شناسهٔ خبر: 22359 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر پیش‌بینی سازمان هواشناسی اعلام کرد:

ارتقای سطح صحت پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نسبت به سال‌های پیش/ ضرورت خودکارسازی ایستگاه‌های هواشناسی در کشور/ نقش چشمگیر هواشناسی در اجرای پروژه‌های کلان عمرانی

احد وظیفه مدیرکل دفتر پیش‌بینی سازمان هواشناسی از ارتقای سطح صحت پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نسبت به سال‌های پیش خبر داد و گفت: نقش پیش‌بینی‌های هواشناسی در اجرای تمامی پروژه‌های کلان عمرانی در سطح کشور، امری غیرقابل انکار است.

احد وظیفه درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت پایش و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کل کشور اعلام کرد: ستاد مرکزی سازمان هواشناسی که در استان تهران واقع شده است، مسئولیت پایش و پیش‌بینی را به صورت شبانه روز در ۳۱ استان کشور بر عهده دارد. این ستاد با کمک ابزارهای صحت‌سنجی، پیش‌بینی‌های روز قبل و بعد و همچنین اختلاف آنها را ثبت کرده و به صورت کمی اطلاعات را ارائه می‌دهد، این ستاد همچنین تغییرات ماهانه و فصلی را گردآوری کرده و با مقایسه بین رخداد و پیش‌بینی مطالب را منشر می‌کند.

وظیفه در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت پیش‌بینی در اعلام کمینه و بیشینه دما نیز به نرم جهانی (۱۰۰ درصد اطمینان) نزدیک شده است و پیشرفت خوبی در ارتقای صحت پیش‌بینی‌ها نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم گفت: در زمینه پیش‌بینی وضعیت بارش در ۴۸ ساعت آتی در سطح قابل قبولی هستیم چراکه با توجه به ماهیت بارش که کمیت‌های ناپیوسته‌ای دارد، امکان ارزیابی آن به راحتی میسر نمی‌شود، از سویی دیگر تعداد باران‌سنج‌ها نیز در کشور کم بوده که خود در پایین آمدن درصد اطمینان پیش‌بینی وقوع بارش مؤثر خواهد بود.

وی همچنین ضمن تأکید بر این نکته که با وجود تجهیزات نه چندان زیاد پیش‌بینی‌های خوبی از سوی مسئولان در سازمان هواشناسی ارائه می‌شود، اضافه کرد: درحال حاضر شبکه باران‌سنجی کشور در حال تجهیز و امید است با تحقق کامل این فرآیند صحت پیش‌بینی‌های صورت گرفته به طور چشمگیری افزایش یابد.

مدیرکل دفتر پیش‌بینی سازمان هواشناسی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: هرسال به تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در کشور افزوده و سعی در خودکار کردن آن‌ها داریم، هم‌اکنون دارای ۳۰۰ ایستگاه به همراه دیدبان در کل کشور هستیم که با توجه به مسائل اقتصادی قصد داریم آنها را نیز خودکار کنیم.

وظیفه مواردی از جمله کاهش دید افقی و قائم در ایستگاه‌های هواشناسی را به عنوان پارامترهای منفی اجرای امر خودکارسازی ایستگاه‌های هواشناسی اعلام کرد و افزود: با اجرای این رویکرد شاهد نکات مثبتی نیز خواهیم بود که گزارش هواشناسی هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یکبار و ارتقای پیش‌بینی‌های کوتاه مدت در شرایط حدی به ویژه در پیش‌بینی‌های هوانوردی، سیلاب یا سیل‌های ناگهانی از جمله آنها به شمار می‌رود.

وی در خصوص نقش قابل توجه هواشناسی در توسعه و تصمیمات کلان کشور نیز اعلام کرد: نقش پیش‌بینی‌های هواشناسی در اجرای تمامی پروژه‌های کلان عمرانی در سطح کشور، امری غیرقابل انکار است، چراکه ما بدون شک برای طراحی الگوی شهری، ساخت سد، فرودگاه و ... به این اطلاعات نیازمند هستیم. از سویی دیگر استفاده کوتاه مدت از این اطلاعات برای تعیین زمان مسافرت‌های داخلی و خارجی ( توریسم و گردشگری) نیز احتیاج است که علاوه بر اطلاع‌رسانی درخصوص وقوع پدیده‌های طبیعی مانند طوفان، گرد وخاک، سیل و ... در تصمیم‌گیری‌های زندگی عموم مردم جامعه نیز تأثیر گذار است./

برچسب‌ها:

نظر شما