شناسهٔ خبر: 22315 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی مطرح کرد:

استعداد بالقوه روستاهای اطراف اراک برای تبدیل شدن به مناطق مخاطره‌آمیز/ نقش راه‌آهن استان مرکزی در کریدور اصلی شمال- جنوب/ شناسایی خانه‌های تاریخی قابل سرمایه‌گذاری در اراک

مجیدرضا نصرالله نژاد مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان این‌که در حاشیه اراک روستاهایی هستند که استعداد بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به سکونتگاه‌های غیررسمی دارند گفت: راه‌آهن استان مرکزی در کریدور اصلی شمال- جنوب که ۱۶ کشور را به یکدیگر متصل می‌کند قرار دارد که اهمیت خطوط ریلی را در این استان دو چندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجیدرضا نصراله‌نژاد مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در  شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که صبح دیروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد وضعیت بافت‌‌های هدف را در سه محور سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت‌های فرسوده با محوریت دو شهر اراک و ساوه و بافت‌ تاریخی تشریح کرد و درباره وضعیت کلی استان مرکزی گفت: استان مرکزی به مساحت ۲۹ هزار و ۱۲۶ کیلومترمربع بر اساس آمار سال ۹۰، یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۵۹ نفر جمعیت دارد که ۱.۸۸ درصد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

نصراله‌نژاد با بیان این‌که این استان دارای ۱۲ شهرستان و ۳۳ شهر است افزود: ۷۳.۹ درصد جمعیت استان مرکزی شهرنشین هستند و این استان رشد سالانه جمعیت ۰.۹۱ را تجربه کرده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت راه‌های استان گفت: استان مرکزی دارای ۳۰۲ کیلومتر راه‌آهن و دارای ۱۵ ایستگاه راه‌آهن است. راه‌آهن این استان در کریدور اصلی شمال- جنوب که ۱۶ کشور را به یکدیگر متصل می‌کند قرار دارد که اهمیت خطوط ریلی را در این استان دو چندان می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در ادامه به تشریح وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی استان پرداخت و گفت: در استان مرکزی، تنها شهرهای اراک و ساوه دارای سکونتگاه غیر رسمی مصوب هستند که در مجموع ۸.۵ درصد مساحت و ۲۲ درصد جمعیت این دو شهر را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل داده‌اند.

نصراله‌نژاد نسبت مساحت محلات غیر رسمی به کل شهر اراک را ۷ درصد و نسبت جمعیتی را ۲۳ درصد اعلام کرد و گفت: در شهر اراک ۱۲ منطقه به عنوان سکونتگاه‌ غیررسمی شناسایی شده‌اند که چهار محله از این ۱۲ منطقه به عنوان محلات هدف انتخاب شده‌اند.

وی به تشریح اقدامات شهرداری اراک در این شهر پرداخت و افزود: در شهر اراک محلات در معرض خطر را شناسایی کرده‌ایم ضمن این‌که در حاشیه اراک روستاهایی هستند که استعداد بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به سکونتگاه‌های غیررسمی دارند و می‌توانند به مناطقی مخاطره‌آمیز تبدیل شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی مرکزی درباره وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی شهر ساوه نیز گفت: نسبت مساحت محلات غیررسمی به کل شهر ۱۲.۵ درصد و نسبت جمعیتی ۱۹ درصد است و علت اصلی مهاجرت در این شهر با هدف اشتغال محسوب می‌شود. در شهر ساوه ۱۷ محله به عنوان سکونتگاه‌ غیررسمی شناسایی شده که از این تعداد برای ۵ محله برنامه‌ ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

پروژه اجرایی ۳۶۰ واحدی فاز ۱ (کوی سجادیه) یکی از پروژه‌هایی بود که نصراله‌‌نژاد از آن به عنوان یکی از اقدام‌های انجام شده توسط دستگاه‌های عضو ستاد استانی بازآفرینی در سکونتگاه‌های غیر رسمی اراک و ساوه نام برد و درباره آن توضیح داد: این پروژه در زمینی به مساحت حدود ۵ هکتار به منظور جلوگیری از توسعه سکونتگاه‌های غیر رسمی در منطقه باغ خلج اراک توسط اداره کل راه و شهرسازی و با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.

وی همچنین در ادامه به تشریح برخی دیگر از این اقدامات از جمله طرح نوسازی قسمتی از منطقه باغ خلج (مصوب كمیسیون ماده ۵)، احداث پارك ترنم در انتهای كوی امام علی (ع) با مشاركت شركت عمران و بهسازی و شهرداری اراك، احداث پارک نسترن با مشاركت شركت عمران و بهسازی و شهرداری كرهرود پرداخت.  

مدیرکل راه و شهرسازی مرکزی ادامه داد: کل بافت‌های فرسوده مصوب شهری استان معادل ۸.۵ درصد مساحت محدوده آن شهرهاست ضمن این‌که جمعیت ساکن در بافت‌های نابسامان مصوب شهری استان  ۱۲۵ هزار نفر معادل ۱۳ درصد جمعیت آن شهرهاست.

نصراله‌نژاد استان مرکزی را دارای بافت‌های تاریخی باارزشی دانست که نیازمند توجه ویژه‌اند و در این‌باره گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک، حمام چهارفصل، بازار نراق، مجموعه عبدل آباد ساوه، قلعه تاریخی سالار محتشم خمین، مسجد جامع ساوه، تاجرسرای حاج مهدی نراق و بیت حضرت امام خمینی (ره) برخی از بافت‌های ارزشمندی هستند که در استان مرکزی وجود دارند. ضمن این‌که احداث میدان نقش امام شهر خمین توسط شهرداری خمین در دست اقدام است.

وی در ادامه وسعت بافت‌های تاریخی این استان را اعلام کرد که اطلاعات مربوط به آن در شهرهای مختلف در جدول زیر آمده است:

ردیف

نام شهر

وسعت بافت تاریخی(هكتار)

۱

كلان شهر اراک

۱۷۳

۲

ساوه

۱۱.۴

۳

خمین

۶۸

۴

آشتیان

۳۰

۵

مأمونیه

۲۴

۶

تفرش

۱۱.۵

۷

نراق

۱۴.۵

جمع:

۳۳۲

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی همچنین از شناسایی خانه‌های تاریخی قابل مرمت و سرمایه‌گذاری در اراك خبر داد که جزئیات این بناها در جدول زیر آمده است:

کاربری

متراژ

عرصه....اعیان

قدمت

نام بنا

ردیف

تجاری

مسکونی

۳۸۲

۵۶۹

۸۶

سال

بانک شاهی

۱

مسکونی

۴۵۰

۶۰۰

۱۵۰

سال

منزل تاریخی آقای مصطفی ایرانی

۲

مسکونی

۷۰

۳۸۰

۱۶۰

سال

منزل تاریخی آقای سید جواد عماد

۳

مسکونی

۷۰۰

۱۲۵۰

۱۲۰

سال

منزل تاریخی خانواده محسنی

(ورثه ای)

۴

مسکونی

۱۸۰

۳۰۰

۱۵۰

سال

منزل تاریخی آقای

یار محمدی

۵

مسکونی

۳۰۰

۶۵۰

۱۳۰

سال

منزل تاریخی خواجعلی

علی اسکندری(مالک جدید)

۶

مسکونی

۲۲۵

۳۲۵

۱۰۰

منزل تاریخی مرحومه اسحاق منصوری وهمدم مزرعه فراهانی

۷

نظر شما