شناسهٔ خبر: 22499 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد:

اخذ مالیات خانه‌های خالی در سال ۹۶ بر اساس اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۹۵/ اخذ مالیات بر ساخت و ساز بر اساس قانون

سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از ابتدای سال ۹۵ عملیاتی می‌شود ولی مؤدیان مالیاتی می‌بایست در اظهارنامه‌های سال ۹۶ آمار خانه‌های خالی را اعلام کنند تا بر اساس این اظهارنامه‌ها، مالیات اخذ شود.

سیدکامل تقوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی که بر اساس قانون از ابتدای سال جاری عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس آن چیزی صورت می‌گیرد که قانون مشخص کرده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که در آن لزوم اخذ مالیات از خانه‌های خالی ذکر شده است، گفت: بر اساس قانون، اخذ مالیات از خانه‌های خالی از ابتدای سال ۹۵ عملیاتی می‌شود ولی مؤدیان مالیاتی می‌بایست در اظهارنامه‌های سال ۹۶ آمار خانه‌های خالی را اعلام کنند تا بر اساس این اظهارنامه‌ها، مالیات اخذ شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مالیات بر ساخت و ساز تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کاملا تابع قانون است و بر اساس این قانون، مالیات بر ساخت و ساز را اخذ می‌کند.

گفتنی است بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، آن دسته از واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان «واحد مسکونی خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره می‌شوند. همچنین بر اساس این قانون، خانه‌های خالی در سال دوم، یک دوم مالیات متعلقه، در سال سوم، برابر مالیات متعلقه و از سال چهارم به بعد، یک و نیم برابر مالیات متعلقه، مشمول مالیات بر واحدهای خالی مسکونی خواهند شد./

برچسب‌ها:

نظر شما