به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدقاسم بینیاز در چهارمین جشنواره روابطعمومیهای برتر وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور در مجموع ۲۲۷ واحد روابط عمومی دارد که از این تعداد ۲۰۰ واحد آن استانی و ۱۵ واحد آن کشوری هستند گفت: چهارمین جشنواره روابط عمومیها، همزمان با تاریخ ۶۰ ساله روابط عمومیها، با الگو گرفتن از گفتمان تدبیر و امید حاکم بر حمل و نقل و مسکن و شهرسازی در راستای ارتقای حقوق شهروندی شهروندان و با هدف نهادینه کردن و ترویج فرهنگ آزادی دسترسی به اطلاعات برگزار شده است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی ادامه داد: در جشنوارههای پیشین وظایفی نظیر ارتباط با رسانه ها، چاپ و انتشار مجلات، انعکاس فعالیتها و عملکردها، برگزاری نمایشگاه ها و ... که ناظر بر عملکرد روابط عمومیها بود مورد بررسی قرار میگرفت به نحوی که به جای ارزیابی طرح و برنامهها، فنون روابط عمومی مورد ارزیابی قرار میگرفت. اما در چهارمین جشنواره با تأکید بر برنامهریزی، اثربخشی و مطالعات اجتماعی و افکار عمومی، مجموعه روابط عمومیهای تابعه با رویکرد چگونگی اعتمادسازی، برجستهسازی، فرهنگسازی، اطلاعرسانی و مدیریت افکار عمومی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی محورهای چهارمین جشنواره روابط عمومیهای برتر را «روابط عمومی و پژوهش»، «روابط عمومی الکترونیک»، «روابط عمومی و حقوق شهروندی»، «روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی»، «روابط عمومی و تبلیغات اجتماعی»، «روابط عمومی و خلاقیت و نوآوری» و «روابط عمومی و پاسخگویی» عنوان و خاطرنشان کرد: تلاش برای تغییر نگرش و پارادایم های حاکم بر مجموعه، مهمترین ویژگی فصل نوین وزارت راه و شهرسازی است.
بینیاز مهمترین ویژگیهای فصل نوین وزارت راه و شهرسازی را «باور به انسان، حقوق اجتماعی و طبیعی او، چنانچه ایرانیان را شهروندانی واجد حق و مسئولیت میشناسند»، «اتکاء به رویکردهای تئوریک به عنوان مبانی شناخت در حوزههای علوم انسانی و مهندسی»، «تلاش بر ارایه راهکارهای کارشناسی برای مواجهه با مأموریت های محوله به وزارت راه و شهرسازی»، «تلاش برای رعایت اعتدال و توجه دقیق برای پیشبرد ماموریت های حوزه راه و شهرسازی»، « اتخاذ رویکرد مبتنی بر هزینه ـ فایده و تعیین اولویت های ملی در انجام پروژه ها»، «باور به آزادسازی بازار و حمایت از بخش خصوصی به مثابه رهیافتی ملی و در راستای تحقق حقوق شهروندی»، «اعتقاد به اصل دانستن "حق شهروندان" و اتخاذ سیاست شفافیت اطلاعات»، «باور به کارکرد مجامع، اصناف و اتحادیه ها به عنوان عناصر جامعه مدنی و تعمیق بخش دموکراسی در جامعه» و «ایمان به کارکرد صداقت در تعامل با شهروندان و بیان حقیقت و پرهیز از دروغ و رفتارهای نمایشی» ذکر و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در فصل جدید خود، فرایندی را آغاز کرد که سنگ بنای آن باور به حرمت و کرامت انسان به مثابه شهروندانی واجد حق و مسئولیت بود.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ تعداد ۲۸۳ هزار و ۷۹۹ مورد مطلب در رسانههای کشور با موضوع راه و شهرسازی درج شده است که نشاندهنده حجم فعالیتها و امر اطلاعرسانی در این مجموعه وسیع است که به طور میانگین روزانه ۷۷۷ خبر در طول سال منتشر شده، تأکید کرد: بیش از ۲۵۰۰ مطلب منتشر شده در رسانهها به دفاتر معاونان وزیر راه و شهرسازی در ستاد و سازمانها و شرکتهای تابعه و ادارات کل در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۴ به صورت لحظهای و آنلاین در هر روز کاری ارسال شده است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی ارتباط مستمر این مرکز با خبرنگاران خارجی مقیم تهران و حتی برخی خبرنگاران بینالمللی در حوزه راه و شهرسازی از جمله مصاحبه اختصاصی دکتر آخوندی با سیانان، نیویورکتایمز، رویترز، اکونومیست، فرانس ۲۴، رادیو فرانسه را یادآور شد و بیان کرد: نشست وزرای حمل ونقل کشورهای حاشیه خزر با حضور خبرنگاران رسانههای بینالمللی را برگزار کردیم.
