شناسهٔ خبر: 22314 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه آهن در همایش " فن‌آوری قطارهای پرسرعت در ایران" اعلام كرد:

آمادگی راه‌آهن ایران برای استقبال از سرمایه‌گذاران در حوزه قطارهای سریع‌السیر

پورسید آقایی‬‎ مدیرعامل راه آهن در همایش " فن‌آوری قطارهای پرسرعت در ایران" با تشریح پروژه های قطارهای سریع السیر در دست اجرا كشور از اعلام آمادگی راه آهن ایران برای استقبال ازسرمایه گذار مختلف ازجمله راه آهن ژاپن و شركت های دارای تكنولوژی سریع السیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن با بیان اینكه سیستمهای ریلی سریع السیر تكنولوژی بسیار حساسی هستنند، گفت: این سیستم‌ها تلفیقی از زیر بنا ، ناوگان و بهره برداری و همچنین موضوعات استراتژیك و چند بعدی از جمله عوامل انسانی، عناصر مالی، بازرگان، مدیریتی و زیست محیطی هستند.

وی افزود: نگاهی به پیشینه این سیستم نشان می دهد كه در سال ۱۹۵۵، سرعت قابل توجهی در اروپا یعنی آلمان وایتالیا، انگلستان و به ویژه فرانسه به میزان ۳۳۱ كیلومتر در ساعت به ثبت رسیده و در اكتبر ۱۹۶۴، راه آهن ملی ژاپن بهره برداری از راه آهن كاملا جدید شینكانسن توكایدو را به طول ۵۱۵ كیلومتر از مركز توكیو به ایستگاه راه آهن شین اوساكا، آغاز كرد، بطوریكه شینكانسن توكایدو برای بهره برداری با سرعت ۲۱۰ كیلومتردر ساعت طراحی و بعد این سرعت افزایش یافته و خط آهن سریع السیر متولد شد.

پور سید آقایی با اشاره به اینكه ژاپن با داشتن قطارهای سریع السیر با سرعت ۳۲۰ كیلومتر در ساعت یكی از كشورهایی است كه از نیم قرن گذشته در پی احداث خطوط سریع السیر بوده، تصریح كرد: در همین راستا كشورهای اروپایی ماننند فرانسه، آلمان ،ایتالیا و انگلستان فناوری و ابداعاتی به وجود آوردند كه مبنای توسعه سیستم های ریلی است.

وی افزود: از سوی دیگر چین نیز سرمایه گذاری عظیمی در این حوزه انجام داده و با دارا بودن بیشترین خطوط ریلی و طولانی ترین خط قطار سریع جهان در این زمینه پیشرو است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: سرعت قطارهای سریع السیر چین ۳۵۰ كیلومتر در ساعت بوده و هم اكنون این كشور به دنبال بهره برداری از قطاری با سرعت ۴۶۵ كیلومتر در ساعت است.

پور سید آقایی خاطر نشان كرد: امروزه كشورهای متعدد اروپایی، با شبكه سراسری مرزی متصل هستند و به موازات سرمایه گذاری سنگین اروپا روی تونل ها و پل ها و سایر بخش های زیر بنایی و توسعه پروژه های این قاره، بسیاری دیگر خواهان اتصال به این شبكه در طی سال های آینده خواهند بود.

وی با بیان اینكه در سال های گذشته استفاده از حمل و نقل ریلی پر سرعت مورد توجه بوده است، گفت: در حال حاضر توجه به قطارهای سریع السیر در جهان رو به افزایش است و براساس آمار ارائه شده تا اول آوریل ۲۰۱۵ در كل جهان ، ۲۹ هزار ۷۹۲ كیلومتر خطوط سریع السیر در حال بهره برداری بده و براساس برنامه های كنونی، تا ۱۰ سال اینده ، كشورهای جهان بیش از ۵۰ هزار كیلومتر خطوط ریلی پر سرعت خواهند داشت.

