شناسهٔ خبر: 22331 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده مطرح کرد:

افزایش کیفیت مصالح ساختمانی با صدور گواهی‌نامه‌ فنی ساختمانی/ توجه ویژه به کیفیت مصالح ساختمانی آتش‌زا و آتش‌گیر/ بررسی پیش‌نویس جدید مقررات ملی ساختمان در کنفرانس آتش

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کنفرانس ملی محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل ونقل در برابر آتش با بیان این‌که همه اقلام ساختمانی در دامنه شمول گواهی‌نامه فنی ساختمان می‌گنجند گفت: باید به آن دسته از اقلام ساختمانی آتش‌زا و آتش‌گیر که به افزایش سرعت آتش در ساختمان کمک می‌کنند توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی زاده در کنفرانس ملی محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل ونقل در برابر آتش که صبح امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور حامد مظاهریان و محمدجعفر علیزاده معاونان وزیر راه و شهرسازی، مصطفی نجار رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور و خسرو پاکدامن بنیانگذار مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در سال ۱۳۵۲ برگزار شد گفت: در سال ۹۲ زمانی که ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را برعهده گرفتم همزمان شد با چهلمین سال تاسیس این مرکز که آیین بزرگداشتی برای آن برگزار کردیم. همین آیین بزرگداشت سبب شد تا با مدیران سابق این مرکز از ابتدا تا به حال آشنا شوم که در این راه شخصیت دکتر پاکدامن بنیانگذار این مرکز و نوع نگاهی که به موضوع تحقیقات در حوزه ساختمان و مسکن داشت مرا تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل در صدد برآمدیم تا سالن اجتماعات جدیدی در مرکز با نام ایشان تاسیس کنیم که این سالن امروز با حضور وی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. این سالن به روش پیمان مدیریت با هزینه ۴ میلیارد تومان و ظرفیت ۴۰۰ نفر در طول دو سال ساخته شد که تمام مباحث مقررت ساختمان به طور کامل در آن رعایت شده و می‌تواند الگوی ساخت و سازها در کشور باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به برگزاری کنفرانس محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل ونقل در برابر آتش افزود: این مرکز در چهار حوزه آموزش، تحقیقات، تدوین استانداردهای مباحث مقررات ملی ساختمان و صدور گواهی‌نامه‌های فنی فعالیت می‌کند که دو ابزار آخر در توسعه کیفی ساخت و ساز بسیار اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه این دغدغه وجود دارد که  در سال‌های اخیر کیفیت مصالح ساختمانی به فراموشی سپرده شده و در نتیجه کیفیت ساخت و ساز نیز افت کرده است ادامه داد: این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف از قبیل کاهش ایمنی، مصرف بیش از انتظار انرژی، کاهش دوام مصالح ساختمانی و ... شود. به همین دلیل گواهی‌نامه‌های فنی ساختمان که شامل تهیه گزارش و اطلاعات فنی لازم برای تطبیق محصول یا سیستم ساختمانی مورد نظر با الزامات مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی برای مصالح ساختمانی می‌شود صادر خواهد شد که به بهبود کیفیت این اقلام می‌انجامد.

شکرچی زاده با بیان اینکه همه اقلام ساختمانی در دامنه شمول گواهی‌نامه فنی می‌گنجند تصریح کرد: اما در این میان بر آن دسته از اقلام ساختمانی آتش‌زا و آتش‌گیر که به افزایش سرعت آتش در ساختمان کمک می‌کنند توجه بیشتری خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به وجود نخستین آزمایشگاه تحقیقات آتش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که در سطح منطقه خاورمیانه نیز جایگاه معتبری دارد و امکان صدور گواهینامه‌های فنی درخصوص ضد آتش بودن اقلام ساختمانی را فراهم کرده گفت: در این کنفرانس پیش‌نویس جدید مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که درباره مقابله با آتش در ساختمان است ارائه شده و نقطه نهایی آن به معرض نقد کارشناسان قرار داده خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا آزمایشگاه آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به زودی با همکاری بخش خصوصی توسعه یافته و از امکانات مدرن‌تری برخوردار شود.

نظر شما