شناسهٔ خبر: 22300 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئيات شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

بررسی بافت‌های ناکارآمد شهری استان مرکزی و شهر تهران/ تاکید آخوندی بر ایجاد پیوند میان حمل و نقل ریلی و توسعه شهری

شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وضعیت محدوده‌‌ها و محلات بازآفرینی شهری استان مرکزی و مصوبات و برنامه‌های پیشنهادی ستاد بازآفرینی شهری کلان‌شهر تهران و کارگروه‌های زیرمجموعه در شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با دو دستور کار بررسی گزارش وضعیت محدوده‌‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان مرکزی و بررسی مصوبات و برنامه‌های پیشنهادی ستاد بازآفرینی شهری کلان‌شهر تهران و کارگروه‌های زیرمجموعه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، محمود زمانی قمی استاندار مرکزی، عباداله فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران و حسن کریمی معاون امور عمرانی استاندار تهران صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی در این نشست بعد از ارائه گزارش وضعیت بافت‌های استان مرکزی، این استان را منطقه‌ای با قدمت تاریخی بسیار زیاد دانست و بر نقش این استان در توسعه ملی ایران تاکید کرد. وی افزود: ارزش‌های این استان در بخش‌های فرهنگی، صنعتی، تجاری، علمی و منابع طبیعی همواره یکی از پشتوانه‌های ایران بوده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت نقش حمل‌ونقل ریلی در توسعه شهری تاکید کرد و ضمن برشمردن اقدام‌های انجام شده در حوزه حمل و نقل ریلی استان گفت: این نوع حمل‌ونقل علاوه بر این‌که به اراک و پیرامونش سامان می‌دهد بلکه در کاهش آلودگی هوای این استان نیز بسیار موثر خواهد بود. در استان مرکزی باید بین حمل و نقل ریلی و توسعه شهری پیوند به وجود بیاوریم.

وی بر انجام مطالعاتی در زمینه مهاجرپذیری تاکید کرد و گفت: باید برنامه مشخصی در این زمینه داشته باشیم. این‌که روند مهاجرپذیری اراک ثابت باشد یا رو به افزایش در نحوه برنامه‌ریزی‌ها تاثیر دارد. بافت‌های تاریخی ارزشمندی نیز در استان مرکزی وجود دارد که باید برنامه‌ریزی دقیقی برای آن شود.

آخوندی بر برگزاری منظم ستادهای استانی بازآفرینی شهری نیز تاکید کرد و گفت: بخش عمده‌ای از هماهنگی‌ها در زمینه بازآفرینی شهری با برگزاری جلسات مشترک ایجاد می‌شود که این همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها ارزش فراوانی در پیشبرد اهداف دارد.

ایزدی نیز در این نشست با بیان این‌که بحث پیشگیری و پیشنگری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی همواره مد نظر ما بوده گفت: تنوعی که در ارائه تسهیلات از سوی بانک مسکن به وجود آمده می‌تواند در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری بسیار راهگشا باشد. در استان مرکزی میزان تسهیلات مسکن با هزینه ساخت‌وساز برابر می‌کند  و در عرصه و تقاضا موازنه خوبی به وجود آمده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر این‌که ابزارهای مالی مناسب و تسهیلات متنوعی در بخش مسکن به ویژه در بافت‌های فرسوده به وجود آمده است اظهار کرد: باید به روستاهای داخل حریم نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و فکری برای سکونتگاه‌های غیررسمی داشته باشیم. ضمن این‌که برای شهرهای استان مرکزی از جمله ساوه به طرح بازآفرینی شهری نیاز داریم.

فرماندار اراک نیز در این نشست با بیان این‌که اراک دارای رکوردهای زیادی در سطح کشور است افزود: اراک به نسبت جمعیت خود دارای بیشترین نسبت دانشجو به جمعیت (۱۰ درصد جمعیت شهر دانشجو هستند) و از همین منظر دارای بیشترین کارگر در کشور است. اراک سومین شهر صنعتی کشور است که این ویژگی‌ها سبب شده نیازمند توجه ویژه‌ای باشد.

در بخش نخست این نشست گزارش وضعیت بافت‌های استان مرکزی توسط مجيدرضا نصراله نژاد مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ارائه شد.

وی وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری استان مرکزی را در سه بخش سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی تقسیم‌بندی کرد و گفت: محلات حاشیه شهر که در معرض خطر هستند را شناسایی کرده‌ایم ضمن این‌که در حاشیه اراک روستاهایی هستند که استعداد بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به سکونتگاه‌های غیررسمی دارند و می‌توانند به مناطقی مخاطره‌آمیز تبدیل شوند.

در پایان جلسه نیز فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با نگاهی آسیب‌شناسانه به بررسی بافت‌های فرسوده شهری تهران پرداخت و در بخشی از صحبت‌هایش به چالش‌های نوسازی اشاره کرد و گفت: نبود یک مدیریت هماهنگ مهمترین معضل در بافت‌های ناکارآمد شهری بود که برگزاری ستاد ملی بازآفرینی سبب ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها شد و این چالش را تا حد زیادی برطرف کرد.

در جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار پیش از این وضعیت بافت‌های نابسامان شهری در استان‌های خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، قم، همدان، هرمزگان، گیلان، لرستان و بوشهر بررسی شده بود./

نظر شما