به گفته بینیاز در راهبردهای استراتژیک سال ۱۳۹۵ مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی، علاوه بر توجه به محتوا و شیوههای تعامل با شهروندان، بر توجه جدی به اینفوگرافی، موشنگرافی و عکسنوشته در انتقال پیامهای وزارت راه و شهرسازی، ورود سازماندهی شده به حوزه روابط عمومی موبایلی و شبکههای اجتماعی، ایجاد گروه تحلیلگران و گزارشگران حوزه راه و شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته است.
متن بیانیه پایانی هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومیهای برتر وزارت راه و شهرسازی
بسمه تعالی
بیانیه هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومیهای برتر وزارت راه و شهرسازی
اگر روابط عمومی را کوششی مدیرانه، کارشناسانه، منظم و مستمر برای برقراری ارتباط دوسویه اقناعی و یا ترغیبی و منتج به همگرایی با افراد، گروهها، سازمانها و ارگانها بدانیم، در پهنه پیچیده جهان کنونی و شرایط دشوار جوامع جدید و نوظهور، کلیه مؤسسات و سازمانها برای جلب نظر، حمایت و پشتیبانی مخاطبان، برای دستیابی به اهداف تعیین شده به روابط عمومی نیاز دارند.
شاید بتوان روح و فلسفه روابط عمومی را ریشهدارترین عامل در فرهنگ اسلامی ایرانی دانست. مردمداری، تعامل فکری، شکیبایی، بردباری در شنیدن، صداقت، استدلال و انصاف در پاسخگویی از برجستهترین خصلتهای اقوام ایرانی است. جامعه انقلابی و اسلامی ایران اکنون که فضای جدیدی را در عرصه توسعه پایدار، همهجانبه و انسانمحور در راه تحقق مردمسالاری دینی تجربه میکند، آغوش به روی پرسش و انتقاد خیرخواهانه و مسئولانه میگشاید و بر وظیفه پاسخگویی به مردم اذعان مینماید و بر حرمت، کرامت و حقوق شهروندان پای میفشارد، به روابط عمومی کارآمد و اثربخش نیازمند است.
ارزیابی و نقد خردورزانه عملکردها و سنجش بیطرفانه و دقیق فعالیتهای روابط عمومیها با معیارهای کارشناسانه و تخصصی به منظور ارتقاء سطح کیفی کار، شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها، کمک در رفع کاستیها و نارساییها، ایجاد رقابت سالم، تشویق و قدردانی از مدیران و کارشناسان موفق و تلاشگر و شکلدهی به الگوهای مناسب و مؤثر، جزء ضروری و حتمی اقدامات توسعه بخش روابط عمومی کشور و روابط عمومی وزارتخانهها از جمله وزارت راه و شهرسازی است.
در این راستا مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی با همکاری شورای عالی سیاستگذاری روابط عمومی در این وزارتخانه، چهارمین جشنواره انتخاب روابط عمومیهای برتر را جهت ارزیابی فعالیتهای روابط عمومی سازمانها و ادارات کل و ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داد و اینک که به روز پایانی جشنواره رسیدهایم نتایج نهایی ارزیابیها را به نمایندگی از هیئت عالی داوران به اطلاع میرسانیم.
پس از برگزاری جلسات متعدد در شورای سیاستگذاری، ابتدا آییننامه و شاخصهای ارزیابی تهیه گردید و سپس دستورالعمل، فرم زمانبندی و نحوه فراخوان آثار روابط عمومیها اعلام شد.
همچنین هیئت داوران با هدف رعایت انصاف و عدالتمحوری با توجه به امکانات و نوع فعالیت ذاتی، سازمانها و ادارات تابعه را در ۳ گروه قرار داد. گروه الف: روابط عمومی سازمانهایی که رئیس آن سازمان معاون وزیر و عضو شورای معاونین وزارتخانه است. گروه ب: روابط عمومی ادارات کل راه و شهر سازی استانها که رئیس آن با حکم وزیر محترم منصوب میشود. گروه ج: روابط عمومی ادارات کل تابعه سازمانهای گروه الف در سراسر کشور. هر روابط عمومی در هر فعالیت با روابط عمومیهای هم گروه خود رقابت نماید. در مرحله اول تصمیم گرفته شد قالب معمول و سنتی ارزیابی فعالیت روابط عمومیها که مبتنی بر وظیفهمداری و فعالیتمحوری بدون توجه به اثربخشی است، کنار گذاشته شود و کارکردگرایی و اثربخشی مطمح نظر قرار گیرد، بر همین اساس برای نخستین بار در کشور قالب ۲۵ ساله سنتی ارزیابی فعالیتهای روابط عمومی درهم شکسته شد و ۸ محور کارکردی شامل پژوهش، روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی و حقوق شهروندی، روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی، تبلیغات اجتماعی، روابط عمومی و اقتصاد مقاومتی، روابط عمومی، خلاقیت و نوآوری و روابط عمومی و پاسخگویی، جایگزین محورهای وظیفه با تعیین اهداف اثر بخشانه شامل:۱- اعتمادسازي ۲- برجستهسازي ۳- فرهنگسازي ۴- اطلاعرسانی و اطلاعیابی ۵- مدیریت افکارعمومی ۶- ارتقاء برند سازمان است.