مدیر عامل شركت راه آهن با اشاره به پروژه های سریع راه آهن ایران ، تصریح كرد: در حال حاضر چندین پروژه سریع السیر در محورهای مختلف ریلی از جمله راه آهن تهران – اصفهان ، محور ریلی تهران- مشهد، محور قم – اراك ، محور تهران – همدان، محور تهران – تبریز و همچنین محور ریلی اصفهان – شیراز در دست اجرا است.

وی افزود: هم اكنون ساخت خط سریع السیر محور قم – اصفهان به طول ۴۰۹ كیلومتر در حال اجرا است و برنامه حركت این قطار بر مبنای سرعت ۲۵۰ كیلومتر بر ساعت است.

وی افزود: هم اكنون بخش اعظم عملیات زیر سازی در محور قم – اصفهان به پایان رسیده و عملیات زیر سازی مابقی مسیر كار در دست انجام است.

به گفته وی؛ با بهره برداری از این پروژه زمان جابجایی مسافر بین تهران و اصفهان به متر از دو ساعت خواهد رسید.

پور سید اقایی در ادامه به ارتقای دو خطه تهران – مشهد به طول ۹۲۶ كیلومتر و برقی و سریع السیر نمودن این محور اشاره كرد و گفت: این اقدامات در این محور در دست اجرا است و با بازسازی و بهسازی زیر بنا و تامین ناوگان مناسب طی ۴ سال اینده این مسیر به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: رساندن سرعت قطار از ۱۶۰كیلومتر به ۲۰۰ كیلومتر مبنای فعالیت های در دست انجام است. ضمن اینكه این مسیر ظرفیت جابجایی ۳۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار را دارد و با اتمام این پروژه زمان سیر قطارهای این محور از ۱۰ ساعت به ۶ ساعت كاهش خواهد یافت.

آقایی خاطر نشان كرد: سریع السیر كردن محورهای قم – اراك به طول ۱۴۶ كیلمتر، تهران – همدان به طول ۲۶۰ كیلومتر ، تهران – تبریز به طول ۶۰۰ كیلومتر و اصفهان – شیراز به طول ۴۹۳ كیلومتر در دست اقدام است تا سرعت این محورها به ۲۵۰ كیلومتر بر ساعت برسد.

به گفته وی؛ در مجموع راه آهن ایران سریع السیر كردن بیش از ۲۸۰۰ كیلومتر خط را با جدیت دنبال می كند .

مدیر عامل راه آهن یادآور شد؛ برای احداث و ایجاد این خطوط باید نیازهای این شیوه كارآمد حمل و نقلی از نظر سرمایه گذای، تكنولوژی، سرعت ، تراكم جمعیت، ظرفیت منطقه،هزینه های بهره برداری هر شبكه، محیط زیست و ابعاد اجتماعی مد نظر قرار گیرد.

وی بابیان اینكه هزینه زیر ساخت ها برای قطار پرسرعت بیشتر از هزینه زیر ساخت برای قطارهای معمولی و با كلاسیك است، گفت: به طور معمول، ساخت ، بهره برداری و نگهداری این سیستم ها حداقل ۱۰ برابر خطوط راه آهن متعارف است و از نقطه نظر فنی، بهره برداری از سیستم های ریلی سریع السر نیازمند قطارهای ویژه، خطوط اختصاصی ویژه و سیستم خاص سیگنالینگ است،البته هزینه ها یكسان نبوده و می تواند از كشوری به كشور دیگر متفاوت باشد.

مدیر عامل راه آهن در پایان تصریح كرد: ما برای طرح های دارای توجیه اقتصادی نیاز به سرمایه گذار داریم و چنانچه راه آهن ژاپن و شركت های دارای تكنولوژی سریع السیر ، آماده سرمایه گذاری به صورت soft loan باشند استقبال كرده و آماده مذاكره در این خصوص هستیم.

نظر شما