شناسهٔ خبر: 22337 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان مطرح کرد:

خاورمیانه و کشورهای همسایه؛ بزرگترین بازار جهانی ساخت و‌ساز/ لزوم رعایت کدهای مخصوص آتش‌سوزی برای صدور خدمات فنی و مهندسی/ وقوع ۵۵ مورد آتش‌سوزی در هر روز در سال ۹۳

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که میزان آتش‌‌سوزی در کشور از سال ۸۰ به بعد روند افزایشی داشته است گفت: با ارتقای مقررات ساخت و ساز و منطبق کردن آن با قوانین جهانی می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی را نیز در سطوح جهانی صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان در کنفرانس ملی محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل و نقل در برابر آتش که صبح امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد با بیان اینکه پدیده آتش در طول تاریخ همواره خسارات فراوانی داشته است گفت: با گسترش شهرنشینی حجم و تراکم این خسارات نیز گسترده شده است. در کشور ما نیز همواره حوادث آتش‌سوزی منجر به تحمیل خسارت‌ها و لطمه‌های فراوانی شده است. تا پیش از سال ۸۰ سالانه چهار هزار و ۴۴۲ مورد آتش‌سوزی که به طور میانگین روزی ۱۲.۲ حادثه داشتیم. در سال ۸۰ این آمار به روزی ۱۴.۹ حادثه افزایش یافت. در سال ۸۵ نیز ۹ هزار و ۱۵۶ حادثه یعنی متوسط حدود روزی ۲۵ حادثه و سال ۹۳ تعداد ۲۱ هزار و ۵۸۳ حادثه که میانگین روزی ۵۵ آتش‌سوزی محسوب می‌شود واقع شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این حوادث و اتفاقات در دنیا نیز بوده که منجر به تدوین مقررات لازم برای مقابله با آن شده است و ما هم باید خود را با آن تطبیق دهیم. حوادث آتش‌سوزی آثار وحشتناکی دارد که فوت یا معلولیت فقط بخشی از آن است و بخش مهم‌تر آسیب‌های اجتماعی است که دامن‌گیز خانواده‌ها می‌شود ضمن اینکه خسارت‌ها و صدمه‌ها اقتصادی ناشی از آتش‌سوزی بسیار بالاست.

وی اختصاص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به موضوع مقابله در برابر آتش را یادآور شد و ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع آتش است که بعد از مبحث اول مقررات ملی ساختمان که به تعاریف و مبحث دوم که به مقررات اداری اختصاص دارد مبحث سوم به موضوع آتش می‌پردازد. تأمین سلامت، بهداشت، صرفه اقتصادی و آمادگی در برابر حریق چهار موضوع مهم در ساخت و ساز هستند.

مظاهریان با تأکید بر اهمیت رعایت مقررات ملی ساختمان و به روز کردن آن اظهار کرد: با ارتقای مقررات ساخت و ساز و منطبق کردن آن با قوانین جهانی می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی را نیز در سطوح جهانی صادر کنیم.

وی با بیان اینکه تا پیش از این و در سال‌های گذشته بحث حریق بیشتر معطوف به ساختمان بود خاطرنشان کرد: با گسترش شهرنشینی بخش‌های دیگر مانند سازه‌های زیربنایی، پل‌ها، فرودگاه‌ها، تونل‌ها و ترمینال‌های عمومی نیز از نظر مقاومت در برابر آتش حائز اهمیت شده‌اند که با ادغام دو وزارت راه و مسکن امکان مناسبی فراهم شد تا بتوانیم مقولات آمادگی در برابر آتش را به حوزه حمل و نقل نیز تسری دهیم.

معاون وزیر راه  شهرسازی با اشاره به اهمیت تقویت صنعت بیمه در بخش بیمه‌های آتش‌سوزی تصریح کرد: در اروپا صنعت بیمه با توجه به سطح کیفی ساختمان و میزان آمادگی آن در برابر آتش از بیمه‌گذار هزینه دریافت می‌کند که این موضوع به بازپرداخت خسارات ناشی از حوادث آتش‌سوزی سرعت می‌بخشد.

وی وجود کدهای مخصوص آتش‌سوزی در ساخت و ساز را در دنیا یادآور شد و گفت: بزرگترین بازار جهانی ساخت و ساز خاورمیانه و کشورهای همسایه ما هستند و ما برای رسیدن به این بازار بین‌المللی ناچاریم تا کدها را رعایت کنیم که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار مؤثر است.

وی در پایان در زمینه تجدید نظر در مقررات ملی ساختمان تأکید کرد: باید یک بار دیگر به این مباحث بیندیشیم و ببینیم که چگونه می‌توان آنها را در ارتباط با قوانین جهانی بازنگری کرد. این سمینار کمک می‌کند تا مردم و مسئولان در برابر حوادث آتش‌سوزی در ساختمان‌ها حساس‌تر شده و رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان را نه به عنوان یک کالا و اقدام لوکس و اجبار شهرداری برای صدور پایان کار بلکه به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار دهند/.

نظر شما