در ایمنی حمل و نقل استان٬ برگزاری منظم و مستمر نشست‌های كمیسیون مدیریت ایمنی حمل ونقل استانی از سوی استاندار٬ پیگیری سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای برای نصب اولویت‌دار سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات در محورهای استان فارس٬ پیگیری جدی ایمن‌سازی دو محور شیراز – آباده و شیراز – قائمیه و اصلاح شیب شیروانی محورهای استان و اعمال مقررات، نظارت و مدیریت سرعت در محورهای استان به ویژه در دو محور یادشده تأکید شد.

مشکلات مهم راه‌های استان فارس از نظر پلیس/تأثیر نصب سامانه‌های ثبت تخلف سرعت در کاهش سوانح

درباره همین موضوع محمدحسین حمیدی با اشاره به وضعیت راه‌های استان فارس گفت: دو قرارگاه با ۱۹ پاسگاه در این استان وجود دارد و روند کاهش تلفات سوانح رانندگی در فارس تقریبا با کشور هماهنگ است.

وی افزود: اعمال قانون و برخورد با تخلفات به ویژه تخلفات حادثه‌ساز در سال‌های ۹۳ و ۹۴ افزایش داشت که بخشی‌ از این مسئله به سامانه‌های ثبت تخلف سرعتی برمی‌گردد که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نصب کرد٬ بر همین اساس همکاران ما توانستند در محورهای استان فارس برخوردهای شدیدتری را با متخلفان رانندگی داشته باشند.

رئیس پلیس راه کشور آمار تخطی از سرعت٬ واژگونی٬ انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ در استان فارس را بیشتر از متوسط کشوری خواند و گفت: از نظر وسایل نقلیه نیز در استان فارس آمار تصادفات وانت‌ها بیشتر و موتورسیکلت کمتر از متوسط کشوری است در سایر موارد وضعیت مشابه با متوسط آمار کشور گزارش می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ وی افزود: ۶۷ درصد تصادفات استان فارس در راه‌های اصلی رخ می‌دهد که نسبت به متوسط کشوری (۶۲ درصد) وضعیت نامناسبی دارد. البته آمار سوانح رانندگی در راه‌های روستایی این استان نسبت به متوسط کشور ۴ درصد کمتر است.

حمیدی تأکید کرد: ۴۰ درصد از محورهای استان فارس دوطرفه بوده که بواسطه همین امر تصادفات رخ به رخ در این استان سهم زیادی دارد و باتوجه به اینکه استان فارس به عنوان کریدور مسیر جنوب به شمال کشور محسوب می‌شود و از تردد بالایی به ویژه در ایام نوروز برخوردار است٬ لزوم جداسازی محورهای این استان ضروری است.

رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: اختلاف سطح راه و نامناسب بودن شیب شیروانی جاده‌های استان فارس منجر به تلفات زیاد سرنشینان خودروها در زمان واژگونی می‌شود. همچنین فقدان مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی در محورهای مواصلاتی استان فارس برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی رانندگان٬ کمبود دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در محورهای اصلی استان و عدم تامین روشنایی در محدوده‌های مسکونی حاشیه راه برای جلوگیری از بروز تصادفات خودروها با عابران پیاده از دیگر مشکلات مهم راه‌های استان فارس است.

در ادامه نشست شیوه‌نامه مدیریت سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل كشور مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد در صورت وجود هرگونه ویرایش پیشنهادی در بازه زمانی 6ماهه، مراتب گردآوری و در شیوه‌نامه اعمال و به كمیسیون ارائه شود.

گزارش پیشرفت "برنامه ارتقای ایمنی حمل‌ونقل ایران" آخرین دستورکار هفتاد و دومین نشست كمیسیون ایمنی راههای كشور بود که مقرر شد كل برنامه تا شهریور ماه امسال تكمیل و ارائه شود.

نظر شما