شناسهٔ خبر: 22378 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد:

۲۰ درصد پلاک‌های تهران بافت فرسوده است/ ۶۰ درصد پلاک‌های بافت فرسوده تهران زیر ۱۰۰ متر هستند/ حداقل میزان زمین برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده؛ ۱۵۰ متر مربع

فتح اللهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در شهر تهران یک میلیون پلاک داریم که ۲۰۵ هزار پلاک آن در بافت فرسوده واقع شده است. ۳۶ درصد پلاک‌‌های مسکونی واقع در بافت فرسوده تهران زیر ۷۵ متر، ۶۰ درصد زیر ۱۰۰ متر، ۸۴ درصد زیر ۱۵۰ متر، ۹۱ درصد زیر ۲۰۰ متر و ۹۷ درصد زیر ۳۰۰ متر هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباداله فتح‌الهی در شانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد گفت: وظیفه دارم از استمرار و عزم وزیر راه و شهرسازی در این جلسه تشکر کنم و استمرار برگزاری این جلسات سبب شده شهرداران این امیدواری را داشته باشند که دولت عزمی جدی برای ساماندهی به بافت‌های ناکارآمد شهری باشد. این روند همکاری میان دولت و شهرداری‌ها در مقایسه با هشت سال گذشته به عنوان یک نقطه قوت تلقی می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران افزود: بر اساس آمار سال ۱۳۹۳ عدد تدقیق شده مساحت بافت فرسوده تهران که به تایید کمیسیون ماده ۵ رسیده، سه هزار و ۷۲۰ هکتار و مساحت بافت فرسوده مصوب سال ۳۲۶۸ هکتار اعلام شده است.

وی به ارائه گزارشی از پروانه‌های صادره (تخریب و نوسازی و پروانه ساختمان) در بافت فرسوده پرداخت و اظهار کرد: از سال ۸۰ تا ۹۴ کل پروانه‌های صادر شده در طول این ۱۴ سال، ۵۴ هزار و ۴۸۴ پروانه بوده از این تعداد هفت هزار و ۹۴۰ مورد به صورت تجمیعی و ۴۶ هزار و ۵۴۴ مورد به صورت انفرادی صادر شده است.

فتح‌الهی افزود: پلاک‌‌های زیر ۱۰۰ مترمربع در تهران بسیار زیاد هستند که نه تنها خانوارهای متراکمی در آن‌ها زندگی می‌کنند بلکه فاقد شرایط فرهنگی، اجتماعی، فکری، اقتصادی و حتی فنی نیز هستند.

وی با بیان این‌که بر اساس طرح تفصیلی در طرح نوسازی و بهسازی، حداقل میزان قطعه‌بندی باید به ۱۵۰ مترمربع برسد تا بتواند ساخت‌وساز انجام دهد گفت: یعنی برای افرادی که در تهران زمینی کمتر از ۱۵۰ مترمربع دارد نباید پروانه صادر شود. همت این بوده که مالکان را برای تجمیع و رساندن زمین خود به ۱۵۰ مترمربع تلاش کنند.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران درباره وضعیت زمین‌های مسکونی در تهران گفت: در شهر تهران یک میلیون پلاک داریم که ۲۰۵ هزار پلاک آن در بافت فرسوده واقع شده است. ۳۶ درصد پلاک‌‌های مسکونی واقع در بافت فرسوده تهران زیر ۷۵ متر، ۶۰ درصد زیر ۱۰۰ متر، ۸۴ درصد زیر ۱۵۰ متر، ۹۱ درصد زیر ۲۰۰ متر و ۹۷ درصد زیر ۳۰۰ متر هستند.

وی اهرمی کردن امکانات را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تجمیع کردن پلاک‌های ریزدانه یکی از راهکارهایی است که بتوانیم به حداقل استاندارد طرح تفصیلی برای ساخت و ساز در شهر تهران برسیم.

فتح‌الهی به چالش‌های نوسازی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: نبود یک مدیریت هماهنگ مهمترین معضل در بافت‌های ناکارآمد شهری بود که برگزاری ستاد ملی بازآفرینی سبب ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها شد و این چالش را تا حد زیادی برطرف کرد.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه این جلسه به تشریح ساختار ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران و سیاست‌ها و بسته تشویقی پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی پرداخت و توضیحاتی درباره چرخه اعطای تسهیلات ارائه داد.

ایزدی نیز در این نشست با بیان این‌که بحث پیشگیری و پیشنگری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی همواره مد نظر ما بوده گفت: تنوعی که در ارائه تسهیلات از سوی بانک مسکن به وجود آمده می‌تواند در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری بسیار راهگشا باشد. در استان مرکزی میزان تسهیلات مسکن با هزینه ساخت‌وساز برابر می‌کند  و در عرصه و تقاضا موازنه خوبی به وجود آمده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که ابزارهای مالی مناسب و تسهیلات متنوعی در بخش مسکن به ویژه در بافت‌های فرسوده به وجود آمده است اظهار کرد: باید به روستاهای داخل حریم نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و فکری برای سکونتگاه‌های غیررسمی داشته باشیم. ضمن این‌که برای شهرهای استان مرکزی از جمله ساوه به طرح بازآفرینی شهری نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: بحث بهسازی و نوسازی منحصر به بازپیرایی کالبدی نیست. در همین راستا توانمندسازی ساکنان مورد توجه قرار گرفته و پیشبرد این روند حضور سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی استفاده صحیح از ابزارهای مالی موجود را ضروری دانست و گفت: باید از این ابزارها به شکل رقابتی استفاده شود. بانک مسکن نیز در حال ایفای نقش محوری است و باید از تنوع تسهیلات اطلاع پیدا کرده و از آن‌ استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان نوسازی شهر تهران گفت: ستاد بازآفرینی تهران بسیار فعال عمل کرده و مدل‌هایی نیز برای تسهیلات پیشنهاد داده‌ا‌ند که می‌تواند بعد از تصویب به کل کشور تعمیم داده شد. می‌توان از استان تهران به عنوان الگویی برای هماهنگی دستگاه‌های مختلف بهره برد.

نظر شما