بر همین اساس دستورالعمل و فراخوان تهیه و در آذر ماه ۱۳۹۴ به تمام واحدهای روابط عمومی ارسال شد.
البته در بهمن ماه به عللی مقرر شد دو محور از محورهای سنتی هم به این ۸ محور افزوده و زمان دریافت آثار هم ۲ ماه تمدید شود که دو محور «۱- ارتباط با رسانه» و «۲- تبلیغات و نمایشگاه» به محورها اضافه و تا ۱۵ اردیبهشت ۹۵ فرصت پاسخ به فراخوان تمدید شد.
از نکات برجسته دیگر فراخوان آثار در این جشنواره، دریافت آثار بر اساس فرم خوداظهاری هم در نوع اثر و هم در تعیین هدف و کارکرد بود؛ هر روابط عمومی در هر محور خوداظهار میکرد که چه فعالیتهایی داشته و هر فعالیت را با چه هدف و یا اهدافی انجام داده است و اثربخشی آن را چگونه اندازهگیری کرده است.
با این ویژگیها در گروه الف از ۱۵ سازمان مشمول ۱۲ سازمان و در گروه ب از ۳۵ سازمان ۳۲ سازمان از ۲ محور تا ۱۰ محور در جشنواره شرکت کردند، اما شرکت واحدهای گروه ج با افت قابل توجه مواجه بود و از ۱۶۰ واحد روابط عمومی گروه ج، ۷۸ واحد در جشنواره شرکت نکردند.
پس از دریافت و تفکیک کدگذاری آثار ده گروه کارشناسی کار ارزیابی را آغاز کردند، فرمهای ارزیابی برای داوران توسط هیئت داوران تدوین و در اختیار آنان قرار گرفت، برای ارزیابی هر اثر ۲۰ مؤلفه کمی و کیفی تعیین شده بود و برای هر مؤلفه ۱تا ۵ امتیاز تعیین شد. یعنی هر اثر حداکثر ۱۰۰ و حداقل ۲۰ امتیاز را میتوانست به خود اختصاص دهد. به طور خلاصه ۱۰ گروه کار شناسی با ۲۵ کارشناس، ۸۰۰ بسته فعالیت را با ۳۰۰۰ نفرساعت فعالیت بررسی و ۱۲۷ اثر برتر را قابل طرح در شورای سیاستگذاری و هیئت داوران دانستند.
هیئت داوران تصمیم گرفت آثاری که کمتر از ۴۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب کردهاند از دور رقابت خذف کند و آثاری را در رتبه اول ارزیابی کند که بالای ۶۰ امتیاز داشته باشند و اگر بهترین اثر در هر محور امتیاز بالای ۴۰ اما کمتر از ۶۰ را حائز شد، حسب مورد رتبه دوم یا سوم بدهد.
به منظور حفظ حقوق واحدهایی که در تمام محورها و یا اکثر محورها شرکت کردهاند، هیئت داوران تصمیم گرفت برگزیدههایی نیز با عنوان برترین برترینها از میان مجموع امتیازات داشته باشد.
در گروه اول ۴ برگزیده از این نوع و در گروه ب ۶ و در گروه ج ۱۰ برگزیده با عنوان برترین برترینها را نیز انتخاب کرد که به سمع و نظر شما خواهد رسید.
هیئت داوران با کمک گروههای کارشناسی گزارشی از نقاط قوت و نقاط ضعف در هر محور و هر گروه تدوین کرده است که در اختیار مدیر محترم مرکز ارتباطات و روابط عمومی وزارت راه وشهر سازی قرار خواهد داد.
شورای عالی سیاستگذاری و هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومیهای وزارت راه و شهرسازی، کتابچه دستورالعمل و فرمهای فراخوان و فرمهای ارزیابی و این بیانیه را از اسناد قابل توجه و مستند تاریخ ارزیابی روابط عمومیهای کشور دانسته و پیشنهاد ثبت و حفظ آن در مبادی ذیربط به ویژه دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغات دولت و سازمان مدیریت و برنامهریزی را دارد.
با ارزوی توفیق و اعتلا و ارتقای بینش و دانش روابط عمومی در وزارت راه و شهرسازی و کشور و با تقدیم گرمترین درودها، بدرودتان میگویم.
هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومیهای وزارت راه و شهرسازی
دکتر هادی خانیکی، دكتر يونس شكرخواه، دکتر حسن نمکدوست تهرانی، میرزابابا مطهرینژاد و سیدقاسم بینیاز.
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
نظر شما