شناسهٔ خبر: 22453 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کسب رتبه دوم کشوری راه و شهرسازی قزوین در سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی(متا)

مانی فر معاون برنامه ریزی اقتصاد و حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه وزارت راه و شهرسازی به عنوان بزرگترین تولید کننده و بهره‌بردار داده‌های مکانی شامل همه اطلاعات مربوط به جاده‌های اصلی و فرعی، راه روستایی، تونل‌ها و چاه‌های آب و موارد دیگر است که گام بلندی جهت کاهش موازی کاری در تولید داده‌های مکان محور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، امیر امینی ضمن قدردانی از تلاش و پیگیری‌های انجام شده در ثبت و بروزرسانی داده‌های مکانی گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با ثبت این داده‌ها در سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) و سامانه Gis پایه توانسته رتبه دوم کشور را از آن خود کند.

وی افزود: امید است با استمرار این رویکرد شاهد تحقق اهداف وزارت متبوع در فرهنگ‌سازی و کاربردی نمودن اطلاعات مکان محور باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) گفت: این سامانه حاوی داده‌های مکانی بارگذاری شده از سراسر کشور است که شامل تمامی اطلاعات مربوط به جاده‌های اصلی و فرعی، راه روستایی، تونل‌ها و چاه‌های آب و موارد دیگر است.

حامد مانی فر بیان داشت: از آنجایی که این داده‌های مکانی داده‌های ژئوگرافی هستند بنابراین اطلاعات آنها بر اساس مختصات جغرافیایی جهانی و منطبق با محل واقعی عوارض مورد اشاره است.

وی افزود: این اطلاعات شامل طول راه‌ها، نام موقعیت و تمامی اطلاعات توصیفی در رابطه با نقطه مورد نظر است.

مانی فر در خصوص ثبت اطلاعات در این سامانه گفت: سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی با استانداردسازی و بارگذاری حجم بالای نقشه‌های طرح‌های توسعه و عمران موجود بروزرسانی شده و در دسترس هموطنان ارجمند قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات در رابطه با این برنامه عنوان کرد: این سامانه با هدف گردآوری، اشتراک گذاری و تبادل انواع نقشه‌ها، فایل‌ها و لایه‌های اطلاعاتی مکان محور و ایجاد یک کتابخانه داده مکانی جهت کاهش موازی کاری در تولید داده های مکان محور و نزدیک شدن به بازار داده مکانی طراحی شده است.

رحیمی در ادامه افزود: اطلاعاتی که در این سامانه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد در دو وضعیت تایید شده و در حال بررسی هستند که پس از بررسی کارشناسان در مرحله تایید قرار می‌گیرد.

رحیمی عنوان کرد: این سامانه یک مرکز غنی از اطلاعات و داده‌های مکانی در ارتباط با فعالیت‌های راه و شهرسازی است.

حسین رحیمی در پایان گفت: هموطنان گرامی می‌توانند برای استفاده از این سامانه  به سایت www.meta.mrud.ir مراجعه کنند و پس از ثبت نام از امکانات این سامانه استفاده کنند.

گفتنی است ثبت داده‌های مکانی سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی(متا) و سامانه Gis در پی تلاش‌های صورت گرفته توسط همکاران راه و شهرسازی و مجموعه مدیریت شهرسازی و معماری به ویژه مهندس نسیم دایی، مهندس انسیه سمیعی فرد، مهندس امیر رجبی فر صورت پذیرفته است.

نظر شما