شناسهٔ خبر: 22330 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در برنامه تیتر امشب شبکه خبر مطرح شد؛

ارائه تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده به واحدهای بالای ۱۵۰ مترمربع/ تمهیدات شهرداری تهران برای رایگان کردن انشعابات گاز، برق و آب واحدهای نوسازی شده

روستا عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که سالانه ۲۷۰ محله در اولویت اجرای طرح بازسازی مناطق فرسوده قرار می‌گیرد گفت: ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی شهری کشور بافت فرسوده است و ۱۹ میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌ مجید روستا در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که شب گذشته سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت برگزار شد درباره نوسازی بافت‌های فرسوده با اشاره به سند ملی بازآفرینی و احیای شهرها افزود: ۳۲ دستگاه و نهاد کشور عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری هستند. ‌براساس مصوبه دولت ۱۴ ابزار برای تامین مالی سند بازسازی بافت‌های فرسوده پیش بینی شده است.

روستا افزود:‌ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای سال ۹۵، ۱۵۰ هزار تسهیلات نوسازی مسکن تصویب کرده است.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: بر اساس این مصوبه در کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استان‌ها ۴۰ میلیون تومان و به بقیه مناطق ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده اختصاص می‌‌یابد.

وی افزود: ۱۰ درصد سود این تسهیلات سهم دولت و ۱۲ درصد سهم متقاضیان خواهد بود.

روستا گفت: ۴۰ درصد این تسهیلات شامل ۶۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی در سال می‌شود که به واحدهایی که به صورت تجمیعی نوسازی می‌کنند اختصاص می‌یابد. ۲۵ درصد به انبوه سازان و توسعه‌گران،  ۲۰ درصد به تعاونی‌ها و ۱۵ درصد نیز به خیران فعال و انجمن‌های نیکوکاری داده می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: دولت در ابتدای اجرای این طرح ۳۲۰ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات را در اختیار بانک‌ها با محوریت بانک مسکن قرار می‌دهد که بانک‌ها از این محل به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌کنند.

روستا گفت: ‌برای بازسازی بافت‌های تاریخی نیز ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. ۲۰ میلیون نیز به عنوان ودیعه اسکان موقت به متقاضیان بازسازی پرداخت می‌شود.

وی گفت:‌ منابع این طرح به طور کامل تامین و پیش بینی شده است و با سازمان زمین و مسکن درباره اعطای حق مالکیت برای منازلی که در اراضی دولتی ساخته شده‌اند و سند مالکیت ندارند تفاهم شده است.  این موضوع به اداره کل راه و شهر سازی استان‌ها ابلاغ شده است.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری گفت:‌ ۲ هزار و ۷۰۰ محله در کل کشور بافت فرسوده است که دولت نگاه توسعه کلی در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به این محله‌ها دارد.

وی افزود:‌ سالانه ۲۷۰ محله در اولویت اجرای طرح بازسازی مناطق فرسوده قرار می‌گیرد.

روستا گفت: محدوده بافت فرسوده ۴۹۵ شهر که می‌تواند از تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کند شناسایی شده‌اند.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: ‌متقاضیان می‌توانند به سایت عمران و بهسازی مناطق فرسوده یا شهرداری‌ها و اداره کل شهرسازی شهرها برای کسب اطلاعات مراجعه کنند.

وی گفت:‌ در قانون پیش‌بینی شده است که وزارت نیرو برای واگذار کردن حق انشعاب به واحدهای نوسازی شده تخفیف دهد.

روستا افزود:‌ نباید انتظار تخفیف ۱۰۰ درصدی انشعابات داشت اما در کارگروه مشترکی روش‌های حمایتی وزارت نیرو برای انشعاب‌های آب، برق و گاز بررسی خواهد شد.

عبادالله فتح الهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این برنامه با بیان اینکه تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده به واحدهایی پرداخت می‌شود که زیربنای آنها بیش از ۱۵۰ متر باشد گفت: بافت‌هایی که کوچک‌تر از این متراژ را دارند باید تجمیع کنند.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است افزود:‌ در تهران ۵۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی اماکن و ۲۰ میلیون تومان بابت ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت:‌ سود این تسهیلات ۲۰ درصد است که ۹ درصد آن را دولت و ۹ درصد را شهرداری پرداخت خواهد کرد.

فتح الهی افزود: ۸۴ درصد پلاک‌هایی که در بافت‌های فرسوده وجود دارد زیر ۱۵۰ متر است .

وی گفت:‌ شهروندان به طور رایگان برای بازسازی بافت‌های فرسوده پروانه و مجوز دریافت می‌کنند و هیچ عوارضی را از اول خرداد پرداخت نمی‌کنند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: ‌البته اماکن تجاری ساخته شده باید ۵۰ درصد عوارض این واحد‌ها را پرداخت کنند. درحالی که انشعابات ۵ تا ۷ درصد هزینه ساخت واحدهای مسکونی را شامل می‌شود، انشعابات گاز، برق و آب برای واحدهای نوسازی شده در شهر تهران رایگان است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود:‌ بر اساس بررسی‌های سال ۸۶، ‌ ۳ هزار و ۷۶۸ هکتار از شهر تهران بافت فرسوده است .

وی گفت:‌ از یک میلیون پلاک تهران ۲۰۵ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد که تاکنون ۷۱ هزار پلاک معادل ۳۳ درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شده‌اند. این رقم در کل کشور ۸ درصد و از برنامه چهارم و پنجم توسعه عقب تر است.

فتح الهی گفت: در تهران ۱۴۷ محله بافت فرسوده هستند که شهروندان تهرانی می‌توانند با وارد کردن شماره پلاک منزل خود در سایت شهرداری تهران یا مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی از فرسوده بودن یا نبودن واحد مسکونی خود مطلع شوند.

وی با بیان اینکه مناطق ۱۲ و ۱۵ تهران در اولویت نوسازی هستند افزود: ‌در منطقه ۱۲، ‌ ۶۲ هزار بهسازی محیطی انجام شده است.

فتح الهی با بیان اینکه دولت پس از زلزله بم ۵ میلیارد دلار برای جمیعت یکصد هزار نفری آن هزینه کرد گفت: باید پیش از حادثه با هزینه کردن مبلغی از هزینه‌های بسیار پس از حادثه جلوگیری شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: برای ایجاد زیرساخت‌های شهری صندوق بهسازی و نوسازی محلات با حمایت دولت و شهرداری ایجاد شده است.

علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو نیز در این برنامه گفت: ‌این وزارتخانه به طور حتم با طرح نوسازی اماکن فرسوده همکاری می‌کند اما اینکه انشعابات این واحدها رایگان ارائه دهیم امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: البته برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه‌ای از اشخاص نمی‌گیریم و در این زمینه با شهرداری تهران تهاتر می‌‌کنیم. /

نظر شما